Ścieżki kariery, którą wybrać?

Jedni są skoncentrowani. Znalazłszy w życiu drogę, podążają nią konsekwentnie. Innych pociąga wiele ścieżek i trudno im wybrać tę jedną najlepszą.

Ścieżki kariery, którą wybrać?
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jedni są skoncentrowani. Znalazłszy w życiu drogę, podążają nią konsekwentnie. Innych pociąga wiele ścieżek i trudno im wybrać tę jedną najlepszą. Ciągle zmieniają firmy, projekty, zawody. I w tym też nie ma nic złego.

Kiedy Marysia była w szkole podstawowej, wiedziała dokładnie, kim chce być, kiedy dorośnie. Na strychu urządziła szpital dla lalek. Uwielbiała oglądać filmy o lekarzach, a jej ulubioną książką był atlas anatomii człowieka. Nikt więc nie był zaskoczony, gdy po maturze poszła na medycynę.

Jej młodsza siostra Anka to krańcowo odmienny przypadek. Choć ma już 33 lata, nadal nie zdecydowała się na określony zawód. Po filologii polskiej zaczęła pracować jako nauczycielka w gimnazjum. Wytrwała zaledwie rok. Potem została copywriterką w znanej agencji reklamowej. Jednak i tam nie zagrzała miejsca. Znajomy ze studiów ściągnął ją – w charakterze PR-owca – do swej firmy zajmującej się organizacją dużych koncertów rockowych. Gdy się z nim pokłóciła, zrobiła sobie półroczną przerwę w karierze. Czas ten wykorzystała na podszlifowanie angielskiego, niemieckiego i francuskiego. Dziś oprowadza zagraniczne wycieczki po Wrocławiu, a od czasu do czasu dorabia jako tłumaczka w wydawnictwie pedagogicznym. Ale już rozgląda się za nowym zajęciem, najchętniej w Paryżu, bo jest od dawna zakochana w tym mieście.

- Znajomi traktują mnie z przymrużeniem oka – mówi Anka. – Myślę, że jest to niesprawiedliwe. Życie otwiera przed nami tyle możliwości. Niby czemu nie miałabym z nich korzystać?

Jej CV, wypełnione pozornie przypadkowymi miejscami pracy, jednych pracodawców zniechęca. Natomiast inni, widząc różnorodność doświadczeń, tym bardziej przekonują się do Anki. Są pewni, że właśnie ona ma im do zaoferowania coś wyjątkowego. Zdolności literackie, pedagogiczne przygotowanie, znajomość trzech języków obcych, praktyka w public relations to bezcenne atuty, które pozwalają tej kobiecie odnaleźć się w wielu zawodach, branżach, projektach i firmach.

Barbara Sher, autorka książki „Mógłbym zrobić wszystko, gdybym tylko wiedział CO”, dzieli pracowników na dwie kategorie: skanery i nurków. - Nurkowie są perfekcjonistami – tłumaczy Sher. – Lubią zgłębiać jedną dziedzinę, chcą ją poznać do końca i dążą do osiągnięcia w niej mistrzostwa. Najczęściej trzymają się jednego zawodu, który zarazem jest jedyną pasją w ich życiu. W kółko robią to samo. Wśród nurków pełno jest naukowców, muzyków, lekarzy. Marysia, która jest typowym nurkiem, przyznaje, że nienawidzi zmian, nowości, eksperymentów. Cieszy się, że jej życie toczy się swoim normalnym, stałym torem. Zdaje sobie też sprawę, że ludzie szanują i cenią ją m.in. za wytrwałość i żelazną konsekwencję. - Rutyna wcale mnie nie męczy – stwierdza. – Przeciwnie, czuje się komfortowo, gdy wszystko jest pod kontrolą. Owszem, czasem, zwłaszcza po wyczerpującym dyżurze w szpitalu, mam ochotę rzucić pracę. Szybko jednak złość mi przechodzi. I na nowo odkrywam radość z leczenia ludzi.

Jej siostra Anka, będąca klasycznym skanerem, interesuje się wieloma rzeczami, chociaż każdą z nich chwilowo i powierzchownie. Przez co niektórzy przyklejają jej etykietkę wiecznej amatorki.

- Nie jest prawdą, że nie znam się na tym, co robię – broni się 33-latka. – Czy oprowadzam wycieczkę, czy tłumaczę podręcznik, czy organizuję imprezę rockową, zawsze jestem stuprocentową profesjonalistką. I nigdy nikt nie miał do mnie pretensji o solidność i jakość pracy.

Renesansowa osobowość zapewnia sukces nie tylko w show-biznesie, lecz także w normalnym biznesie – uważa Margaret Lobenstine, notabene autorka książki „The Renaissance Soul”, poświęconej Winfrey.

- Coraz więcej firm stawia na pracę zespołową – wyjaśnia pisarka. – Zespoły zazwyczaj składają się z osób, które są fachowcami w jednej dziedzinie. Ale kto nimi pokieruje? Najlepszym kandydatem jest zawsze ktoś, która ma doświadczenie z wielu różnych funkcji, stanowisk i ról.

Zdaniem Lobenstine, dożywotnie posady już dawno się skończyły. Statystyczny współczesny absolwent do emerytury zmieni zawód aż siedem razy. W tej sytuacji na rynku pracy górą będą ludzie elastyczni, ciekawi świata, otwarci na nowe wyzwania, mający wiele zainteresowań, pasji i umiejętności – a więc nie nurkowie, tylko skanery.

Barbara Sher ostrzega, że jednak nie każdy skaner jest skazany na sukces. A tylko ten, który gotowość na zmiany łączy z odpowiedzialnością i dyscypliną.

- Chęć skakania z kwiatka na kwiatek trzeba zrównoważyć całkowitym zaangażowaniem, przynajmniej od czasu do czasu – podkreśla Sher. – Czasem tłumaczę skanerom: zanim znajdziecie coś lepszego, wytrwajcie przy realizowanym projekcie przynajmniej rok. Nie można zostawić pracodawcy lub zleceniodawcy z rozbabraną robotą.

Mirosław Sikorski

sukcesfirmapraca

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.