UOKiK: wołomiński SKOK - niezgodne z prawem praktyki (komunikat)
...
25.07.2013 | aktual.: 25.07.2013 11:53
25.07. Warszawa - UOKiK informuje:
Konsumenci spłacający pożyczki zaciągnięte w wołomińskim SKOK byli narażani na nieograniczony wzrost ich oprocentowania. Prezes UOKiK uznała, że to niezgodne z prawem i nałożyła na przedsiębiorcę ponad 150 tys. zł kary.
Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w Wołominie gromadzi środki finansowe swoich członków, udziela im pożyczek i kredytów, a także prowadzi rozliczenia finansowe i pośredniczy przy zawieraniu umów ubezpieczenia. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w listopadzie 2012 roku. Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziła treść wzorców umownych wykorzystywanych do zawierania umów o udzielanie pożyczek. Analiza Urzędu wykazała, że jedno z postanowień we wzorcach umownych wołomińskiego SKOK jest tożsame z postanowieniem wpisanym do rejestru klauzul niedozwolonych.
Wołomiński SKOK zastrzegał we wzorcu umownym, że w okresie trwania umowy pożyczki jej stopa procentowa może być dowolnie zmieniona przez przedsiębiorcę, m.in. z powodu każdego ruchu stóp procentowych NBP, czy wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W rezultacie np. minimalna zmiana stóp procentowych przez bank centralny mogła być pretekstem do znacznego podniesienia przez SKOK oprocentowania pożyczki (np. NBP podnosi stopy tylko o 0,5 proc., a oprocentowane pożyczki może wzrosnąć nawet o 10 proc.).
Tymczasem zgodnie z prawem ewentualna zmiana oprocentowania pożyczki powinna być proporcjonalna do czynników na nią wpływających, aby konsument mógł ocenić, czy zaciągnięcie zobowiązania mu się opłaca. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na SKOK w Wołominie karę pieniężną w wysokości 159 747 zł. Cieszy fakt, że przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanej praktyki.
To nie pierwsza decyzja UOKiK kwestionująca praktyki Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych. Od czerwca ubiegłego roku prezes Urzędu wydała łącznie pięć decyzji kwestionujących praktyki SKOK w tym: stosowanie niezgodnych z prawem postanowień we wzorcach umownych (Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SKOK), reklama wprowadzająca w błąd (SKOK Stefczyka), naruszanie ustawy o kredycie konsumenckim (SKOK Jaworzno) i innych ustaw (SKOK Stefczyka).
Na trzech przedsiębiorców (Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SKOK, SKOK Stefczyka, SKOK w Wołominie) nałożono kary pieniężne o łącznej wysokości blisko 1,5 mln zł. W dwóch przypadkach prezes UOKiK odstąpiła od nakładania kar ze względu na zaniechanie stosowania (SKOK Jaworzno) oraz zobowiązanie się do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk (SKOK Stefczyka). Ponadto UOKiK prowadzi obecnie 5 postępowań, których uczestnikami są SKOK-i.
Pomoc dla konsumentów
Podejmujesz decyzję o wyborze pożyczkodawcy? Nie wiesz, na co zwrócić uwagę pożyczając pieniądze przed świętami? Sprawdź na www.zanim-podpiszesz.pl - konsument znajdzie tu podstawowe informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców, może użyć specjalnego kalkulatora do obliczenia kosztu pożyczki, czy zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy. W podjęciu decyzji finansowych mogą pomóc również przygotowane specjalnie dla konsumentów odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące pożyczania pieniędzy.
O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatnych porad w zakresie umów z instytucjami finansowymi udzielają także powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/ mhr/