Zmiana w polskim handlu. Oto co dzieje się z dyskontami
Raport Proxi.cloud i UCE Research pokazuje znaczny wzrost ruchu w dyskontach i supermarketach. Największy udział w rynku mają jednak sieci sklepów typu convenience, do których należy m.in. Żabka.
W ostatnim kwartale zaobserwowano istotny wzrost ruchu w dyskontach, który wyniósł 11,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Supermarkety także zyskują na popularności, choć w mniejszym stopniu, notując 5-procentowy wzrost.
"Dyskonty konsekwentnie zwiększają swój udział w łącznym ruchu. Sklepy tego typu są łatwo dostępne, a ich oferty szerokie i regularnie poszerzane o produkty świeże czy marki własne premium. Mocno inwestują też w modernizację placówek i działania marketingowe. Supermarkety też odnotowały wzrost ruchu, ale jest on mniejszy. Ten format często pełni funkcję uzupełniającą wobec dyskontów, oferując większą różnorodność produktów lub specjalistyczne działy, np. oferujące mięso na wagę" – skomentował Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.
Król mebli z Sulęcina. Liczył na szybki zarobek. Puściły mu nerwy
Hipermarkety nadal borykają się natomiast ze spadkiem ruchu, który w ostatnim kwartale wyniósł 0,4 proc. Mateusz Nowak z Proxi.cloud podkreśla, że ich lokalizacja poza centrami miast wpływa na malejący poziom odwiedzalności. Równocześnie sieci convenience odnotowały niewielki spadek, co eksperci tłumaczą rosnącą konkurencją ze strony dyskontów i supermarketów.
Popularność formatów handlowych
Pod względem liczby unikalnych klientów, dyskonty i sieci convenience wykazały minimalne wzrosty o 0,1 proc. Natomiast hipermarkety i supermarkety odnotowały spadki, odpowiednio o 3,4 proc. i 1,5 proc.
Analiza przeprowadzona przez Proxi.cloud i UCE Research, dotycząca zachowań 1,5 mln konsumentów, pokazała, że sieci convenience cieszą się największym udziałem w rynku – 44 proc. Wzrost zauważalny jest również w dyskontach, które teraz mają 31,9 proc. udziału. Supermarkety utrzymały się na stabilnym poziomie, a hipermarkety zanotowały spadki.
źródło: PAP