Trwa ładowanie...
pracownik
02-12-2009 06:20

Pracownik z polisą OC w kieszeni

Aby nie tracić pensji za szkody, na jakie narazili firmę, pracownicy coraz częściej są zainteresowani wykupieniem polis od odpowiedzialności cywilnej.

Pracownik z polisą OC w kieszeniŹródło: Jupiterimages
d4et6u7
d4et6u7

Dzięki polisie pracodawca swoje straty pokryje z kieszeni ubezpieczyciela, a nie z ich pensji. Zdarza się, że wykupienie ubezpieczenia jest warunkiem zawarcia umowy o pracę.

Rynek oferuje

Oferty wielu ubezpieczycieli dają pracownikom możliwość wykupienia ubezpieczenia OC (często jest to dodatek do ubezpieczeń majątkowych, np. na życie). Możliwość tę mają najczęściej tzw. służby mundurowe (policja, strażacy, celnicy), kierowcy oraz pracownicy służby zdrowia. Firmy transportowe, zamiast wykupywać autocasco, wolą, by zatrudnieni sami pomyśleli o polisach OC, które z reguły pozwalają na pokrycie kosztów naprawy drobnych stłuczek.

– W wypadku dużej grupy ubezpieczyciel może tak skalkulować ofertę, że stawka dodatkowego ubezpieczenia OC będzie się wahała od kilku do kilkunastu złotych miesięcznie. Taka kwota nie stanowi dużego obciążenia dla kieszeni – mówi Michał Perl, dyrektor w firmie brokerskiej Mentor SA. Jego zdaniem pracownik, który na własną rękę będzie chciał się ubezpieczyć, musi się liczyć z dużo wyższą składką, bo ryzyko w tej sytuacji nie będzie rozłożone.
v – Specjalizuję się w ubezpieczeniach księgowych i pracowników medycznych. Ze względu na znaczne skutki ewentualnych pomyłek czy błędów przedstawiciele tych grup zawodowych decydują się na wykupienie dobrowolnych ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej. Dla pracowników medycznych koszt ubezpieczenia może wynieść już od 100 zł rocznie. Standardowo polisa opiewa na kwotę w granicach 200 tys. zł i chroni np. od skutków zarażenia żółtaczką czy wirusem HIV – mówi Mariusz Grabczyński, sprzedający polisy Alianz.

Firma płaci

Czasem przedsiębiorcy sami wykupują ubezpieczenia dla pracowników, którzy mogą popełnić kosztowne błędy. Jest tak w wypadku biur podróży. Omyłka w dacie wyjazdu może rodzić dolegliwe konsekwencje dla osoby sprzedającej wycieczkę. Na rynku jest więc oferta TU INTER ubezpieczenia OC dla pracowników biur podróży.

d4et6u7

Nie każdy zatrudniony i nie w każdym biurze może z niej skorzystać. Oferta jest bowiem powiązana z ubezpieczeniem usług w tej firmie przez dane biuro i przez osoby korzystające z jego usług. Cena polisy dla pracownika jest uzależniona od sprzedanych przez biuro podróży wycieczek czy innych imprez wraz z ubezpieczeniem tej firmy.

| Bartłomiej Raczkowski, adwokat Bartłomiej Raczkowski, kancelaria prawa pracy Mimo że odpowiedzialność pracownika za szkody wyrządzone pracodawcy z winy nieumyślnej jest ograniczona do trzech pensji, nie dziwię się, że są zainteresowani wykupieniem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. W ten sposób chronią się przed utratą wynagrodzenia. Posiadanie ubezpieczenia przez pracowników jest także korzystne dla pracodawcy. Uzależnianie zawarcia umowy o pracę od wykupienia polisy OC uważam jednak za niezgodne z prawem. Pracodawca może ułatwiać załodze zakup polisy, ale nie może jej wykupu nakazać. |
| --- |

Tomasz Zalewski

d4et6u7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4et6u7