To był rekordowy rok dla lotnictwa, kolejny będzie...

Dla producentów lotniczych ubiegły rok był rekordowy. Same linie lotnicze na świecie wypadły dużo gorzej. Jak będzie w 2012 roku na świecie i w Polsce - zastanawia się firma ubezpieczeniowo-finansowa Euler Hermes.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | Clemens Bilan

Rok 2011 był dla producentów lotniczych rekordowy zarówno pod względem wolumenu produkcji, jak i liczby zamówień, która w porównaniu z 2010 r. wzrosła dwukrotnie. Wzrost w branży jest napędzany silną ekspansją azjatyckich i bliskowschodnich linii lotniczych, które rozwijają się szybko i zwiększają swoje możliwości przewozowe, dążąc do powiększenia swojego udziału w rynku.

W dużo gorszej sytuacji znajdują się linie lotnicze, które w 2011 r. musiały się zmierzyć z problemem rosnących cen paliw, co doprowadziło do obniżenia marż. Co więcej, globalne spowolnienie gospodarcze będzie miało negatywny wpływ na ruch lotniczy, który – według prognoz – wzrośnie w 2012 r. tylko o 3 proc.

Producentów lotniczych czekają dobre lata

W 2011 r. przemysł lotniczy po raz pierwszy przełamał symboliczną barierę 1000 sztuk – wyprodukowano 1011 samolotów, co oznacza roczny wzrost na poziomie 4 proc. Jednocześnie zamówienia netto wzrosły dwukrotnie, osiągając poziom 2224 samolotów. Choć rok 2011 był bardzo owocny z handlowego punktu widzenia, dobra passa branży wynika również z pojawienia się na rynku samolotów, które zużywają do 15 proc. mniej paliwa i produkują mniej dwutlenku węgla.

– Przemysł lotniczy rozwija się wyjątkowo dobrze. Po raz pierwszy od trzydziestu lat spowolnienie gospodarcze nie spowodowało spadku produkcji – mówi Ludovic Subran, główny ekonomista Euler Hermes – Dzięki intensywnemu rozwojowi azjatyckich, bliskowschodnich i tanich linii lotniczych liczba zamówień na samoloty znacznie wzrosła w 2011 r., gwarantując solidny poziom produkcji na najbliższe siedem albo osiem lat. Euler Hermes prognozuje 12-procentowy wzrost dostaw samolotów komercyjnych w 2012 r.

Sytuacja linii lotniczych mniej jednoznaczna

Obroty transportu pasażerskiego wzrosły w 2011 r. o 10 proc. do blisko 500 mld dolarów. Wzrost ten spowodowany był częściowo rozwojem ruchu lotniczego (6 proc.), a częściowo wzrostem cen (4 proc.). Zysk operacyjny sektora ucierpiał jednak znacznie na wyższych rachunkach za paliwo (wzrost średniorocznych kosztów paliwa o 40 proc.). – Wzrost ceny baryłki o jednego dolara zwiększa koszty operacyjne branży o 1 mld dolarów – wyjaśnia Bruno Goutard, analityk branżowy Euler Hermes. – Jednak wpływ wyższych kosztów paliwa na linie lotnicze różni się w zależności od regionu. Na przykład tradycyjne amerykańskie linie lotnicze, których średnia marża spadła w 2011 r. o połowę do 0,6 proc., zdołały częściowo zrekompensować wysokie koszty paliwa, podnosząc ceny aż o 8,4 proc.

W Europie średnia marża tradycyjnych linii lotniczych (z wyłączeniem tanich linii) spadła w 2011 r. trzykrotnie do zaledwie 0,3 proc. pomimo wzrostu ruchu lotniczego o 8,1 proc. Wobec zaciętej konkurencji ze strony firm z Bliskiego Wschodu linie europejskie nie mogły ratować się zmianami polityki cenowej i podniosły ceny w tym okresie zaledwie o 1,9 proc. W Azji rentowność sektora obniżyła się w 2011 r. o 30 proc., ale pozostała na wysokim poziomie 4 proc. dzięki zrównoważonemu wzrostowi ruchu lotniczego (+3,3 proc.) i cen (+6,6 proc.). Rozwijające się gorączkowo linie bliskowschodnie doświadczyły znacznego obniżenia marży. W 2011 r. spadła ona o dwie trzecie do 3 proc. Linie te nadal inwestują na dużą skalę w swoje floty, aby zwiększyć możliwości przewozowe i umocnić swój udział w rynku.

