Biedronka zdominuje Polskę

Sprzedaż sieci Biedronka wzrosła w I połowie 2010 roku o 18,1 proc. rdr do 8,88 mld zł

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Sprzedaż sieci Biedronka wzrosła w I połowie 2010 roku o 18,1 proc. rdr do 8,88 mld zł. Spółka otworzyła w tym okresie 67 nowych sklepów, podtrzymuje że w całym 2010 roku sieć może się powiększyć o 150 placówek - poinformowali na spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela sieci Biedronka.

Sprzedaż like-for-like Biedronki wzrosła w I półroczu o 10,5 proc. Spółka tłumaczy, że na wzrost sprzedaży wpływa z jednej strony wzrost wartości koszyka, a z drugiej wzrost liczby klientów. Spółka nie przedstawia prognoz na cały rok. "Jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidywalnego, można zakładać, że trend będzie kontynuowany" - powiedział Pedro da Silva, dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja. JMD podtrzymuje, że do końca roku sieć Biedronka może się powiększyć o 150 placówek. "Będziemy realizować plan ekspansji. Całkowita kwota inwestycji wyniosła w tym okresie 122,4 mln euro. W drugiej połowie roku JMD zamierza także uruchomić dwa nowe centra dystrybucyjne, w Koszalinie i w Opolu. Obecnie spółka korzysta z ośmiu centrów. Da Silva powiedział, że spółka nie wyklucza przejęć. "Udział w konsolidacji rynku ma sens, gdy jest z korzyścią dla naszego rozwoju, zwłaszcza w wymiarze lokalizacji i gdy jest szansa na porozumienie co do warunków z oferentem" - powiedział da Silva. "Jest kilka ofert, jest wola,
by kupować na polskim rynku, ale jeszcze się te dwa warunki nie spotkały" - dodał. Zaznaczył, że oficjalnie na ten moment na rynku nie ma nic na sprzedaż. "Dostrzegamy jednak, że są szanse na konsolidację" - dodał. Przychody całej grupy Jeronimo Martins wzrosły w I połowie 2010 roku o 19,6 proc. rdr do 4,043 mld euro. Sprzedaż w sklepach porównywalnych wzrosła o 8,2 proc. Jeronimo Martins Dystrybucja działa w Polsce od 1995 roku, zatrudnia ponad 27 tys. pracowników. Współpracuje z ponad 500 dostawcami. Ponad 95 proc. produktów spożywczych w Biedronce pochodzi od polskich producentów. Na koniec czerwca sieć Biedronka liczyła 1.527 sklepów w około 600 miejscowościach.

Do końca roku 150 nowych sklepów sieci

Do 2012 r. w Polsce ma być 2 tys. sklepów, obecnie jest ich 1536 w prawie 600 miejscowościach. W całym 2010 r. ma zostać otwartych 150 sklepów, w I półroczu powstało 67 nowych, co powiększyło powierzchnię handlową sieci Biedronka o 10,8 proc. W I półroczu zmodernizowano 47 sklepów. Na inwestycje w nowe sklepy i remont istniejących zostanie wydane 122,4 mln euro - dwie trzecie wszystkich inwestycji Grupy. Do końca roku mają powstać dwa nowe regionalne centra dystrybucyjne - w Koszalinie i pod Opolem. Obecnie jest ich osiem. Firma zatrudnia obecnie w Polsce 27 tys. pracowników, do końca 2012 r. chce ich mieć 30 tys.

W I półroczu 2010 r. sprzedaż wzrosła do 8,88 mld zł w przy 7,52 mld zł w pierwszym półroczu 2009 r. Wzrost sprzedaży wyniósł 18,1 proc. licząc w złotych, a w przeliczeniu na euro - dzięki różnicom kursowym - o 32 proc. - podał dyrektor ds. relacji zewnętrznych JMD Alfred Kubczak. Na taką zmianę miał wpływ w 60 proc. wzrost koszyka sprzedaży a w 40 proc. wzrost liczby klientów - ocenił da Silva. Dodał, że jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, podobne wyniki powinny być w II półroczu. W I półroczu wpływ na wyniki miały ciężka zima i powódź. Portugalczyk powiedział, że dla firmy najtrudniejsze w tym półroczu było utrzymanie inwestycji, pomimo kryzysu. "Teraz jesteśmy lepiej przygotowani na nowe wyzwania" - ocenił.

Od niedawna da Silva jest dyrektorem operacyjnym całej grupy Jeronimo Martins. Poinformował, że wzrost sprzedaży całej Grupy wyniósł w pierwszym półroczu 662,7 mln euro, czyli o 19,6 proc. (licząc w euro). Sprzedaż wyniosła 4 mld 43 mln euro. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniły się proporcje przychodów grupy. Obecnie na Polskę przypada większa część 54,9 proc. przychodów, a reszta na część portugalską, w 2009 r. proporcje były odwrotne - poniżej 50 proc. przychodów przypadało na Polskę.

Do Biedronki przyszło w 2009 r. 720 mln klientów - wynika z danych JMD. Produkty do sklepów dostarcza ok. 500 partnerów handlowych, a 95 proc. produktów zostało wyprodukowanych w Polsce. 95 proc. Polaków rozpoznaje markę Biedronka - podał Kubczak. Zaznaczył, że JMD angażuje się w działalność społeczną, m.in. 14 festiwali rodzinnych prowadzonych wspólnie z Caritas Polska, podczas których rozdano dzieciom ponad 80 tys. paczek - poinformował. Firma wspiera program budowy sztucznego serca dla dzieci.

Od lipca 2010 do połowy 2014 r. Biedronka jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Da Silva przypomniał, że w tym okresie reprezentacja wystąpi w Euro 2012. "Liczymy, że będziemy też kibicować polskim piłkarzom na mistrzostwach świata w 2014 r. w Brazylii" - zaznaczył.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup