ycipk-am4hts

Wnioski o zasiłki przez internet. Jest nowelizacja przepisów

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kilku ustaw, która wprowadza możliwość składania wniosku o przyznanie zasiłku przez internet, elektroniczną wymianę informacji między urzędami oraz przeprowadzanie wywiadu środowiskowego za pomocą e-kwestionariusza.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Wnioski o zasiłki przez internet. Jest nowelizacja przepisów
(WP.PL, Fot: (pixabay.com/CC))
ycipk-am4hts

Koniec z kolejkami w urzędach. Teraz możliwe będzie złożenie wniosku o zasiłek także przez internet. Prezydent Andrzej Duda podpisał właśnie nowelizację ustaw w tej sprawie. Dzięki temu elektroniczną wymianę informacji między urzędami oraz przeprowadzanie wywiadu środowiskowego za pomocą e-kwestionariusza.

10 lipca Sejm przyjął przygotowaną przez resort pracy i polityki społecznej nowelizację ustaw m.in. o świadczeniach rodzinnych, pomocy społecznej, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o rehabilitacji zawodowej i społecznej, o zasiłkach dla opiekunów, o Karcie Dużej Rodziny.

Zmiany mają usprawnić proces składania wniosków i przyznawania różnego rodzaju świadczeń. W tym celu wprowadzona ma zostać np. możliwość składania dokumentów przez internet oraz wymiany informacji drogą elektroniczną pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w ten proces; urzędnicy będą też mogli samodzielnie pozyskiwać informacje z różnego rodzaju rejestrów. Ma to odciążyć osoby wnioskujące o świadczenia, ponieważ nie będą musiały starać się o zaświadczenia z różnych instytucji. Umożliwi to m.in. funkcjonowanie portalu "Emp@tia - Platforma komunikacyjna obszaru Zabezpieczenia Społecznego".

ycipk-am4hts

Osoba ubiegająca się o świadczenia będzie mogła, obok tradycyjnej drogi papierowej, złożyć przez internet wszystkie niezbędne dokumenty i tą samą drogą otrzyma decyzję. Uwierzytelnianie składanych dokumentów ma się odbywać za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzanego profilem zaufanym ePUAP. Dzięki wymianie informacji pomiędzy urzędami, osoby ubiegające się o świadczenia nie będą musiały same dostarczać urzędnikom dokumentów dotyczących m.in. ich sytuacji dochodowej, niepełnosprawności, składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W celu weryfikacji danych osób ubiegających się o świadczenia bądź już je otrzymujących, organy publiczne będą mogły korzystać z danych gromadzonych w rejestrach prowadzonych przez MPiPS. Uprawnionymi do dostępu będą m.in. wójt, burmistrz, prezydent miasta, marszałek województwa, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, powiatowe i wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.

Nowe przepisy mają też umożliwić odpowiednim organom bezpłatny dostęp do danych zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów i kierowców. Informacje te są istotne przy ustalaniu sytuacji majątkowej danej osoby.

Nowością jest możliwość przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego za pomocą elektronicznego kwestionariusza. Obecnie dopuszczalna jest tylko papierowa wersja takiego wywiadu.

ycipk-am4hts

Termin wejścia w życie zasadniczych zapisów ustawy określono na 1 stycznia 2016 r., co wynika z konieczności przetestowania i wdrożenia systemów teleinformatycznych oraz przygotowania pracowników.

MPiPS zakładało, że choć w pierwszych latach obowiązywania ustawy udział formularzy elektronicznych składanych drogą elektroniczną w ogólnej liczbie wniosków nie będzie zbyt duży (po kilka procent), to z upływem czasu będzie się zwiększał i w 2024 r. ma wynieść 45 proc.

Polub WP Finanse
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-am4hts

ycipk-am4hts
ycipk-am4hts