Trwa ładowanie...
uokik
25-08-2009 13:40

UOKiK o prawach klientów kupujących w sieci

Coraz więcej Polaków kupuje towary przez internet i sprowadza je zarówno z kraju, jak i zza granicy. Tymczasem brakuje wspólnych przepisów regulujących ten rynek dla całej Unii Europejskiej - powiedziała we wtorek wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak podczas debaty poświęconej unijnej dyrektywie w sprawie praw konsumentów.

UOKiK o prawach klientów kupujących w sieciŹródło: Jupiterimages
d2uozv3
d2uozv3

_ Rozwój techniczny i postępująca globalizacja powodują, że w większym niż dotychczas stopniu możliwe jest dokonywanie zakupów przez internet. W latach 2006-2008 odsetek osób kupujących w sieci wzrósł z 27 do 33 proc. i według danych KE jest to już 150 mln osób. Jednak zaledwie co piąta z nich decyduje się na transakcję za granicą _ - powiedziała Kozak.

Dodała, że 30 mln Europejczyków w ubiegłym roku kupowało przez internet w innym kraju. W Polsce w sieci robiło zakupy 10 mln osób.

Projekt unijnej dyrektywy w sprawie praw konsumentów KE przedstawiła w październiku 2008 roku; trwają nad nim prace. Dokument przewiduje m.in., że do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa musi być dołączony formularz odstąpienia od umowy. Komisja chce też ujednolicenia terminu na odstąpienie od kontraktu i zapisania w gwarancji informacji o prawach przysługujących konsumentowi w związku z reklamacją.

Jak powiedziała Kozak, jednym z wielu problemów sygnalizowanych Urzędowi przez konsumentów jest m.in. nieinformowanie o miejscu i sposobie składania reklamacji.

d2uozv3

_ Należy pamiętać, że w przypadku towaru niezgodnego z umową - bez względu na to, gdzie go nabyliśmy - mamy prawo, w ciągu dwóch lat od jego wydania i dwóch miesięcy od wykrycia wady, reklamować go u sprzedawcy. W ciągu 14 dni sprzedawca powinien ustosunkować się do zgłoszenia reklamacyjnego. Jeśli tego nie zrobi, oznacza to, że zgadza się z konsumentem. Wówczas towar powinien zostać naprawiony lub wymieniony, a w ostateczności mogą zostać zwrócone za niego pieniądze _ - podkreśliła.

Jak dodała wiceprezes UOKiK, bardzo częstą praktyką sprzedawców jest nieprzekazywanie konsumentom informacji o przysługującym im prawach, np. o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.

_ Innym problemem jest kwestia rozróżnienia pomiędzy gwarancją a reklamacją. Korekty wymagają również przepisy dotyczące samej reklamacji. Zgodnie z polskimi regulacjami sprzedawca odpowiada wobec konsumenta przez dwa lata, jeżeli towar w chwili zakupu był niezgodny z umową. Jeśli wada ujawniła się przed upływem sześciu miesięcy to domniemuje się, że istniała ona w chwili zakupu _ - powiedziała Kozak.

d2uozv3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2uozv3

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj