Trwa ładowanie...
d2k2g3w

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy. Inwestycja ma wartość ok. 1 mld zł. Umowę ws. wydzierżawienia 27 hektarów pod budowę terminalu podpisały we wtorek w Gdańsku władze spółki DCT Gdańsk i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

d2k2g3w
d2k2g3w

- Jesteśmy na ścieżce odbudowywania hanzeatyckiej potęgi Gdańska, w którym handel będzie kwitł jak przed wiekami - powiedział po podpisaniu dokumentu dyrektor DCT Gdańsk ds. strategii i rozwoju Adam Żołnowski.

Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu morskiego w Gdańsku może wzrosnąć do 4 mln TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP). W ubiegłym roku Terminal DCT w Gdańsku przeładował prawie 900 tys. TEU, w tym roku wielkość przeładunku ma osiągnąć ponad milion TEU.

Inwestycja umożliwi też wpływanie do portu w Gdańsku największych statków, mających 400 m długości i ponad 70 m wysokości, które mogą przewozić 18 tys. TEU.

Według ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego rozbudowa terminalu "nie tylko uczyni z gdańskiego portu jeden z największych hubów kontenerowych w Europie, ale także zapewni obsługę przeładunkową dla Polski i regionu na najbliższe 30 lat".

d2k2g3w

- Ten wart około miliarda złotych projekt DCT S.A. to dobry przykład współpracy sektora prywatnego, który dostrzegł w polskich portach potencjał do inwestowania z sektorem państwowym, który z kolei konsekwentnie dążył do realizacji ekonomicznie uzasadnionej i korzystnej z punktu widzenia rozwoju infrastruktury kraju inwestycji - ocenił Budzanowski w wypowiedzi przekazanej przez biuro prasowe resortu skarbu.

Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający - nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale powstanie wzdłuż plaży. Takie rozwiązanie pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji oraz da możliwość skorzystania z istniejącej infrastruktury portowej np. falochronu. Nowy terminal będzie usytuowany między pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął tu w czerwcu 2007 r.

d2k2g3w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2k2g3w