To największe marki świata!
Właśnie ukazał się raport BrandZ 100 najcenniejszych marek świata. Z rankingu wynika, że najdroższe logo jest warte mniej więcej dwa razy tyle co tegoroczny budżet Polski. Natomiast setna w rankingu sama marka Volkswagen, wyceniona jest tylko na nieco parę miliardów złotych mniej niż najdroższa polska firma. Logo niemieckiego producenta aut ma wartość około 9,79 mld dolarów. PKO BP warte jest natomiast około 40 mld zł.
Nie trzeba więc już nikomu tłumaczyć, dlaczego w rankingu BrandZ 100 brak Wedla, Biedronki czy Reserved. Kto zajmuje więc pierwsze miejsce?
Marki warte więcej niż nasz budżet
Właśnie ukazał się raport BrandZ 100 najcenniejszych marek świata. Z rankingu wynika, że najdroższe logo jest warte dwa razy tyle, co tegoroczny budżet Polski. Za to setna w rankingu marka Volkswagen wyceniona jest tylko na parę miliardów złotych mniej niż najdroższa polska firma. Logo niemieckiego producenta aut ma wartość około 9,79 mld dolarów. PKO BP warte jest natomiast około 40 mld zł.
Nie trzeba więc już nikomu tłumaczyć, dlaczego w rankingu BrandZ 100 brak Wedla, Biedronki czy Reserved. Kto zajmuje więc pierwsze miejsce?
Baidu prawie jak Facebook
Na początek trochę ciekawostek. Marka Facebook warta jest według BrandZ 21 mld dolarów. Jej wartość spadła aż o 36 proc. Niemal dogoniła ją chińska wyszukiwarka Baidu, którą wyceniono na 20 mld dolarów.
W sumie 100 marek z rankingu ma wartość 2,6 biliona dolarów. Zdecydowanie najwięcej brandów pochodzi z Ameryki Północnej - ilościowo 47 proc., a wartościowo aż 65 proc.
Drugie miejsce należy do Azji, trzecie do Europy kontynentalnej, czwarte do Wielkiej Brytanii. W zestawieniu są po dwie marki z Rosji (Sbierbank i telekomunikacyjna spółka MTS) i Indii (ICICI Bank oraz Airtel).
Spadek Microsoftu, Chińczycy trzymają się mocno
W pierwszej dziesiątce zwraca uwagę niska pozycja Microsoftu. Marka Billa Gatesa słabnie w oczach. Po pierwsze - spadła z miejsca 5. na 7., po drugie - straciła też 7 proc. swojej wartości.
Już niedługo koncern informatyczny wyprzedzić może Visa. Organizacja płatnicza w ostatnim roku zyskała na wartości aż 46 proc. Miejsce 10. drugi rok z rzędu okupuje China Mobile.
10. China Mobile - 55 mld dol.
9. Visa - 56 mld dol.
8. Marlboro - 69 mld dol.
7. Microsoft - 75 mld dol.
6. AT&T -75 mld dol.
5. Coca-Cola - 78 mln dol.
Bez wątpienia najpopularniejszy napój świata. Wartość samej marki to blisko 80 mld dolarów. Oznacza to, że Coca-Cola zyskała w rok 6 proc. Dzięki temu udało się awansować o jedno miejsce w rankingu.
4. McDonald's - 90 mld dol.
Sieć fastfoodów jest dziś bardziej rozpoznawalna od Coca-Coli. McDonald's to obecnie około 32 tys. lokali, blisko półmilionowa armia pracowników i roczny dochód powyżej 21,5 mld dolarów. W 2013 wartość marki spadła o 6 proc.
3. IBM - 112 mld dol.
Największy i jednocześnie jeden z najstarszych koncernów informatycznych. Przez laty marka IBM zakorzeniła się nam w głowach jako ta od komputerów osobistych. W rankingu BrandZ udało się zachować miejsce na podium, ale firma spadła z drugiego miejsca i straciła 3 proc. wartości.
2. Google - 113 mld dol.
Wyszukiwarka wyprzedziła IBM. Wszystko dzięki temu, że jej wartość wzrosła o 5 proc. do ponad 113 mld dolarów. Google pnie się powoli, ale jest już coraz bliżej miejsca numer jeden. Tam na razie kolejny rok z rzędu panuje...
1. Apple - 185 mld dol.
Nadgryzione jabłuszko wyceniono na 185 mld dolarów. To aż o 72 mld dolarów więcej niż druga firma w zestawieniu. Na razie pomimo śmierci Steve Jobsa nic hegemonii Apple nie zagraża. W porównaniu do zeszłego notowania wartość marki wzrosła o 1 proc.