W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy. Inwestycja ma wartość ok. 1 mld zł. Umowę ws. wydzierżawienia 27 hektarów pod budowę terminalu podpisały we wtorek w Gdańsku władze spółki DCT Gdańsk i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Jesteśmy na ścieżce odbudowywania hanzeatyckiej potęgi Gdańska, w którym handel będzie kwitł jak przed wiekami - powiedział po podpisaniu dokumentu dyrektor DCT Gdańsk ds. strategii i rozwoju Adam Żołnowski.

Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu morskiego w Gdańsku może wzrosnąć do 4 mln TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP). W ubiegłym roku Terminal DCT w Gdańsku przeładował prawie 900 tys. TEU, w tym roku wielkość przeładunku ma osiągnąć ponad milion TEU.

Inwestycja umożliwi też wpływanie do portu w Gdańsku największych statków, mających 400 m długości i ponad 70 m wysokości, które mogą przewozić 18 tys. TEU.

Według ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego rozbudowa terminalu "nie tylko uczyni z gdańskiego portu jeden z największych hubów kontenerowych w Europie, ale także zapewni obsługę przeładunkową dla Polski i regionu na najbliższe 30 lat".

- Ten wart około miliarda złotych projekt DCT S.A. to dobry przykład współpracy sektora prywatnego, który dostrzegł w polskich portach potencjał do inwestowania z sektorem państwowym, który z kolei konsekwentnie dążył do realizacji ekonomicznie uzasadnionej i korzystnej z punktu widzenia rozwoju infrastruktury kraju inwestycji - ocenił Budzanowski w wypowiedzi przekazanej przez biuro prasowe resortu skarbu.

Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający - nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale powstanie wzdłuż plaży. Takie rozwiązanie pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji oraz da możliwość skorzystania z istniejącej infrastruktury portowej np. falochronu. Nowy terminal będzie usytuowany między pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął tu w czerwcu 2007 r.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Kolejny pomysł na biznes niemieckiej sieci. W tym kraju też ubezpiecza
Kolejny pomysł na biznes niemieckiej sieci. W tym kraju też ubezpiecza
Będzie protest na granicy z Polską. Niemcy chcą zniesienia kontroli
Będzie protest na granicy z Polską. Niemcy chcą zniesienia kontroli
Sprzedali za złotówkę, a odkupili za 2,8 mln. Wydadzą kolejne 30 mln
Sprzedali za złotówkę, a odkupili za 2,8 mln. Wydadzą kolejne 30 mln
Rosjanie wpadli na granicy. Przemycali błyskotki z obwodu
Rosjanie wpadli na granicy. Przemycali błyskotki z obwodu
Rolnicy zablokowali mleczarnię w Olecku. Żądają ujawnienia prawdy
Rolnicy zablokowali mleczarnię w Olecku. Żądają ujawnienia prawdy
Zarabiasz tę kwotę? Będziesz mógł liczyć na 4 tys. zł emerytury
Zarabiasz tę kwotę? Będziesz mógł liczyć na 4 tys. zł emerytury
"Apteka to nie sklep". Farmaceuci krytykują nowe przepisy
"Apteka to nie sklep". Farmaceuci krytykują nowe przepisy
Kupił rower na Allegro. Skarbówka szybko zareagowała
Kupił rower na Allegro. Skarbówka szybko zareagowała
Nietypowe znalezisko w cebuli z Rosji. Pokazali zdjęcia
Nietypowe znalezisko w cebuli z Rosji. Pokazali zdjęcia
Czesi szturmują polskie dyskonty. Przyciągają ich te produkty
Czesi szturmują polskie dyskonty. Przyciągają ich te produkty
Kupił panel fotowoltaiczny z Action. Tak wypadł w praktyce
Kupił panel fotowoltaiczny z Action. Tak wypadł w praktyce
Rok temu płonął ich zakład. Co słychać u producenta Beskidzkich?
Rok temu płonął ich zakład. Co słychać u producenta Beskidzkich?