Europejskie linie lotnicze pozostają w tyle

Należy się spodziewać, że w następstwie globalnego spadku aktywności wzrost na rynku transportu lotniczego ulegnie w 2012 r. spowolnieniu o 25 proc. Jak mówi Ludovic Subran: – Wzrost ruchu o zaledwie 3 proc. i brak wzrostu cen biletów w sposób naturalny odbije się na bilansach linii lotniczych. Najbardziej ucierpi europejski transport lotniczy. Europejskie linie lotnicze, mocno uzależnione od wzrostu ruchu, ucierpią w związku z kilkoma czynnikami: słabszym popytem w Europie, która boryka się z problemem długu publicznego, mniejszą dynamiką przepływów handlowych, silną presją konkurencyjną na ceny, wysokimi kosztami paliwa oraz wejściem w życie europejskich limitów na emisję gazów cieplarnianych. – Niektóre firmy europejskie skończą rok 2012 ze stratą. Te trudności niewątpliwie doprowadzą do restrukturyzacji poważniejszej niż planowana w drugiej połowie 2012 r. Mogą one jednak również skłonić niektóre linie do przyjęcia nowych strategii rynkowych przewidujących konkurowanie z firmami, które dopiero
rozpoczynają działalność – zaznacza Ludovic Subran.

Polska perspektywa

Sytuacja na polskim rynku lotniczym jest podobna, chociaż… Pod względem pasażerskich przewozów lotniczych polskie linie odnotowały w ubiegłym roku duży, bo ponad 33,5 proc. wzrost liczby pasażerów (6,7 mln osób, dane za GUS). Pozwoliło to – obok restrukturyzacji – poprawić wynik finansowy i zmniejszyć straty narodowego przewoźnika. Sytuacja nie jest jednak łatwa dla samotnej linii tej wielkości, o czym świadczy niedawny upadek hiszpańskiej linii Spanair czy poważne problemy węgierskiego Malevu. Perspektywy na ten rok nie są więc wyłącznie pozytywne i może się okazać, że poprawa kondycji krajowego przewoźnika sprzyjać ma pw. znalezieniu inwestora branżowego, o którego obecnie nie jest łatwo.

Przemysł lotniczy – innowacje niezbędne dla zachowania status quo

Przemysł lotniczy (a raczej zakłady należące w większości do międzynarodowych koncernów) w Polsce wydaje się być w zdecydowanie dobrej sytuacji – nie słychać w nich o zwolnieniach i ograniczaniu produkcji, a raczej o nowych inwestycjach. Korzystają one więc na międzynarodowej koniunkturze na samoloty, ale cieszy pw. to, że wspomniane inwestycje mają charakter nie tylko czysto montażowo-produkcyjny, ale służą też wsparciu rozwoju nowych technologii i ich wdrożeń, jak np. budowane w Zielonce laboratorium badania turbin lotniczych. Ogłoszony ostatnio program partnerstwa publiczno-prywatnego w rozwoju właśnie nowych technologii lotniczych, na co ma być wydane łącznie 500 mln złotych, powinien podnieść konkurencyjność polskich zakładów lotniczych. Wszak obecność w ramach międzynarodowych koncernów nie wyklucza konkurencji o zamówienia z innymi ich dostawcami, a nawet zamykania przez nie mniej rentownej produkcji, o czym przekonały się zakłady m.in. w Czechach, Wlk. Brytanii czy w Turcji.

Jak mówi Tomasz Starus, dyrektor biura oceny ryzyka w Euler Hermes: - Dobrze, że tym razem krajowy przemysł lotniczy inwestuje w chwili dobrej koniunktury, aby zapewnić sobie zamówienia w przyszłości. Oczekiwania na inwestycje ze strony spółek-matek nie zawsze się bowiem spełniają, o czym przekonaliśmy się niestety m.in. przy okazji offsetu zakupionych F-16. Jest to istotne także dla rozwoju Podkarpacia, w którym działa dominujący w naszym kraju klaster firm lotniczych – Dolina Lotnicza.

Wybrane dla Ciebie
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
To będą nowe Wojanki? Napój influencera w popularnym dyskoncie
To będą nowe Wojanki? Napój influencera w popularnym dyskoncie