Ceny w sklepach lecą w dół. Efekt wojny Lidla z Biedronką?
Pomimo podwyżki VAT od 1 kwietnia na podstawowe artykuły spożywcze, ceny w wielu sieciach handlowych spadły. Taniej niż na początku roku jest m.in. w Kauflandzie i Auchan - podaje serwis dlahandlu.pl.
Gdy rząd zdecydował, że zerowa stawka VAT na wybrane artykuły spożywcze będzie obowiązywała tylko do końca marca, wielu analityków zastanawiało się, czy konieczność doliczenia 5-proc. podatku sprawi, że ceny dla konsumentów wzrosną. Po dwóch tygodniach od podwyżki przyszedł czas na pierwsze podsumowania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od pomocnika hydraulika do kontraktu na najwyższy budynek w Europie - Marcin Ziopaja w Biznes Klasie
Ceny w sklepach spadają
Okazuje się, że największe sieci handlowe w Polsce nie zdecydowały się na przerzucenie podwyżek na klientów. Takie dyskonty jak Biedronka, Lidl i Aldi zadeklarowały, że koszt VAT-u wezmą "na siebie", a konsumenci nie zauważą podatku w swoich portfelach.
Co więcej, sprawdziły się prognozy mówiące, że wojna cenowa między Biedronką a Lidlem wywoła efekt mrożący i sprawi, że inne sieci handlowe również nie będą kwapić się z podnoszeniem cen produktów. Dzisiaj wiadomo już, że w wielu sklepach w kwietniu jest nawet taniej niż w lutym tego roku.
Serwis dla handlu.pl wziął pod lupę E.Leclerc, Carrefour, Kaufland i Auchan. Ceny poszły w górę tylko w dwóch pierwszych z wymienionych sieci. W E.Leclerc 50 wybranych produktów podrożało o 5 zł, a za cały koszyk trzeba było zapłacić 402-408 zł. Z drugiej strony to i tak mniej niż w kwietniu 2023 r. W Carrefourze koszt koszyka poszedł natomiast w górę o ok. 15 zł. Porównując z kwietniem 2023 r. jest jednak o 10 zł taniej.
Z wyraźnymi obniżkami konsumenci spotykają się w pozostałych sklepach. W Auchan ceny spadły o 15-20 zł (całość średnio trochę ponad 300 zł). W Kauflandzie w porównaniu z lutym tego roku jest taniej o całe 25 zł.
Polacy o cenach w sklepach
Co ciekawe, społeczne odczucie cen w sklepach jest zupełnie inne. W badaniu przeprowadzonym przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Wirtualnej Polski 57 proc. ankietowanych stwierdziło, że po podwyżce VAT-u koszt zakupów poszedł w górę. Co ósmy respondent jest zdania, że ceny się nie zmieniły, a obniżki zauważyło tylko 1 proc. badanych.