Telewizja już nie będzie taka sama

Telewizja zmienia się nie do poznania. Widzowie coraz chętniej zamiast programów tzw. wielkiej czwórki wybierają mniejsze kanały, kanały tematyczne czy telewizję internetową - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Telewizja już nie będzie taka sama
Źródło zdjęć: © WP.PL | Kaliński

17.09.2013 | aktual.: 17.09.2013 10:53

Jak wynika z danych Nielsena, w grupie wiekowej 16-49 spadł udział czterech wielkich stacji - TVP 1, TVP 2, Polsatu i TVN-u - z 53,2 proc. w 2012 roku do 46,1 proc. w tym samym okresie obecnie. Powodem jest m.in. naziemna telewizja cyfrowa. Niektóre stacje dostępne na pierwszym multipleksie w ciągu roku zwiększyły zasięg dwu-, a nawet trzykrotnie. Przykładem jest TTV - 0,39 proc. widzów rok temu, a w tym roku w sierpniu to 1,19 proc. Duży skok zanotowały także Eska TV, Polo TV czy ATM Rozrywka.

- Cyfryzacja, zwiększenie dostępu do kanałów tematycznych i internet, który jest zarówno konkurencją, jak i potencjalnie wsparciem dla tradycyjnej telewizji, zmieniają jej oblicze. W czasie tegorocznych wakacji nastąpiły największe w historii polskiego rynku zmiany w oglądalności - tłumaczy Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu w Atmedia.

Latem padł rekord niskiej oglądalności czterech największych stacji (39,5 proc.). Małe kanały chcą więc dalej walczyć o widza.

- Osiągnęły ogromny sukces w postaci rozpoznawalności wśród widzów, którzy kojarzą już dane kanały z konkretną ofertą. Teraz trzeba o nich zawalczyć właśnie z jej pomocą, by po efekcie nowości nas nie porzucili - uważa Daniel Reszka, wiceprezes ds. programowych kanałów rozrywkowych w Viacom International.

- Stacje zaczynają też coraz odważniej wykorzystywać możliwości, jakie daje second screen, czyli możliwość równoczesnego korzystania przez widzów z internetu - mówi Albert Hupa z Interactive Research Center badającego zachowania internautów.

Wojciech Kowalczyk podkreśla natomiast, że jeśli zachowają się obecne trendy, to udział TVP 1, TVP 2, Polsatu i TVN-u w najbardziej interesującej reklamodawców grupie 16-49 lat spadnie w przyszłym roku poniżej 40 proc. Największe straty w liczbie widzów już ma TVP 1, a wizerunkowo wśród reklamodawców - TVN.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (450)