Trwa ładowanie...
d24fuyp

Rząd stara się pomóc przemysłowi samochodowemu

Problemy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego Rosji były w poniedziałek tematem spotkań pierwszego wicepremiera tego kraju Igora Szuwałowa z przedstawicielami światowych koncernów samochodowych, posiadających fabryki lub montownie w Federacji Rosyjskiej.

d24fuyp
d24fuyp

W naradach z Szuwałowem uczestniczyli reprezentanci General Motors, Forda, Volkswagena, Toyoty i Renault-Nissana.

Szczegółów rozmów nie ujawniono. Podano tylko, że wicepremier chciał poznać plany tych koncernów przed wyznaczonym na wtorek posiedzeniem rządowej komisji ds. rozwoju gospodarki, które będzie w całości poświęcone przemysłowi motoryzacyjnemu Rosji.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2009 roku w FR sprzedano tylko 990 tys. samochodów osobowych. To aż o 51 proc. mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

Gwałtowne załamanie rynku najdotkliwiej odczuł koncern AwtoWAZ, produkujący Łady. Ogłosił on już, że będzie musiał zwolnić 27,6 tys. ze 102 tys. pracowników.

d24fuyp

Fabryka z Togliatti (d. Stawropol nad Wołgą) przyjęła też ambitny program modernizacji, przewidujący zainwestowanie 42 mld RUB (1,4 mld USD) w latach 2011-12 w produkcję nowych modeli.

AwtoWAZ nie ukrywa jednak, że bez pomocy finansowej państwa nie poradzi sobie z restrukturyzacją. Zadłużenie zakładów wynosi obecnie 37 mld rubli (1,23 mld dolarów).

25 proc. akcji AwtoWAZ-u należy do francuskiego Renault. Premier Rosji Władimir Putin zażądał w piątek, aby koncern ten włączył się do ratowania nadwołżańskiej fabryki, w przeciwnym razie - jak zagroził - jego udziały mogą zostać zmniejszone.

Putin zwrócił uwagę, że rząd Rosji wsparł już AwtoWAZ kwotą 25 mld RUB (833 mln USD) bez konsekwencji dla struktury akcjonariatu zakładów.

d24fuyp

Renault kupił 25-procentowy pakiet akcji AwtoWAZ-u w lutym 2008 roku, płacąc 1 mld USD. Obecnie papiery te warte są niespełna 200 mln dolarów.

Renault miał też wnieść do kapitału fabryki platformę samochodu Logan, jednak - jak twierdzi strona rosyjska - nie wywiązał się z tego zobowiązania. Logan ma być podstawowym modelem "nowego" AwtoWAZ-u.

Zaprezentowany niedawno plan ratowania zakładów przewiduje, że należący w 100 proc. do państwa Wnieszekonombank wykupi obligacje AwtoWAZ-u na kwotę 40 mld rubli (1,33 mld dolarów), które następnie zostaną przekonwertowane na akcje fabryki. Renault - jeśli nie chce, aby jego udziały zostały rozwodnione - powinien w ramach tej operacji wnieść do kapitału AwtoWAZ-u platformę Logana.

d24fuyp

Rosyjscy analitycy podkreślają, że Renault może nie zgodzić się na dodatkową emisję akcji zakładów w Togliatti, a tylko w ten sposób udziały francuskiego koncernu mogą zostać zmniejszone.

Jeśli Putin będzie próbował przeforsować taką decyzję bez zgody Renault, to - ostrzegają eksperci - poważnie podważy zaufanie inwestorów zagranicznych, o które ostatnio tak bardzo zabiega rząd.

Zdaniem rosyjskich specjalistów, Francuzi prawdopodobnie przyjmą "propozycję" rosyjskiego premiera. Zdają sobie bowiem sprawę, że bez pomocy AwtoWAZ nie przetrwa, a jego upadek będzie dla nich oznaczał utratę 1 mld USD, zainwestowanego w Togliatti w zeszłym roku.

Jerzy Malczyk

d24fuyp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24fuyp