PZU od direct woli inspektoraty

Mija rok od uruchomienia przez największego w Polsce ubezpieczyciela nowego kanału dystrybucji. Efekty są niewielkie - 1,5 mln zł przychodów.

Z naszych informacji wynika, że w ciągu trzech kwartałów PZU uzyskało dzięki direct 1,5 mln zł składek. Przez rok zbierze więc około 2 mln zł. 18 grudnia ub.r., gdy zarząd ogłaszał start pzu-direct, prezes Andrzej Klesyk informował, że ma to służyć dywersyfikacji kanałów dystrybucji polis. Tymczasem do końca września PZU zebrało łącznie 6,17 mld zł składek. Sprzedaż przez telefon i Internet zapewnia więc firmie tylko 0,02 proc. przychodów.

Czyżby świadomy wybór?

O efekty wdrożenia direct próbowaliśmy spytać samo PZU. – Niestety, nie możemy udzielić informacji. To wewnętrzna sprawa firmy. Możemy jedynie stwierdzić, że koszty projektu były znacznie niższe niż u konkurentów korzystających z rozwiązań typu direct – poinformowano nas w biurze prasowym PZU. Lider rynku, który w I półroczu 2010 r. może zadebiutować na GPW niezbyt intensywnie rozwija ten kanał. Z naszych informacji wynika, iż z zaplanowanych na ten rok ponad 10 mln zł nakłady i koszty związane z projektem direct wyniosły zaledwie 330 tys. zł.

Eksperci się nie dziwią

Zdaniem ekspertów PZU, by poważniej wejść na rynek direct, musiałoby stworzyć dla niego nowe produkty. Obniżając ceny dla polis sprzedawanych przez Internet, firma uderzyłaby w sieć agentów i swoich pracowników. A i tak pewnie nie byłyby najniższe na rynku. – Dla tak wielkiej firmy jak PZU wejście w direct to bardzo poważna decyzja i nie dziwię się, że zarząd się z tym nie spieszy – mówi Xenia Kruszewska, prezes Zdrowiedirect.pl. Podkreśla, że w direct najlepiej radzą sobie firmy, dla których jest to główny kanał dystrybucji, a duzi, jak np. Ergo Hestia, dłużej przygotowują się do rozszerzenia dystrybucji.

Lider ponad 130 razy większy

Jakie przychody z direct mają inne towarzystwa, które sprzedają polisy w ten sposób? Można szacować, że TU Link4, prekursor i lider rynku w ciągu trzech kwartałów tego roku zebrał ok. 190 mln zł. Axa Direct pozyskała 97 mln zł. A Aviva Direct przypuszczalnie około 60 mln zł.

Ale nawet w zestawieniu z tradycyjnymi ubezpieczycielami, którzy uruchomili kanał direct, PZU wypada blado. Benefia, niewielkie towarzystwo należące do Vienna Insurance Group, z polis sprzedanych przez Internet (portal Benefia24.pl) pozyska w tym roku około 10 mln zł. Oprócz PZU i Benefii dodatkowe kanały sprzedaży internetowej uruchomiły zakłady Allianz i Generali.

Aleksandra Kurowska
PARKIET

Wybrane dla Ciebie
Szykują zmiany w waloryzacji emerytur. Świadczenia będą większe?
Szykują zmiany w waloryzacji emerytur. Świadczenia będą większe?
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
Kiedyś główny nośnik. Teraz zalega w domach. Oto jak pozbyć się płyt
Kiedyś główny nośnik. Teraz zalega w domach. Oto jak pozbyć się płyt
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Ceny szaleją. Widać już zmiany na półkach polskich sklepów
Ceny szaleją. Widać już zmiany na półkach polskich sklepów
Tyle masz czasu na skasowanie biletu. Inaczej będzie mandat
Tyle masz czasu na skasowanie biletu. Inaczej będzie mandat
Ogrzewanie domu za mniej niż 5 tys. zł rocznie. Oto lider oszczędności
Ogrzewanie domu za mniej niż 5 tys. zł rocznie. Oto lider oszczędności
To odpowiada za zmianę w wielu gminach. Miliardy na modernizację
To odpowiada za zmianę w wielu gminach. Miliardy na modernizację
Gratka dla fanów zbiorkomów. Kolekcjonerskie bilety tramwajowe
Gratka dla fanów zbiorkomów. Kolekcjonerskie bilety tramwajowe
Dopłaty do termomodernizacji. Oto szczegóły programu
Dopłaty do termomodernizacji. Oto szczegóły programu