Black Friday rozczarował. Obniżki do 3,6 proc.

Black Friday przyniósł symboliczne obniżki cen, średnio na poziomie 3,6 proc. - wynika ze "Świątecznego Barometru Cenowego" Deloitte. Blisko 60 proc. sklepów internetowych w Polsce nie zmieniło w tym czasie cen - dodano.

galeria handlowa, złote tarasyBlack Friday w przypadku większości sprzedawców nie ograniczał się do jednego dnia, ale zaczął się dwa tygodnie wcześniej i przedłużył się do poniedziałku 29 listopada
Źródło zdjęć: © WP
oprac.  KKG

"Świąteczny Barometr Cenowy Deloitte pokazuje, że obniżki w piątek 26 listopada, czyli w Black Friday, miały raczej charakter symboliczny" - poinformowała w poniedziałkowej informacji prasowej firma Deloitte.

Coroczna analiza ofert blisko 800 sklepów internetowych, przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo, pokazała, że Black Friday w przypadku większości sprzedawców nie ograniczał się do jednego dnia, ale zaczął się dwa tygodnie wcześniej i przedłużył się do poniedziałku 29 listopada.

Obniżki cen sięgnęły średnio 3,6 proc.

Ze "Świątecznego Barometru Cenowego" wynika, że w Black Friday - w porównaniu do piątku 19 listopada - obniżki cen sięgnęły średnio 3,6 proc. Jak dodano, 57 proc. sklepów internetowych nie przygotowało dla klientów promocyjnych ofert.

"Monitorowaliśmy strategie sprzedawców już na dwa tygodnie przed Black Friday. Pomiędzy piątkiem 12 listopada a piątkiem 26 listopada, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wyniosła średnio 3,6 proc. W ubiegłym roku było to 3,4 proc., a dwa lata temu 4 proc." - powiedziała cytowana w informacji prasowej dyrektor w dziale konsultingu w Deloitte Anita Bielańska.

Ceny żywności zaskoczyły. Takiej sytuacji nie było od ponad 4 lat!

Jak dodała, "w bardzo niewielu przypadkach obniżki były większe niż 5 proc.". "W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł niespełna 3,1 proc., więc możemy mówić, że ponownie w Black Friday wartość badanego koszyka produktów właściwie się nie zmieniła" - oceniła.

Z informacji Deloitte wynika, że największe spadki dotyczyły kategorii gier komputerowych i sięgnęły ponad 20 proc. W dół szły również ceny kosmetyków i akcesoriów do smartfonów.

Jak wskazano, z ponad 400 przeanalizowanych produktów, w przypadku 47 proc. średnia cena spadła w porównaniu do tej z 19 listopada. Część sklepów zawyżyła ceny swoich produktów w tym dniu względem poprzedzającego tygodnia - dotyczyło to około 10-15 proc. podmiotów.

Eksperci przeanalizowali blisko 6,4 tys. cen produktów, które wybierane są na prezenty dla najbliższych. W przypadku Black Friday 67 proc. z nich nie różniło się ceną w porównaniu do piątku 19 listopada, a wobec 18 proc. zanotowano spadek, a w 15 proc. wzrost.

"Porównanie z piątkiem przypadającym na dwa tygodnie przed Black Friday pokazuje, że fluktuacje cenowe zaczęły się na długo przed samym wydarzeniem. I tak 11 proc. cen zostało obniżonych już na tydzień przed BF, przy jednoczesnym zwiększeniu około 20 proc." - przekazano.

Eksperci Deloitte przyjrzeli się także cenom w weekend i poniedziałek 29 listopada po "czarnym piątku". Jak przekazano, w Cyber Monday w stosunku do Black Friday 84 proc. cen pozostało bez zmian, co dziesiąta poszła w górę, a 6 proc. w dół, co ma przede wszystkim związek z wprowadzanymi na bieżąco korektami.

Ceny 68 proc. produktów wzrosły

"Analiza pokazuje też, że około 57 proc. wszystkich sklepów internetowych nie uczestniczy aktywnie w promocjach na Black Friday (odsetek sklepów jest nieco niższy w przypadku porównania koszyka na 2 tygodnie przed tym dniem i wynosi około 46 proc.). Pod tym względem najbardziej aktywni są sprzedawcy gier komputerowych, spośród których około 80 proc. komunikuje promocje tego dnia" - tłumaczy Deloitte.

Na przykładzie smartfonów i akcesoriów eksperci zauważyli natomiast, że mniejsze sklepy koncentrują się na obniżkach cen produktów komplementarnych (na przykład słuchawki), a więksi gracze promują niższe ceny także samych smartfonów i akcesoriów.

"Jak się okazało w zależności od kategorii występują rozbieżności cen danego produktu w Black Friday (różnica pomiędzy ceną minimalną a maksymalną). Droższe kategorie produktowe (tablety, laptopy, telewizory) charakteryzują się bardziej zbliżonymi cenami, z kolei te tańsze (na przykład akcesoria elektroniczne, książki, kosmetyki, planszówki) różniły się cenami nawet więcej niż o 100 proc." - wskazał Deloitte.

Eksperci sprawdzili również, czy ceny tych samych 309 produktów kształtowały się podobnie w czasie tegorocznego i ubiegłorocznego Black Friday. Okazuje się, że w przypadku 68 proc. z nich ceny wzrosły, a w 32 proc. spadły.

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord