Wielka walka TVN i Polsatu o reklamę
TVN i Polsat rozpoczęły ostry bój o kanały tematyczne. Skierowują do nich specjalnie przygotowane oferty reklamowe. A jest o co walczyć. Czas reklamowy w tych stacjach wart jest nawet 800 mln zł rocznie - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Liderem na rynku reklamy jest Atmedia, spółka należąca do UPC Polska. Ta sprzedająca obecnie czas reklamowy w 54 stacjach i 45 serwisach internetowych spółka miała w ubiegłym roku 312,3 mln zł przychodów i 16,9 mln zł zysku. Najwięksi - TVP, Polsat i TVN - obsługują własne stacje samodzielnie. Chcą jednak sięgnąć po więcej.
TVN stworzył brokera Premium TV, do którego swoje stacje właśnie z Atmedia przeniósł Viacom, nadawca m.in. takich stacji jak MTV i Comedy Central. Z kolei BBC (m.in. BBC Entertainment, BBC Lifestyle), zgodził się, by czasem reklamowym na jej antenach handlowała spółka Polsat Media. Tymczasem Atmedia zabrał kanały Cartoon Network oraz Boomerang firmie Discovery Media.
Nadawcy są coraz bardziej skłonni do roszad, bo na rynku robi się ciasno i zaostrza się konkurencja. Na dodatek stacje tematyczne zaczynają się borykać ze spowolnieniem na rynku reklamy.
Marcin Boroszko, prezes Atmedia, wskazuje, że cztery główne stacje w tym TVN i Polsat, tracą ponad 10 proc. przychodów rok do roku, a z kolei kanały tematyczne zyskują ponad 10 proc. W okresie 1 stycznia - 15 września 2012 roku wpływy reklamowe TVP1 wyniosły 1586 mln zł, Polsatu 2703 mln zł, a TVN - 2937 mln zł.