Wietnamska propozycja dla polskich budowniczych

Chcemy, aby tak jak przed laty polscy budowniczowie pracowali w Wietnamie - powiedział w Warszawie wietnamski wiceminister transportu Ngo Thinh Duc, który uczestniczył w seminarium gospodarczym Polska-Wietnam zorganizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Według informacji przekazanych przez ministra, w Socjalistycznej Republice Wietnamu przygotowany jest program inwestycji wartości 10 mld dolarów. Planuje się podwojenie sieci płatnych autostrad. Od 2015 r. ma być budowane nowoczesne lotnisko w pobliżu Hanoi.

- Rozbudowaliśmy już nasze porty. Dwa lata temu wszystkie towary z Europy transportowaliśmy przez Singapur. Teraz można dotrzeć do wszystkich naszych portów - podkreślił minister Duc. Dodał, że rząd wietnamski ma zapewnione dodatkowe 7 mld dolarów z międzynarodowych instytucji finansowych.

Z informacji przedstawionych przez delegację wynika, że Wietnam zainteresowany jest budowaniem dróg, mostów, tuneli i przepraw promowych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obecnie budowanych jest tam kilka autostrad o łącznej długości prawie 400 km.

W celu usprawnienia inwestycji rząd wietnamski - jak zapewniano - zajmie się formalnościami związanymi z przejmowaniem gruntów pod drogi, a sprzęt do ich budowania sprowadzany do Wietnamu będzie wolny od opodatkowania.

Przedstawiciele polskich firm z zainteresowaniem wysłuchali oferty wietnamskiego rządu, ale zwrócili uwagę na nierealne oczekiwania, aby projekt inwestycji przedstawiać w ciągu 30 dni. - W Polsce przygotowanie autostrad w systemie BOT (czyli Buduj-Zarządzaj-Przekaż - PAP) trwało miesiącami - powiedział prezes warszawskiego Transprojektu Tadeusz Suwara.

W ocenie podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Macieja Jankowskiego, istnieje ogromna możliwość zdynamizowania polsko-wietnamskich relacji handlowych.

Obecny na seminarium przedstawiciel spółki Polimex-Mostostal powiedział, że strategia jego firmy przewiduje zwiększenie udziału kontraktów zagranicznych, więc jest zainteresowany ofertą wietnamskiego rządu. Przestrzegł jednocześnie przedstawicieli wietnamskiego ministerstwa, że polskie spółki będą ostrożne w budowaniu w systemie BOT, bo nie mają wystarczającego doświadczenia w tym zakresie.

Podczas polsko-wietnamskiego spotkania zaprezentowano polską ofertę eksportową oraz nowe rozwiązania w zakresie transportu i infrastruktury. W prezentacji uczestniczyły m.in. firmy: PESA (koleje), Autosan i Solaris (autobusy) a także Centrum Techniki Okrętowej i Wyższa Szkoła Morska.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakłady w Niemczech. Produkcja trafi do Polski
Zamykają zakłady w Niemczech. Produkcja trafi do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału