Browary więcej wydają na reklamę, a sprzedaż spada
W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku browary zwiększyły wydatki na reklamę piwa o 20 proc. Mimo tego wysiłku sprzedaż piwa w tym roku będzie o kilka procent niższa niż przed rokiem.
21.11.2013 07:39
Wydatki browarów na reklamę w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2013 r. wyniosły niemal 418 mln zł, czytamy w "Rzeczpospolitej". Liderami wydatków są oczywiście największe koncerny, ale pieniędzy na promocje nie szczędzą też browary regionalne.
Najwięcej na promocję, 151,2 mln zł, wydała Kompania Piwowarska. Na drugim miejscu z wydatkami 138,2 mln zł znalazła się Grupa Żywiec, a na trzecim Carlsberg Polska, który na reklamę przeznaczył 98,5 mln zł. Każdy z trójki największych koncernów zwiększył wydatki o co najmniej kilkanaście milionów złotych. Budżet reklamowy ściął za to browar Van Pur, który z 14,8 mln zł zajął czwarte miejsce.
Coraz bardziej aktywne są też browary średnie i małe. Ponad dwukrotnie do 8,7 mln zł zwiększyły się wydatki reklamowe Lubelskich Browarów Perła, podaje Kantar Media. Z kolei browar Namysłów wydał na reklamę niemal 5,9 mln zł, ponad cztery razy więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Jeśli chodzi o najbardziej reklamowane marki, to prowadzi Żywiec, którego promocja kosztowała w tym roku 52 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się Warka z wydatkami na poziomie 41 mln zł, a na trzecim Tyskie z kwota niespełna 37 mln zł.
Pomimo rosnących wydatków na reklamę sprzedaż piwa w 2013 r. będzie najprawdopodobniej o 2,5-3 proc. niższa niż przed rokiem.