Trwa ładowanie...

To koniec stacji demontażu pojazdów. Nie dostaniesz już części zamiennych

Ministerstwo Środowiska przygotowuje nowe przepisy dotyczące stacji demontażu pojazdów. Urzednicy chcą, by więcej samochodów trafiało do recyklingu. Jednak restrykcyjne przepisy spowodują zamykanie warsztatów i zduszą rynek napraw części samochodowych.

Share
To koniec stacji demontażu pojazdów. Nie dostaniesz już części zamiennych
Źródło: WP.PL
d23v4t8

Ministerstwo Środowiska przygotowuje nowe przepisy dotyczące stacji demontażu pojazdów. Urzędnicy chcą, by więcej samochodów trafiało do recyklingu. Jednak restrykcyjne przepisy spowodują zamykanie warsztatów i zduszą rynek napraw części samochodowych.

Ministerstwo Środowiska zamierza zwiększyć liczbę samochodów poddawanych procesowi recyklingu - donosi "Rzeczpospolita". Dlatego przygotowało kolejną już wersję projektu nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przewiduje on karę za niewłaściwe składowanie pojazdów w wysokości od 10 do 100 tys. zł. Ministerstwo wymaga, by oprócz zbierania aut prowadzona działalność obejmowała stację ich demontażu.

d23v4t8

Zdaniem Grzegorza Zawady, partnera w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór, wprowadzenie kar może ograniczyć szarą strefę i gromadzenie starych samochodów na przywarsztatowych parkingach. Chodzi o to, by nie były to punkty składowania złomu.

Nowelizacja ma uderzyć zwłaszcza w te osoby, które demontują samochody, nadające się do wykorzystania części sprzedają, a to, czego nie da się wykorzystać, po prostu wyrzucają. Częstym problemem jest to, że taki złom, oleje i smary trafiają na nielegalne wysypiska.

- Samochód wycofany z eksploatacji jest odpadem. Dlatego dodatkowa kara nie jest potrzebna, skoro ustawa o odpadach przewiduje sankcje za niewłaściwe postępowanie z nimi - wyjaśnia na łamach "Rzeczpospolitej" Adam Małyszko, prezes stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

Dla prowadzonych stacje demontażu jest proponowany przez Ministerstwo Środowiska poziom odzysku. Ma on wynosić odpowiednio 95 proc. i 85 proc. masy auta. Jeśli nie uda im się spełnić tych wymagań, to naliczone im zostaną dodatkowe opłaty produktowe.

d23v4t8

Eksperci zwracają uwagę, że podobne sankcje nie są nakładane na producentów i importerów nowych urządzeń rtv i agd. Adam Małyszko zastanawia się, jakim sposobem stacje demontażu pojazdu mają odzyskiwać aż 95 proc. surowców. Przypomina, że wiele trafiających tam pojazdów jest wybrakowanych, a ich waga często jest nawet o połowę mniejsza od tej podanej w dowodzie rejestracyjnym.

Ministerstwo Środowiska jednak uspokaja. Zapewnia, że przewidziane są zasady finansowania gospodarki odpadami także w przypadku już niekompletnych pojazdów. Eksperci przestrzegają, że proponowane przez ministerstwo zmiany mogą spowodować załamanie na rynku części zamiennych. Stanie się tak dlatego, że stacje demontażu nie będą mogły oddawać do serwisów wymontowanych elementów. Każda zużyta część stanie się bowiem odpadem. To skutkuje obowiązkiem przekazania jej do przetworzenia.

d23v4t8

Podziel się opinią

Share
d23v4t8
d23v4t8