Włączenie regulacji UE do noweli ustawy o BFG zmniejszyłoby koszt

...

01.08.2012 | aktual.: 01.08.2012 12:53

Włączenie regulacji UE do noweli ustawy o BFG zmniejszyłoby koszt dodatkowych obciążeń dla sektora bankowego - ZBP (opinia)

01.08. Warszawa (PAP) - Prace nad projektem nowelizacji ustawy o BFG zakładającej wprowadzenie podatku bankowego powinny zostać wstrzymane, dopóki nie zostanie uchwalona nowa regulacja unijna w sprawie ram dla prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków - ocenił Mariusz Zygierewicz ze Związku Banków Polskich. Dodał, że jeżeli oba systemy opłat - na potrzeby funduszu restrukturyzacyjnego oraz gwarantowania depozytów bankowych zostałyby połączone, skala dodatkowych obciążeń banków z tego tytułu nie będzie "bardzo wysoka".

"Prace nad projektem nowelizacji ustawy o BFG zakładającej wprowadzenie podatku bankowego powinny zostać, w mojej ocenie, wstrzymane, dopóki nie zostanie uchwalona nowa regulacja unijna w sprawie ram dla prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków" - powiedział PAP Mariusz Zygierewicz ze Związku Banków Polskich.

"Niektóre proponowane rozwiązania projektu dyrektywy są bowiem zbieżne z intencjami zmiany ustawy o BFG, w tym zwłaszcza gromadzenia dodatkowych środków na wypadek trudności finansowych dużych banków. Projekt dyrektywy przewiduje m.in. stworzenie dodatkowego funduszu na ratowanie banków w wysokości 1 proc. gwarantowanych depozytów" - powiedział.

Projekt dyrektywy w tej sprawie opublikowała Komisja Europejska w czerwcu 2012 r. Oczekuje się, że do końca zostanie ona uchwalona do końca bieżącego roku.

Zdaniem Mariusza Zygierewicza, obecna koncepcja dyrektywy umożliwia przyjęcie rozwiązania, w którym wdrożenie dyrektywy mogłoby się odbyć w ramach ustawy o BFG.

"Wydaje się, że w tym kierunku zmierzają też zamierzenia polskich władz" - powiedział.

W maju Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o BFG. Projekt przewidywał utworzenie w ramach Bankowego Funduszu Gwarancyjnego nowego funduszu własnego, zwanego funduszem stabilizacyjnym, jako dodatkowego źródła finansowania ewentualnych działań mających na celu utrzymanie stabilności sektora bankowego. Fundusz stabilizacyjny miałby być zasilany częścią wpływów z opłaty rocznej pobieranej przez BFG od banków, tzw. podatek bankowy.

Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP przez CIR na początku lipca, Rada Ministrów miała zająć się nowelizacją ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym na posiedzeniu 10 lipca. Punkt spadł jednak z porządku obrad, a w ubiegłym tygodniu MF poinformował, że trwają prace nad nowym projektem nowelizacji.

Zygierewicz powiedział, że trudno jest w chwili obecnej oszacować koszty, jakie poniosą banki z tytułu nowych obciążeń.

"Docelowo fundusz restrukturyzacyjny zebrany z opłat banków ma wynosić 1 proc. wielkości gwarantowanych depozytów bankowych, ale Komisja Europejska dopuszcza możliwość, że środki te będą gromadzone wspólnie ze środkami gromadzonymi dla potrzeb gwarantowania depozytów bankowych (w Polsce w BFG). Jeśli oba zadania zostaną połączone w jednej instytucji, to wówczas łączny fundusz niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu gwarantowania depozytów i realizacji restrukturyzacji banków (wraz z uporządkowaną likwidacją) będzie mógł być niższy niż w przypadku tworzenia dwóch takich funduszy w odrębnych instytucjach" - powiedział.

"Jeśli taki model zostanie przyjęty w Polsce, to skala obciążeń banków z tytułu potrzeby utworzenia nowego funduszu nie będzie bardzo wysoka" - dodał.

W ubiegły czwartek Bank Światowy przedstawił rekomendacje na temat systemu regulacji dotyczących uporządkowanej upadłości banków w Polsce. BŚ rekomenduje, by Polska wprowadziła regulacje w ciągu 6-9 miesięcy.

Przy tej okazji prezes zarządu BFG Jerzy Pruski powiedział dziennikarzom, że "prace koncepcyjne w zasadzie są zakończone".

"Pracujemy teraz nad projektem ustawy, który, gdy będziemy gotowi, przedstawimy resortowi finansów i Komitetowi Stabilności Finansowej" - powiedział.

Kwota depozytów od sektora niefinansowego w polskim sektorze bankowym wynosiła na koniec maja 2012 r. 692 mld zł. Kwota 1 proc. ma być zgromadzona, według projektu dyrektywy, w ciągu 10 lat.

W związku z podwyższeniem kwoty gwarantowanych depozytów w ostatnich latach do 100.000 euro i objęciem gwarancjami także depozytów przedsiębiorstw, obciążenia polskich banków na rzecz BFG w ostatnich latach wyraźnie wzrosły. W latach 2009-2010 było to ok. 300 mln zł rocznie, a od 2011 r. ponad 700 mln zł. BFG lokuje większość środków otrzymanych od banków w obligacje skarbowe.

Maria Kozińska (PAP)

mak/ asa/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)