Barometr cen: podsumowanie 2010 roku

Na koniec roku przygotowaliśmy wyjątkowe zestawienie cen, w którym uwzględnione zostały najniższe i najwyższe ceny, jakie odnotowaliśmy od lipca, bez podziału na formaty handlowe.

Barometr cen: podsumowanie 2010 roku
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

30.12.2010 | aktual.: 10.01.2011 12:35

Jednocześnie porównaliśmy wysokość łącznych rachunków za koszyk 24 produktów spożywczych, zgodnie ze stosowanymi w Barometrze cen kategoriami sklepów.

W tabeli uwzględnione są najniższe i najwyższe ceny, jakie odnotowaliśmy w kolejnych edycjach Barometru. Wskazaliśmy sieć handlową i datę, kiedy oferta pojawiła się po raz pierwszy. Niewykluczone zatem, że w następnych tygodniach konkurenci sprzedawali produkty po tak samo niskich lub wysokich cenach oraz wymieniona sieć podniosła cenę (dotyczy artykułów najtańszych) lub obniżyła ją (w przypadku wskazań najdroższych produktów).

Kliknij, żeby powiększyć: Ceny w sklepach w 2010 roku

Obraz
© (fot. Handel-Net)

Chcieliśmy także porównać ofertę artykułów markowych oraz ich dyskontowych odpowiedników. Nasze zestawienie potwierdza, że produkty marek własnych są najczęściej znacznie tańsze od znanych i szeroko reklamowanych producentów. Z drugiej strony błędem jest stwierdzenie, że wszystkie artykuły sprzedawane w dyskontach są najtańsze. Niższe ceny np. na mięso, owoce i warzywa mają hipermarkety, a niekiedy także delikatesy i sklepy osiedlowe.

Wśród najtańszych produktów markowych najczęściej pojawiają się hipermarkety. Tylko trzy ceny pochodzą z innych formatów: sok pomarańczowy i jabłka to hipernet24.pl (czyli de facto E.Leclerc), a kurczak - POLOmarket. Najdroższe produkty znaleźliśmy w ofercie e-sklepów (20 z 24 uwzględnionych w koszyku zakupów Handel-net) oraz sklepów osiedlowych. Jak widać było już w kolejnych edycjach Barometru w sklepach internetowych najwyżej ceni się frisco.pl.

Różnice między najniższymi a najwyższymi cenami należy oczywiście traktować poglądowo, zarówno w przypadku poszczególnych artykułów, jak i łącznego rachunku. Trzeba pamiętać, że zdecydowana większość produktów jest oferowana w tak niskich cenach jedynie w czasie okresowych promocji. Standardowe ceny nierzadko przewyższają te obniżone o 100 procent.

Innym ważnym czynnikiem jest sezonowość - dotyczy to nie tylko owoców i warzyw oraz ich przetworów, ale także napojów, nabiału oraz alkoholi. Zatem nasze zestawienie ma charakter przeglądu ofert sklepowych na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy, bowiem zrobienie zakupów tylko z tanich lub wyłącznie z drogich produktów jest niemożliwe, co doskonale wiedzą nie tylko handlowcy, ale również klienci.

Dodatkowo porównaliśmy ceny w poszczególnych formatach handlowych. Kolejność w każdej kategorii ustaliliśmy na podstawie średniego rachunku w danej sieci. Aby wskazać dynamikę cen, a przez to pośrednio "skłonność" sklepów do stosowania promocji lub ich strategie zakupowe, wskazaliśmy najwyższy i najniższy rachunek wraz z datą. Kierując się nią można znaleźć szczegóły konkretnej oferty w archiwum naszego serwisu.

Obraz
© (fot. Handel-Net)

MJ

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)