W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy. Inwestycja ma wartość ok. 1 mld zł. Umowę ws. wydzierżawienia 27 hektarów pod budowę terminalu podpisały we wtorek w Gdańsku władze spółki DCT Gdańsk i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Jesteśmy na ścieżce odbudowywania hanzeatyckiej potęgi Gdańska, w którym handel będzie kwitł jak przed wiekami - powiedział po podpisaniu dokumentu dyrektor DCT Gdańsk ds. strategii i rozwoju Adam Żołnowski.

Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu morskiego w Gdańsku może wzrosnąć do 4 mln TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP). W ubiegłym roku Terminal DCT w Gdańsku przeładował prawie 900 tys. TEU, w tym roku wielkość przeładunku ma osiągnąć ponad milion TEU.

Inwestycja umożliwi też wpływanie do portu w Gdańsku największych statków, mających 400 m długości i ponad 70 m wysokości, które mogą przewozić 18 tys. TEU.

Według ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego rozbudowa terminalu "nie tylko uczyni z gdańskiego portu jeden z największych hubów kontenerowych w Europie, ale także zapewni obsługę przeładunkową dla Polski i regionu na najbliższe 30 lat".

- Ten wart około miliarda złotych projekt DCT S.A. to dobry przykład współpracy sektora prywatnego, który dostrzegł w polskich portach potencjał do inwestowania z sektorem państwowym, który z kolei konsekwentnie dążył do realizacji ekonomicznie uzasadnionej i korzystnej z punktu widzenia rozwoju infrastruktury kraju inwestycji - ocenił Budzanowski w wypowiedzi przekazanej przez biuro prasowe resortu skarbu.

Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający - nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale powstanie wzdłuż plaży. Takie rozwiązanie pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji oraz da możliwość skorzystania z istniejącej infrastruktury portowej np. falochronu. Nowy terminal będzie usytuowany między pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął tu w czerwcu 2007 r.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur