Trwa ładowanie...
dvxhlz9
rząd
04-12-2013 13:17

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

dvxhlz9
dvxhlz9

04.12. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

dvxhlz9

Rada Ministrów podjęła uchwały:

- w sprawie przyjęcia projektu zmiany Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

- zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Fiat Powertrain Technologies Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej pod nazwą: Zakład produkcji małych silników benzynowych, w latach 2010-2013".

Rząd przyjął propozycję działań zwiększających atrakcyjność specjalnych stref ekonomicznych dla inwestorów.

dvxhlz9

Podjął decyzję o podpisaniu:

- Umowy offsetowej z 16 maja 2013 r. pomiędzy: Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej strony oraz Harris Corporation z drugiej strony,

- Aneksu nr 1 do umowy offsetowej z 22 października 2008 roku zawartego pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej strony oraz Signalhorn S. a r. l. z drugiej strony 22 kwietnia 2013 roku.

Rada Ministrów wyraziła zgodę na zawarcie dwóch porozumień, w formie listów, przedłużających terminy wykonania postanowień dwóch umów sprzedaży jednostek AAU zawartych z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na rzecz rządu Hiszpanii i rządu Irlandii.

dvxhlz9

Rada Ministrów podjęła w sprawie powołania Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Światowej Wystawy EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

W projektowanej ustawie określono m.in.: obowiązki i uprawnienia znalazcy rzeczy, zasady i sposób przejmowania znalezionych rzeczy, sposób poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru i zasady postępowania z nimi, poszukiwanie właścicieli, przechowywanie pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz postępowanie z przedmiotami o wartości historycznej, naukowej i artystycznej, czyli dóbr kultury.

dvxhlz9

Nowe przepisy przewidują utworzenie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, w którym będą rejestrowane utracone zabytki, muzealia, materiały biblioteczne i archiwalne. Będzie go prowadzić minister kultury i dziedzictwa narodowego. Określono warunki i sposoby funkcjonowania rejestru, dokonywania wpisu lub wykreślenia z rejestru. Rejestr utraconych dóbr kultury będzie funkcjonował obok istniejącego krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem.

Przepisy projektu nowej ustawy uwzględniają różne sytuacje dotyczące okoliczności znalezienia oraz zróżnicowany charakter rzeczy znalezionych. W przypadku, gdy znalazca nie zna tożsamości właściciela rzeczy lub nie zna miejsca zamieszkania tej osoby będzie zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia starosty właściwego ze względu na miejsce swego zamieszkania lub miejsce znalezienia rzeczy.

Staroście powinny być także przekazane: znalezione pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, przedmioty o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej, jeżeli ich wartość przekracza 50 zł. Taka wartość rzeczy znalezionej będzie nakładała na starostę obowiązek publicznego ogłoszenia informacji o znalezisku. Przekazanie rzeczy znalezionej powinno odbywać się na podstawie sporządzonego protokołu. W siedzibie starosty, na widocznym miejscu, powinna znaleźć się tablica informująca o godzinach działania komórki organizacyjnej powołanej do przyjmowania znalezionych rzeczy.

dvxhlz9

Zgodnie z przepisami, o znalezionych przedmiotach mających wartość historyczną, naukową i artystyczną starosta musi zawiadomić wojewódzkiego konserwatora zabytków. Po uzyskaniu opinii biegłego, że rzecz jest zabytkiem lub materiałem archiwalnym, konserwator powinien rzecz oddać na przechowanie muzeum, bibliotece lub archiwum państwowemu.

Staroście powinny być także oddawane rzeczy, których cechy zewnętrzne lub umieszczone na znalezionej rzeczy znaki wskazują, że stanowi ona sprzęt lub ekwipunek wojska lub innych służb mundurowych. Ten sam obowiązek dotyczy dokumentów - legitymacji, książeczki lub zaświadczenia wojskowego. Rzeczy znalezione w budynku publicznym lub środku transportu muszą być przekazane właściwemu zarządcy. Broń, amunicja, materiały wybuchowe muszą być przekazane najbliższej jednostce Policji, a gdy ich oddanie wiązałoby się z zagrożeniem zdrowia lub życia - znalazca powinien wskazać miejsce, w którym ta rzecz się znajduje.

Inne rzeczy, do czasu ich odbioru przez osobę uprawnioną, znalazca będzie mógł przechowywać sam. Znalazca, który wypełnił wszystkie obowiązki przewidziane w ustawie, może żądać znaleźnego w wysokości jednej dziesiątej wartości tej rzeczy. Warunkiem jest zgłoszenie takiego roszczenia najpóźniej w chwili wydania rzeczy osobie uprawnionej do odbioru.

dvxhlz9

Znalazcy będzie przysługiwać nagroda, jeśli znaleziona przez niego rzecz jest zabytkiem i stała się własnością Skarbu Państwa. Rodzaje i wysokości nagród zostaną określone w rozporządzeniu ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

W przypadku, gdy przechowywana rzecz ma określoną wartość rynkową, a jej przechowywanie byłoby związane np. z niewspółmiernie wysokimi kosztami w stosunku do jej wartości bądź nadmiernymi trudnościami, starosta może ją sprzedać z wolnej ręki według tej ceny. Gdy rzecz nie ma ceny rynkowej, można ją sprzedać w drodze licytacji publicznej.

Koszty związane z przechowywaniem, utrzymaniem lub poszukiwaniem właściciela rzeczy, poniesione przez znalazcę, zarządcę lub właściwy organ administracji publicznej będą obciążać osobę uprawnioną do jej odbioru.

Uregulowano również sprawy związane z nieodebraniem rzeczy w terminie przez osobę uprawnioną.

Znalezione pieniądze, papiery wartościowe, złoto, kamienie szlachetne muszą zostać szczegółowo opisane, np. liczba banknotów, ich numery, nominały. Pieniądze muszą zostać wpłacone na rachunek bankowy sum depozytowych, a papiery wartościowe i biżuteria zamknięte w sejfie lub przekazane do banku na przechowanie.

Projektowana ustawa przewiduje także zmiany w Kodeksie cywilnym. W sytuacji, gdy rzecz nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną w ciągu roku od doręczenia wezwania do odbioru lub w ciągu dwóch lat od znalezienia - rzecz może stać się własnością znalazcy.

Szczególne unormowania przewidziano dla skarbów, które nie stanowią zbytków archeologicznych w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie zabytków. Skarbem będzie rzecz o wartości materialnej, znaleziona w okolicznościach, które wykluczają znalezienie jej właściciela. Znaleziony skarb będzie współwłasnością - w równych częściach - znalazcy i właściciela nieruchomości, na której rzecz znaleziono.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, przedłożony przez prezesa Rządowego Centrum legislacji.

Projektowane zmiany w ustawie są konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z lutego 2013 r., który orzekł niezgodność z Konstytucją RP przepisu dotyczącego zasad wypłaty wstrzymanych świadczeń.

Dokonane zmiany w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy przewidują identyczne mechanizmy, jakie obowiązują wobec wstrzymanych świadczeń w powszechnym systemie emerytalnym. W przypadkach, gdy wypłata emerytury lub renty (dodatków, zasiłków i świadczeń pieniężnych) została wstrzymana z powodu niemożności doręczenia ww. świadczeń z przyczyn niezależnych od organu emerytalnego - wypłata świadczeń ma być wznowiona od miesiąca, w którym ją wstrzymano, jednak za okres nie dłuższy niż 3 lata wstecz, licząc od miesiąca, w którym złożono wniosek o jej wznowienie.

W projekcie ustawy zawarto przepis przejściowy, który wskazuje, że z dniem wejścia w życie tej nowelizacji, do wniosków już złożonych, a jeszcze nie rozpatrzonych przez organ emerytalny, powinny być stosowane nowe przepisy.

Projektowana ustawa powinna wejść w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu zmiany Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Celem zmian zaproponowanych w PO Kapitał Ludzki jest zagwarantowanie pełnego i efektywnego wykorzystania środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), z uwzględnieniem obecnie istniejącej sytuacji społeczno-gospodarczej.

Dokonanie realokacji poprzedziła szczegółowa analiza wdrażania poszczególnych osi priorytetowych PO KL, na podstawie której zidentyfikowano oszczędności w ramach projektów realizowanych w poszczególnych priorytetach komponentu centralnego. Przeprowadzone analizy wykazały możliwość zmniejszenia wartości komponentu centralnego o kwotę 81 800 767 euro (w tym Priorytet X Pomoc Techniczna), z czego:

- alokację Priorytetu I zmniejszono o kwotę 20 000 000 euro,

- alokację Priorytetu III zmniejszono o kwotę 25 000 000 euro,

- alokację Priorytetu V zmniejszono o kwotę 33 270 698 euro,

- alokację Priorytetu X zmniejszono o kwotę 3 530 069 euro.

Środki z komponentu centralnego (przeniesione do poszczególnych priorytetów komponentu regionalnego PO KL) zostaną skierowane na wsparcie grup i obszarów, które w obecnej sytuacji na rynku pracy wymagają wzmocnienia interwencji EFS. Realokowane środki w wysokości 25 mln euro z Priorytetu III PO KL zostaną przeznaczone na działania wspierające zwalnianych pracowników sektora oświaty.

Ponadto, po analizie wykorzystania środków w poszczególnych osiach komponentu regionalnego, sześć województw zaproponowało zmiany pomiędzy priorytetami. Dzięki temu możliwe będzie pełne wykorzystanie dostępnej alokacji oraz zwiększenie zakresu wsparcia w najtrudniejszych problemowo obszarach w danym województwie.

Środki finansowe przeniesione do Priorytetu VI PO KL "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", przeznaczone będą na wsparcie osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Interwencja EFS we wskazanym obszarze przyczyni się do poprawy sytuacji zawodowej osób z ww. grupy, m.in. poprzez działania mające na celu pomoc w znalezieniu i utrzymaniu stałego zatrudnienia. Dodatkowe środki pozwolą przeciwstawić się negatywnym trendom występującym na rynku pracy związanym z pogłębiającym się bezrobociem, marginalnym przepływem z bierności do aktywności zawodowej, wysokim ryzykiem opuszczenia rynku pracy na dłuższy czas przez kobiety w wieku zakładania i rozwijania rodziny i niską mobilnością zawodową oraz przestrzenną Polaków.

Środki finansowe przeniesione do Priorytetu VII PO KL "Promocja integracji społecznej", zostaną ukierunkowane na wzmocnienie zdolności do zatrudnienia osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji materialnej i zawodowej na rynku pracy oraz likwidację barier ograniczających tym osobom dostęp do rynku pracy. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na zwiększenie dostępu do usług aktywnej integracji, pracy socjalnej, wsparcia rodziny, a także innych usług umożliwiających przełamanie indywidualnych ograniczeń w integracji społeczno-zawodowej, w tym szczególnie osób niepełnosprawnych. Dodatkowa pula środków zapewni wsparcie o charakterze kompleksowym i zindywidualizowanym, a więc dostosowanym do zdiagnozowanych potrzeb osób wykluczonych społecznie i zagrożonych takim wykluczeniem.

Środki finansowe przeniesione do Priorytetu VIII PO KL "Regionalne kadry gospodarki" będą przeznaczone przede wszystkim na wsparcie zwalnianych pracowników sektora oświaty - reorientację zawodową tych osób, skrócenie okresu bezrobocia i aktywizację ww. grupy docelowej. Z funduszy będą finansowane staże i praktyki zawodowe przygotowujące do podjęcia pracy w nowym zawodzie, szkolenia, subsydiowanie zatrudnienia. Środki te będą również wykorzystywane na udzielanie wsparcia finansowego osobom planującym podjęcie własnej działalności gospodarczej. Zapewnienie kompleksowego zestawu działań adresowanych do pracowników sektora oświaty, którzy utracili zatrudnienie w wyniku dokonujących się zmian demograficznych, pozwoli stworzyć warunki dla przekwalifikowania ww. grupy docelowej do nowego zawodu, z uwzględnieniem potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy.

