Wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w VII 1,34 mld euro - AutomotiveSuppliers.pl
29.10. Warszawa (PAP) - Eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł w lipcu 2010 roku niemal 1,34 mld euro, czyli 0,65 proc. więcej rdr, a w okresie styczeń-lipiec jego...
29.10.2010 | aktual.: 29.10.2010 14:53
29.10. Warszawa (PAP) - Eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł w lipcu 2010 roku niemal 1,34 mld euro, czyli 0,65 proc. więcej rdr, a w okresie styczeń-lipiec jego wartość przekroczyła poziom 10,12 mld euro (10,44 proc. rdr)- szacuje AutomotiveSuppliers.pl. Zmniejszył się eksport produktów motoryzacyjnych na rynki unijne, wzrost zanotowano natomiast w przypadku rynków pozaunijnych, głównie Rosji.
"W lipcu br. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski był niewiele wyższy od zeszłorocznego. Wyniósł on niemal 1,34 mld euro, o 0,65 proc. więcej niż w lipcu 2009 r. Minimalny wzrost to zasługa blisko 30 proc. wzrostu na rynki pozaunijne, ponieważ eksport na rynki unijne (85,97 proc. całości) był mniejszy od zeszłorocznego o 2,87 proc." - napisano w analizie AutomotiveSuppliers, firmy zajmującej się monitoringiem przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.
"W lipcu br. w pierwszej +dziesiątce+, spadki nastąpiły aż w sześciu przypadkach, w tym na dwóch najważniejszych rynkach zbytu. Zarówno w przypadku Niemiec (25,47 proc. całości), jak i Włoch (17,54 proc. całości), dynamika był zbliżona i wyniosła odpowiednio: 92,07 proc. i 92,0 proc. Tendencja wzrostowa została utrzymana w eksporcie do Francji (3. pozycja) i Hiszpanii (5. pozycja)" - dodano.
Autorzy analizy poinformowali, że patrząc na rynki pozaunijne, największą dynamikę sprzedaży towarów wyprodukowanych w Polsce zanotowano na rynku rosyjskim.
"Dynamika na poziomie ponad 472 proc. pozwoliła Rosji stać się jednym z najważniejszych rynków zbytu (7. pozycja)" - podali.
Z analizy AutomotiveSuppliers.pl wynika, że w okresie siedmiu miesięcy br. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski przekroczył wartość 10,12 mld euro.
"To o 10,44 proc. więcej niż rok wcześniej. Eksport w tym czasie był wyższy o 957 mln euro niż w analogicznym okresie 2009 r. Do krajów należących do Unii Europejskiej trafiło niespełna 88,9 proc. całości. To o 1,47 proc. mniej niż rok wcześniej. Dynamika, zarówno w tym przypadku jak i krajów poza UE, pozostała rosnąca i wyniosła odpowiednio: 108,65 proc. i 127,21 proc." - poinformowano w raporcie.
Zdaniem autorów analizy na ograniczenie dynamiki eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski na rynki unijne wpłynęło zakończenie programów stymulowania rynku motoryzacyjnego w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.
"Zakończenie dopłat do nowych aut, spowodowało, że systematycznie spada uzależnienie od rynków unijnych. W lipcu ich udział w całości polskiego eksportu był niższy o blisko 2,9 proc., a dwóch najważniejszych odbiorców (Niemcy i Włochy) o niemal 4,3 proc." - napisali.
"W najbliższych miesiącach należy oczekiwać utrzymania się spadku eksportu pojazdów oraz lekkiego wzrostu eksportu części i akcesoriów" - dodali.
AutomotiveSuppliers.pl podtrzymał prognozę, która zakłada, że w całym 2010 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnie poziom 17-17,4 mld euro, co oznacza 8-10 proc. wzrost w stosunku do zeszłego roku. (PAP)
jow/ ana/