PZU od direct woli inspektoraty
Mija rok od uruchomienia przez największego w Polsce ubezpieczyciela nowego kanału dystrybucji. Efekty są niewielkie - 1,5 mln zł przychodów.
16.12.2009 09:41
Z naszych informacji wynika, że w ciągu trzech kwartałów PZU uzyskało dzięki direct 1,5 mln zł składek. Przez rok zbierze więc około 2 mln zł. 18 grudnia ub.r., gdy zarząd ogłaszał start pzu-direct, prezes Andrzej Klesyk informował, że ma to służyć dywersyfikacji kanałów dystrybucji polis. Tymczasem do końca września PZU zebrało łącznie 6,17 mld zł składek. Sprzedaż przez telefon i Internet zapewnia więc firmie tylko 0,02 proc. przychodów.
Czyżby świadomy wybór?
O efekty wdrożenia direct próbowaliśmy spytać samo PZU. – Niestety, nie możemy udzielić informacji. To wewnętrzna sprawa firmy. Możemy jedynie stwierdzić, że koszty projektu były znacznie niższe niż u konkurentów korzystających z rozwiązań typu direct – poinformowano nas w biurze prasowym PZU. Lider rynku, który w I półroczu 2010 r. może zadebiutować na GPW niezbyt intensywnie rozwija ten kanał. Z naszych informacji wynika, iż z zaplanowanych na ten rok ponad 10 mln zł nakłady i koszty związane z projektem direct wyniosły zaledwie 330 tys. zł.
Eksperci się nie dziwią
Zdaniem ekspertów PZU, by poważniej wejść na rynek direct, musiałoby stworzyć dla niego nowe produkty. Obniżając ceny dla polis sprzedawanych przez Internet, firma uderzyłaby w sieć agentów i swoich pracowników. A i tak pewnie nie byłyby najniższe na rynku. – Dla tak wielkiej firmy jak PZU wejście w direct to bardzo poważna decyzja i nie dziwię się, że zarząd się z tym nie spieszy – mówi Xenia Kruszewska, prezes Zdrowiedirect.pl. Podkreśla, że w direct najlepiej radzą sobie firmy, dla których jest to główny kanał dystrybucji, a duzi, jak np. Ergo Hestia, dłużej przygotowują się do rozszerzenia dystrybucji.
Lider ponad 130 razy większy
Jakie przychody z direct mają inne towarzystwa, które sprzedają polisy w ten sposób? Można szacować, że TU Link4, prekursor i lider rynku w ciągu trzech kwartałów tego roku zebrał ok. 190 mln zł. Axa Direct pozyskała 97 mln zł. A Aviva Direct przypuszczalnie około 60 mln zł.
Ale nawet w zestawieniu z tradycyjnymi ubezpieczycielami, którzy uruchomili kanał direct, PZU wypada blado. Benefia, niewielkie towarzystwo należące do Vienna Insurance Group, z polis sprzedanych przez Internet (portal Benefia24.pl) pozyska w tym roku około 10 mln zł. Oprócz PZU i Benefii dodatkowe kanały sprzedaży internetowej uruchomiły zakłady Allianz i Generali.
Aleksandra Kurowska
PARKIET