Pyrzowice: ruszyła budowa płyty postojowej dla boeingów 737, 757 i airbusów 320
To będzie największa inwestycja w historii lotniska w Pyrzowicach. W ciągu dwóch lat powstanie tu m.in. 15 miejsc na płycie postojowej dla samolotów, w tym trzy dla ogromnych boeingów 757. Koszt budowy to aż 81 milionów złotych!
23.04.2011 | aktual.: 26.04.2011 10:56
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, po zakończeniu inwestycji modernizacji hangaru technicznego i rozpoczęciu prac budowlanych przy nowym tego typu obiekcie, przystąpiło do realizacji kolejnego etapu największego w historii Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach programu inwestycyjnego.
W czwartek podpisano umowę na wykonanie robót budowlanych w ramach największej, zarówno pod względem kosztów jak i skali robót, inwestycji w dotychczasowej działalności portu.
Prace związane z rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów PPS 1 w kierunku wschodnim wraz z modernizacją dróg kołowania E1, E2 i D, rozpoczną się już w maju.Kosztem 81 mln zł brutto, w przeciągu 113 tygodni (czyli dwóch lat), powstanie 149 tys. m2 nowych nawierzchni lotniskowych. Prace budowlane zrealizuje polski oddział niemieckiej firmy Max Bögl.
W ramach robót budowlanych powstanie nowa płyta postojowa o powierzchni 110 tys. m2 z piętnastoma stanowiskami postojowymi dla dziesięciu samolotów kodu C (np. Airbus A320, Boeing 737) i trzech kodu D (np. Boeing 757) lub zamiennie siedmiu kodu C i pięciu kodu D.
W części zachodniej w rejonie istniejącej płyty postojowej PPS-1 przewidziano trzy miejsca postoju samolotów wielkości Boeinga 757 oraz cztery miejsca dla Airbusów A320 lub Boeingów 737.
W części wschodniej w rejonie hangarów technicznych do obsługi samolotów przewidziano sześć miejsc postoju samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737 lub zamiennie na trzy Airbusy A320/Boeingi 737 i dwa większe samoloty np. typu Boeing 757.
Wykonana płaszczyzna będzie wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą wprowadzenie w przyszłości CAT II operacji lotniczych (wprowadzenie CAT II operacji lotniczych umożliwi przyjmowanie samolotów przy widzialności nie mniejszej niż 350 metrów i podstawie chmur nie niższej niż 30 metrów).
Ponadto w ramach umowy rozbudowana zostanie droga kołowania E1 i E2, co umożliwi korzystanie z nich przez statki powietrzne kodu 4E (np. Boeing 747). W tym fragmencie inwestycji łącznie powstanie 30 tys. m2 nowej nawierzchni lotniskowej. Do obsługi samolotów kodu 4E zostanie dostosowana także droga kołowania D. W tym miejscu powstanie 9.200 m2 nowych nawierzchni lotniskowych.
Podobnie jak w przypadku płyty postojowej nr 1 rozbudowane drogi kołowania umożliwią wprowadzenie w przyszłości CAT II operacji lotniczych.
Całość przedsięwzięcia realizowana jest w ramach unijnego projektu nr POIiŚ 6.3-4 z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013, dla którego w najbliższych tygodniach planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Wdrażającej, jaką jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych.