Plaga podrabianej żywności w Rosji. Nawet połowa produktów sfałszowanych

Ze względu na znacznie niższy koszt niż w przypadku mleka, olej palmowy często służy do produkcji wyrobów seropodobnych czy słodyczy, ale bywa także używany do podrabiania produktów sprzedawanych jako mleczne.

Plaga podrabianej żywności w Rosji. Nawet połowa produktów sfałszowanych
Adams Carroll/Flickr (CC BY-NC 2.0)
Jacek Bereźnicki

Wzrost cen, sankcje, które ograniczyły import, doprowadziły do gwałtownego wzrostu zjawiska podrabiania żywności. W przypadku branży mleczarskiej można mówić o prawdziwej pladze. Rosjanie nie są już pewni, co kupują - alarmuje "Niezawismaja Gazieta".

Powołując się na dane rosyjskiej służby sanitarnej Rossielchoznadzor, rosyjskie media opublikowały raport, z którego wynika, że co drugi produkt mleczny na półkach rosyjskich sklepów spożywczych to podróbka.

Z masowym procederem fałszowania wyrobów mleczarskich ściśle wiąże się skokowy wzrost importu oleju palmowego. Z danych Rosstatu, rosyjskiego urzędu statystycznego, wynika, że w styczniu i lutym sprowadzono do Rosji o niemal 37 proc. więcej tego o oleju niż rok wcześniej.

Olej palmowy, który uzyskuje się z pulpy lub nasion olejowca gwinejskiego, służy do wytwarzania mydła, kosmetyków czy nawet smarów, ale jest także wykorzystywany w przemyśle mleczarskim jako zamiennik tłuszczu mlecznego. Ze względu na znacznie niższy koszt niż w przypadku mleka, olej palmowy często służy do produkcji wyrobów seropodobnych i słodyczy, ale bywa także używany do podrabiania produktów sprzedawanych jako mleczarskie.

Po wprowadzeniu rosyjskiego embarga na europejskie wyroby spożywcze w 2014 r. produkcja serów w Rosji znacząco wzrosła. Tylko w styczniu ten rynek urósł o 34 proc. Jednocześnie lokalna produkcja i import mleka spadły o odpowiednio 3 oraz 34 proc. To wskazuje z wielkim prawdopodobieństwem, że za wzrost produkcji serów odpowiada głównie masowe wykorzystywanie oleju palmowego do ich wytwarzania.

Rosja wciąż zmaga się ze zjawiskiem silnej inflacji, a wzrost cen nastąpił głównie w przypadku produktów spożywczych. W kwietniu wskaźnik inflacji wyniósł w Rosji 16,4 proc., ale w przypadku żywności jest to aż 24,4 proc. Rekordowy wzrost notuje się w przypadku kapusty, której cena poszła w górę od zeszłego roku niemal dwukrotnie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jeszcze w czerwcu 2014 r. główkę kapusty można było kupić w Rosji za 20,73 rubli (1,50 zł), a teraz trzeba wyłożyć na to warzywo 40,96 rubli (2,94 zł), wynika z danych Rosstatu.

Rosja wprowadziła embargo na artykuły spożywcze dla wszystkich krajów Unii Europejskiej w sierpniu 2014 r. Decyzja ta była odpowiedzią Moskwy na unijne sankcje, ogłoszone w związku z rosyjską aneksją Krymu.

Minister gospodarki Janusz Piechociński już dwa miesiące temu szacował, że straty polskiej gospodarki z powodu rosyjskiego embarga mogły wynieść około pół miliarda dolarów. Główny ciężar strat mieli ponieść eksporterzy produktów rolno-spożywczych, które najłatwiej było objąć sankcjami.

Z raportu sporządzonego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców wynika jednak, że polska gospodarka praktycznie nie ponosi strat w związku z obostrzeniami w handlu ze wschodnim sąsiadem. Jak zauważyli autorzy raportu, pomimo spadku eksportu rolno-spożywczego do Rosji o 30 proc., ogółem wzrósł on o 4,5 proc. Polscy producenci byli w stanie zastąpić rosyjskich odbiorców innymi, nawet jeżeli np. Białoruś odgrywała tu rolę pośrednika. W efekcie - jak widać - to Rosjanie tracą na sankcjach najbardziej.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (216)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.