Polskie Radio gotowe na uruchomienie nadawania cyfrowego w tym roku

Polskie Radio jest przygotowane do uruchomienia cyfrowej emisji jeszcze w tym roku - powiedział w piątek PAP Krzysztof Łuszczewski, pełnomocnik Polskiego Radia ds. cyfryzacji. Nadawca prezentuje się na rozpoczętych w piątek targach Poznań Media Expo.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak zastrzegł Łuszczewski, nie wiadomo na razie, kiedy emisja cyfrowa się rozpocznie. Polskie Radio będzie merytorycznym operatorem pierwszego pakietu cyfrowego radia w Polsce i jego pierwszym nadawcą; przygotowuje się do nadawania w ramach multipleksu 12 programów.

- Ciągle trwają rozmowy przede wszystkim na temat finansowania cyfryzacji, w tej chwili nie ma jeszcze wiążących decyzji, w jaki sposób, kiedy i przez kogo ten program będzie wdrożony. Polskie Radio jest technologicznie i programowo przygotowane, by uruchomić emisję cyfrową jeszcze w tym roku w pięciu największych aglomeracjach w kraju - powiedział Łuszczewski.

Jak wyjaśnił, cyfrowe radio umożliwia nie tylko uzyskanie lepszego dźwięku, ale także pozwala na dotarcie z sygnałem do wszystkich miejsc w kraju.

- Możliwości radiofonii analogowej wyczerpały się, nie ma wolnych częstotliwości, więc jedyną metodą dotarcia z Dwójką czy Czwórką do wszystkich jest cyfryzacja. W jednym multipleksie istnieje możliwość umieszczenia 15 programów. My, chcąc zagwarantować dobrą jakość przekazu, szczególnie dla Dwójki, proponujemy, aby w multipleksie Polskiego Radia znalazło się 12 kanałów - powiedział.

Łuszczewski wyjaśnił, że poza 10 kanałami nadawanymi z Warszawy w multipleksie będzie miejsce na dwa programy emitowane przez rozgłośnie lokalne.

- W multipleksie, poza pięcioma już istniejącymi stacjami Polskiego Radia, zamierzamy umieścić także pięć nowych programów: funkcjonujący już w internecie, informacyjny kanał PR24, stację utworzoną z myślą o dzieciach i rodzicach, program dla starszych odbiorców, kanał historyczny z archiwalnymi nagraniami radiowymi, a także stację poświęconą nauce i technice - powiedział.

Nadawanie odbywać się będzie w nowoczesnej technologii DAB+, która - jak zapewnił Łuszczewski - oferuje nie tylko lepszą jakość nadawanego dźwięku, ale pozwala też nadawać np. zdjęcia.

- Można emitować serwis pogodowy czy komunikacyjny w wersji tekstowej, lub obrazkowej. Technologia ta pozwala na podawanie słuchaczowi informacji dotyczących miejsca, w którym się znajduje. W przypadku nadawanej muzyki odbiorca będzie widział np. okładki płyt - tłumaczył Łuszczewski.

Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak powiedział w piątek w Poznaniu, że cyfryzacja radiofonii jest w całej Europie poddana innym rygorom niż cyfryzacja telewizji. W przypadku radia, inaczej niż przy telewizji, nie wyznaczono terminu wyłączenia sygnału analogowego.

Jak zauważył, powoduje to, że nadawcy nie spieszą się z rozpoczęciem nadawania cyfrowego, nie chcąc ponosić kosztów emisji analogowej i cyfrowej jednocześnie.

- Nie ma ustawy cyfryzacyjnej, która tworzyłaby parametry dla tego procesu. Nadawanie cyfrowe można jednak rozpoczynać w ramach obecnego stanu prawnego, Polskie Radio ma swój plan wchodzenia w cyfryzację, to jest dobry plan, by było ono liderem cyfryzacji. Jesteśmy na etapie bardzo konkretnych dyskusji z Polskim Radiem, na pewno je zamkniemy w ciągu najbliższych miesięcy - powiedział Dworak.

- Z cyfryzacją radia wiążą się dwie dostrzegalne i ważne ekonomicznie korzyści, ale niekoniecznie istotne dla słuchacza. To większa liczba programów, choć nie oszukujmy się, w tej chwili słuchacze w Polsce mają bardzo szeroką ofertę radiową, słuchalność klasycznego radia maleje, konsumpcja muzyki przenosi się do internetu. Inną istotną korzyścią jest fakt, że to nadawanie jest tańsze - zaznaczył Dworak.

Na Międzynarodowych Targach Poznańskich w ramach piątej edycji targów Poznań Media Expo 2013 od piątku prezentowany jest nowoczesny sprzęt do przekazu i odbioru mediów cyfrowych. Pokazom towarzyszą wykłady i prelekcje dotyczące cyfryzacji radia i telewizji w Polsce. Impreza, która potrwa do niedzieli, kierowana jest do nadawców, operatorów, instalatorów, producentów i dystrybutorów sprzętu, a także do użytkowników. Realizowana jest przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie, pod patronatem technologicznym Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce