UOKiK wydał stanowisko. Banki będą musiały zwracać pieniądze
Najpierw w tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, teraz potwierdza to UOKiK. Banki będą musiały zwrócić część prowizji swoim klientom. Chodzi o tych, którzy swoje pożyczki spłacili przed czasem.
02.03.2020 | aktual.: 02.03.2020 19:50
Konsument, który spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki, w przypadku braku dotychczasowego rozliczenia się instytucji finansującej z pobranych opłat i prowizji, powinien złożyć niezwłocznie reklamację.
Pomocne w napisaniu reklamacji będzie najnowsze stanowisko prezesa UOKiK, w którym wyjaśnia on wątpliwości dotyczące wcześniejszej spłaty pożyczki lub kredytu konsumenckiego.
"Zarówno firmy pożyczkowe, jak i banki powinny proporcjonalnie do czasu trwania zawartej umowy rozliczyć i zwrócić konsumentom część wszystkich prowizji i opłat pobranych przy udzieleniu finansowania w przypadku, gdy ten przed czasem zakończenia umowy dokonał spłaty zaciągniętego zobowiązania. Dotyczy to zarówno prowizji, jak i kosztów pośrednictwa oraz innych opłat pobranych przez podmiot finansujący" - czytamy w komunikacie.
- Stanowczo domagajmy się zwrotu proporcjonalnej liniowo części tych kosztów w przypadku, gdy dokonaliśmy wcześniejszej spłaty uzyskanego finansowania - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Trybunał Sprawiedliwości UE we wrześniu 2019 roku wyjaśnił zakres opłat podlegających zwrotowi w przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki lub kredytu konsumenckiego. Zgodnie z wykładnią Trybunału zwrotowi podlegają wszystkie możliwe opłaty poniesione przez konsumenta z tytułu zawarcia umowy kredytu konsumenckiego lub pożyczki, podkreślono.
Zdaniem prezesa UOKiK, instytucje pożyczkowe i banki powinny stosować przy wyliczeniu zwrotu metodę liniową - jest to metoda najbardziej zrozumiała dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest też łatwa do zastosowania przez przedsiębiorców.
- Oczekuję, że instytucje finansowe będą proporcjonalnie liniowo rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat, gdy ten wcześniej spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki - powiedział Chróstny.
UOKiK wyjaśnił, że liniowy sposób polega na tym, że instytucja finansowa: dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania - i tę sumę powinna oddać konsumentowi. Nie ma tu więc znaczenia, jaką część stanowią poszczególne opłaty i prowizje.
Przepisy dotyczą pożyczek i kredytów konsumenckich zawartych po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl