Te reklamy oburzyły cały świat

Na bilbordach znajdziemy wiele kontrowersyjnych reklam, jak choćby ta Dolce & Gabbany, która mogła sugerować gwałt na kobiecie.

Są jednak reklamy, które okazują się być na tyle kontrowersyjne, że albo szybko są wycofywane albo w ogóle nie są wykorzystywane w kampaniach reklamowych, a same firmy często się ich wstydzą. Oto niektóre z nich.

_ Zestawienie takich reklam przygotował serwis Business Insider. _

Obraz

/ 12Te reklamy oburzyły cały świat

Obraz
© mat. pras.

Na bilbordach znajdziemy wiele kontrowersyjnych reklam, jak choćby ta Dolce & Gabbany, która mogła sugerować gwałt na kobiecie.

Są jednak reklamy, które okazują się być na tyle kontrowersyjne, że albo szybko są wycofywane albo w ogóle nie są wykorzystywane w kampaniach reklamowych, a same firmy często się ich wstydzą. Oto niektóre z nich.

_ Zestawienie takich reklam przygotował serwis Business Insider. _

/ 12Ford Figo - Berlusconi

Obraz
© mat. pras.

Agencja JWT India przygotowała reklamy nowego Forda Figo.

Na pierwszej z nich widzimy uśmiechniętego i robiącego znak pokoju Silvio Berlusconiego, który w bagażniku swojego samochodu trzyma dwie zakneblowane i związane kobiety.

Podpis pod reklamą "Leave your worries behind" można rozumieć dwojako - jako "pozostaw swoje troski za sobą" bądź bardziej dosłownie - "pozostaw swoje troski z tyłu" (w domyśle - z tyłu auta).

/ 12Ford Figo - Paris Hilton

Obraz
© mat. pras.

Na drugiej reklamie tego samego samochodu oglądamy Paris Hilton, która rozprawia się ze skąpo odzianymi siostrami Kardashian - konkurentkami ze szklanego ekranu.

JWT India umieściła swoje reklamy w serwisie Ads of the World. Nie miały być rozpowszechniane. Ford wystosował oficjalne przeprosiny do bohaterów reklamówek.

/ 12World Wildlife Fund

Obraz
© mat. pras.

W 2009 roku agencja DBB Brazil przygotowała reklamę dla World Wildlife Fund (WWF), która pokazywała setki samolotów lecących w kierunku bliźniaczych wież World Trade Center. Obok widniał tekst "Tsunami zabiło 100 razy więcej ludzi niż atak 11 września". Reklama miała na celu zwrócenie uwagi na potęgę żywiołów i sił przyrody.

Jak można się domyślić, nie zdecydowano się na wykorzystanie tego pomysłu. Samo WWF potępiło reklamę, twierdząc, że jest "obraźliwa i pozbawiona dobrego smaku" .

/ 12Oreo

Obraz
© mat. pras.

Jedna z czołowych grup reklamowych świata Cheil Worldwide opublikowała w 2012 roku w serwisie Ads of the World reklamę ciasteczek Oreo pt. "Ulubione ciasteczko do mleka".

Reklama spotkała się z zarówno pozytywnym, jak i negatywnym oddźwiękiem ze strony internautów. Kraft USA w stosownym komunikacie poinformował, iż reklama ta nie została wykorzystana w żadnej kampanii reklamowej i oryginalnie powstała w agencji reklamowej do jednorazowego wykorzystania na forum reklamowym.

/ 12Mentos bez wyrzutów sumienia

Obraz
© mat. pras.

Agencja reklamowa Neogama/BBH w Brazylii przygotowała dla marki Mentos kontrowersyjną reklamę. Na rysunku widzimy szczupłą dziewczynę, która trzyma i unosi za policzki pulchniejszą i niższą koleżankę, stwierdzając, że "uwielbia spędzać z nią czas, gdyż wtedy wszyscy chłopcy patrzą na nią". Kontrowersyjną treść uzupełniał napis pod rysunkiem "Mentos w pojedynczym opakowaniu. Egoizm bez wyrzutów sumienia".

Firma Perfetti Van Melle Corporation, producent Mentosów, kategorycznie odrzuciła tę reklamę z powodu "nieakceptowalnej treści".

/ 12Mentos i samobójstwo

Obraz
© mat. pras.

Marka Mentos nie ma chyba szczęścia do agencji przygotowujących dla niej kampanie. Rok po wpadce w Brazylii indyjska firma Ogilvy & Mather Mumbai przygotowała serię reklam ukazującą mężczyzn popełniających samobójstwa w różny i bardzo wyrafinowany sposób. Wszystko z powodu "kwaśnego nie do wytrzymania" smaku nowego Mentosa.

Na pierwszej z nich postać skacze z dachu, przystawiając sobie pistolet do skroni, a nóż do brzucha.

/ 12Mentos i samobójstwo

Obraz
© mat. pras.

Na innej reklamie widzimy postać wypijającą cyjanek, wieszającą się i drażniącą węża, który szykuje się do śmiertelnego ugryzienia.

Trzeci rysunek przedstawia postać, leżącą na torach kolejowych z granatem w dłoni, przygotowująca się do obcięcia sobie głowy za pomocą gilotyny.

Kampania została zarzucona, jednak znalazła uznanie w branży. Na Międzynarodowym Festiwalu Reklamy w Cannes zdobyła Srebrnego Lwa.

/ 12Pepsi Max

Obraz
© mat. pras.

Samobójstwo było również myślą przewodnią kampanii napoju Pepsi Max, przygotowanej przez BBDO Dusseldorf. W 2008 roku przygotowane reklamy przedstawiały bardzo samotną kalorię, która z powodu samotności targa się na swoje życie.

10 / 12Pepsi Max

Obraz
© mat. pras.

PepsiCo nie było zadowolone z tej kampanii. Reklamy uznano za całkowicie niewłaściwe, a firma wystosowała przeprosiny.

11 / 12Burger King

Obraz
© mat. pras.

Agencja reklamowa w Singapurze przygotowała reklamę specjalnej siedmiocalowej (ok. 18 cm) kanapki. Slogan reklamowy "Blow your mind away" (dosł. rozsadzić komuś umysł, a w przenośni - sprawić, że ktoś się poczuje zaskoczony i podekscytowany) można rozumieć również w inny sposób. Słowo "blow" w slangu oznacza bowiem "seks oralny".

12 / 12Burger King

Obraz
© mat. pras.

Burger King wydał oświadczenie, że szanuje wartości wszystkich swoich konsumentów, a reklama była jedynie wsparciem kampanii w Singapurze i tylko tam. Przygotowała ją lokalna firma, a nie oficjalna amerykańska agencja reklamowa obsługująca Burger Kinga - Crispin Porter and Bogusky.

Wybrane dla Ciebie

Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać
Część emerytów dostanie zwrot podatku. Nawet 426 zł
Część emerytów dostanie zwrot podatku. Nawet 426 zł
Sylwester w Zakopanem. Tyle za nocleg liczą górale
Sylwester w Zakopanem. Tyle za nocleg liczą górale
Kiedy wymienić opony na zimowe? Oto stawki u wulkanizatorów
Kiedy wymienić opony na zimowe? Oto stawki u wulkanizatorów
Trwają kontrole najemców. Resort szykuje duże zmiany w przepisach
Trwają kontrole najemców. Resort szykuje duże zmiany w przepisach