China Homelife przyniosło dotąd transakcje warte 70 mln USD
30.05.2014 19:00, aktual.: 31.05.2014 23:10
Transakcje warte ok. 70 mln USD przyniosły w ciągu dwóch ostatnich lat organizowane w Poznaniu targi China Homelife. Na MTP swoje wyroby prezentowały głównie firmy z prowincji Zhejiang. Wymiana handlowa Polski z tą prowincją wyniosła w 2013 roku 2,5 mld USD.
Jak informuje odpowiedzialna za współpracę zagraniczną na Międzynarodowych Targach Poznańskich Elżbieta Michalczewska-Dubicka, dwie edycje China Homelife przyczyniły się do zawarcia transakcji biznesowych na kwotę prawie 70 mln dolarów.
Transakcje dotyczyły m.in. oferowanych przez chińskich wystawców produktów wyposażenia wnętrz i odzieży.
China Homelife Show to targi promujące chińską gospodarkę. W piątek zakończyła się trzecia edycja imprezy. Wśród wystawców byli głównie przedsiębiorcy z prowincji Zhejiang, której stolicą jest miasto Hangzhou.
Poznań jest jedynym miejscem w Europie, w którym można było zobaczyć wystawę obywającą się w takich miastach jak Dubaj, Kair i Bombaj.
Jak powiedział PAP wiceburmistrz miasta Hangzhou Xie Shuangcheng, Poznań został wybrany, ponieważ stanowi centrum targowe dla Europy Środkowo-Wschodniej. - Rejon Poznania jest bardzo rozwinięty i może być naszym przedstawicielstwem na tą część Europy - powiedział wiceburmistrz miasta, które organizowało targi.
Przedstawiciel Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej Piotr Canowiecki, podkreśla, że China Homelife daje możliwość nawiązania kontaktów biznesowych bez wyjazdu do Chin. Zwraca też uwagę, że podobne targi od lat odbywają się w Europie Zachodniej.
- Polskie produkty zaczynają się przebijać w Chinach. Są to słodycze, soki, alkohole i inne produkty spożywcze, a także tradycyjnie bursztyn - powiedział PAP Piotr Canowiecki.
Jak poinformował ekspert ds. współpracy polsko-chińskiej z portalu chiny24.com Leszek Ślazyk, przykładami firmy współpracującej z Chinami jest Young Digital Planet. Produkowane przez spółkę programy edukacyjne mają pomóc w nauce 250 milionom chińskich uczniów.
Zgodnie z chińskimi danymi w I kwartale tego roku, polski eksport do tego państwa wzrósł o 55 proc. Jego wartość wciąż nie jest duża, bo od stycznia do marca wyniosła 835 mln dol., ale sama dynamika może napawać optymizmem, tym bardziej, że w analogicznym okresie zeszłego roku wzrost eksportu wynosił 27 proc.
W ubiegłym roku obroty polsko-chińskiej wymiany towarowej wyniosły 16 168 mln euro. Nasz eksport do Chin w tym samym czasie wyniósł 1 595 mln euro.
Wymiana handlowa Polski z samą prowincją Zhejiang wyniosła w 2013 roku 2,5 mld dolarów. Z tego regionu sprowadzane są m.in. maszyny, kotły, odzież, obuwie, wyposażenie domu, sprzęt optyczny i fotograficzny oraz produkty z żeliwa i stali. Z kolei wartość polskiego eksport do prowincji Zhejiang wyniosła w ubiegłym roku 164 mln dolarów, co stanowi 7 proc. chińskiego importu z Polski.
Przedstawiciele prowincji Zhejiang w tym tygodniu byli obecni również w Warszawie. Ponad stu przedsiębiorców przyjechało razem z gubernatorem prowincji, aby nawiązać kontakty z polskim biznesem. Chińskie firmy reprezentowały m.in. sektor rolniczy, maszynowy i elektroniczny.
Gubernator Li Qiang podał, że prowincja wytwarza ok. 7 proc. PKB Chin, mieszka w niej ponad 50 mln osób, a na jej terenie znajduje się pond 3,7 przedsiębiorców - na 15 mieszkańców prowincji przypada jedno przedsiębiorstwo. Jest to największy wskaźnik ze wszystkich prowincji chińskich.
Podczas targów China Homelife zwrócono uwagę na specyfikę chińskiego rynku, która w kontaktach biznesowych wymaga wsparcia władzy.
- Wsparcie biznesu przez administrację i władze jest niezbędne w kontaktach z Chinami. Tworzymy ramy do współpracy. Chińskie delegacje składają się z przedsiębiorców, przedstawicieli władz, naukowców, etc. i oni oczekują tego samego od nas - powiedział PAP zastępca prezydenta Poznania Tomasz Kayser.
Na wystawie w Poznaniu można było obejrzeć ok. 20 tys. artykułów codziennego użytku, takich jak odzież, obuwie, wyposażenie łazienek, różnego rodzaju oświetlenie, wyposażenie siłowni. Wyroby te prezentowało 500 wystawców.
Poznań podpisał w ubiegłym roku list intencyjny o współpracy z Hangzhou. Stolica wielkopolski jest również partnerem miasta Shenzhen.
Tegoroczną edycję China Homelife odwiedzili nie tylko polscy przedsiębiorcy. Wystawa ściągnęła do Poznania przedstawicieli Ukrainy, Białorusi, Rosji, Litwy, Czech i Słowacji.
W ciągu ostatnich 5 lat we wszystkich targach organizowanych przez MTP wzięło udział prawie 2 tys. firm z Chin.