Początek „window dressing” na amerykańskich giełdach

W USA kalendarium było w poniedziałek dość ubogie, więc najchętniej spoglądano na to, co działo się w Europie. Był też jeszcze jeden czynnik. Jest nim koniec kwartału i półrocza, co często prowadzi do gigantycznego „window dressing”, bo fundusze chcą pokazać w wyciągach, że posiadają te aktywa, które zachowywały się najlepiej.

Początek „window dressing” na amerykańskich giełdach
Źródło zdjęć: © Fot. Xelion

Na rynku walutowym przed dwudniowy strajkiem w Grecji i przed debatą w sprawie pakietu oszczędnościowego było nerwowo. Podczas weekendu w wywiadzie dla hiszpańskiego „El Mundo” Theodoros Pangalos, wicepremier Grecji, powiedział, że parlament może odrzucić istotne części programu oszczędnościowego, co kursowi EUR/USD od rana szkodziło. Potem jednak dowiedzieliśmy się, że szczyt bankowców w Rzymie może doprowadzić do porozumienie banków w sprawie rolowania greckiego długu. Dowiedzieliśmy się też, że francuskie banki chcą się do pomocy dołożyć rolując dług grecki. Być może zaakceptują to bankowcy w całej Europie. Oczywiście tylko wtedy, kiedy Grecy im na to pozwolą akceptując plan oszczędnościowy.

Rynek akcji ucieszył się postępem w rokowaniach nad udziałem prywatnych inwestorów w ratowaniu Grecji. To był pierwszy doskonały pretekst do oddalenia indeksów od średnich 200. sesyjnych. Drugim powodem wzrostów było wspomniane na początku „window dressing”. Dopiero trzecim było to, że na w Bazylei porozumiano się, co do tego, że duże banki będą musiały zwiększyć kapitał ponad pewien poziom nie o 3 proc. (tego się obawiano) a o 2,5 procent. Dlatego też najmocniej drożały banki.
Owszem, rynkowi należało się odreagowania, ale to odreagowania może się okazać początkiem czegoś większego. Pokonanie przez S&P 500 oporu na wysokości 1.299 pkt. wyrysowałoby podwójne dno, co dałoby mocny sygnał kupna. Potrzebne są „tylko” odpowiednie decyzje parlamentu greckiego i spokojne zakończenie strajku powszechnego.

GPW zachowywała się w poniedziałek od rana po prostu fatalnie. To, że spadał WIG20 (przełamując po południu 2.785 pkt.) w sytuacji, kiedy na innych giełdach panował spokój, było już i tak niepokojące. Zdecydowanie gorzej zachowywał się jednak sektor mniejszych spółek. MWIG40 tracił ponad 1,5 proc. Po południu było dużo gorzej. Ponieważ technicy widzieli już formację podwójnego szczytu na WIG20 to podaż wzrosła, a indeksy zwiększyły skalę spadków. Na innych giełdach panował spokój.

Wtedy, kiedy w USA rozpoczęła się sesja WIG20 tracił już ponad 1,6 procent. Od tego momentu, na fali amerykańskiego optymizmu, indeks już tylko rósł kończąc dzień spadkiem o 0,48 proc. i 3 punkty nad kluczowym wsparciem. Dzięki temu nie powstała zapowiadająca dalsze spadki formacja podwójnego szczytu z zakresem spadku przynajmniej do 2.660 pkt. (raczej nawet bliżej 2.620 pkt.). Na WIG i MWIG40 takie formacje jednak się już utworzyły (na kontraktach w zeszłym tygodniu).

Problemem jest jednak obrót. Był niewielki, a spadki niepotwierdzone obrotem należą do tych wątpliwych. Nie można wykluczyć, że popyt „odpuścił”, pozwolił na przełamanie 2.785 pkt., co automatycznie zwiększyło podaż od techników, a potem spokojnie zebrał wszystkie akcje ze słabych rąk.

Piotr Kuczyński
Główny Analityk
Xelion. Doradcy Finansowi

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.