Środki finansowe przeniesione do Priorytetu IX PO KL "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", zostaną w pierwszej kolejności przeznaczone na wsparcie edukacji przedszkolnej w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci na początkowym etapie edukacji oraz poprawę jakości tej edukacji. Dodatkowe środki umożliwią poprawę funkcjonowania szkolnictwa zawodowego, w tym zwiększenie potencjału szkół zawodowych i promowanie korzyści płynących z wyboru tej ścieżki kształcenia. Chodzi o działania ukierunkowane na organizację praktycznej nauki zawodu z udziałem pracodawców, w środowisku specyficznym dla konkretnej profesji, przy stanowisku odpowiadającym dzisiejszym standardom.

Biorąc pod uwagę fakt, iż realokowane środki pochodzą z oszczędności wygenerowanych w ramach projektów realizowanych w komponencie centralnym, zmniejszenie alokacji nie wiąże się z obniżeniem wartości docelowych wskaźników w ww. priorytetach programu. Jednocześnie w ramach wprowadzonych w PO KL zmian nie dokonano modyfikacji wartości wskaźników monitorowania priorytetów komponentu regionalnego, ponieważ realokowane do tego komponentu środki stanowią niewielką część dotychczasowej alokacji przeznaczonej na ten komponent, a cele większości wskaźników zostały już zrealizowane.

Wszystkie proponowane zmiany są korzystne dla beneficjentów i będą miały pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Będą również przeciwdziałać bezrobociu i podnoszeniu poziomu aktywności zawodowej.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Fiat Powertrain Technologies Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej pod nazwą: Zakład produkcji małych silników benzynowych w latach 2010-2013", przedłożoną przez ministra gospodarki.

W uchwale przewiduje modyfikację dotyczącą realizacji programu. Wynika ona ze zmian parametru umowy ze spółką Fiat Powertrain Technologies Poland, a dotyczy jednego z punktów tej umowy. Chodzi o docelowy poziom zatrudnienia w fabryce w Bielsku-Białej. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku motoryzacyjnym, spółka zadeklarowała:

- poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości 673 200 000 zł i utrzymanie inwestycji przez 5 lat;

- utworzenie 280 miejsc pracy oraz utrzymanie tego zatrudnienia do końca 2018 r.

Zgodnie z poprzednimi deklaracjami Fiat Powertrain Technologies Poland, w zakładzie w Bielsku-Białej do 2013 r. miało być zatrudnionych 400 osób i utrzymanie tego zatrudnienia przez okres 5 lat. Poziom nakładów inwestycyjnych nie uległ zmianie.

We wniosku o modyfikację programu spółka podkreśla, że już obecny poziom zatrudnienia - 298 pracowników - przekracza realne potrzeby produkcyjne zakładu. W związku z tym zatrudnianie do deklarowanego poziomu 400 osób byłoby nieracjonalne.

Główną przyczyną zmian jest zła koniunktura na rynku motoryzacyjnym. Biorąc pod uwagę obecny popyt na samochody, który jest znacznie niższy niż w momencie rozpoczynania inwestycji w Bielsku-Białej, nie jest możliwe spełnienie przewidzianych w programie założeń.

Zakład w Bielsku-Białej produkuje małolitrażowe, dwucylindrowe silniki spalinowe, wykorzystywane w samochodach osobowych klasy A i B produkowanych przez Grupę Fiat.


Rada Ministrów przyjęła Propozycję działań zwiększających atrakcyjność specjalnych stref ekonomicznych dla inwestorów, przedstawioną przez ministra gospodarki.

Ministerstwo Gospodarki przygotowało propozycje zmian korzystnych dla przedsiębiorców, którzy będą inwestować w specjalnych strefach ekonomicznych do końca 2016 r.

Obniżone zostaną minimalne wymagania z kryterium stopy bezrobocia, dotyczące kosztów inwestycji i poziomów zatrudnienia przy włączaniu do stref gruntów prywatnych pod konkretne inwestycje. W powiatach o stopie bezrobocia równej lub niższej od średniej krajowej wymagania zostaną obniżone o 20 proc., natomiast w pozostałych powiatach o 30 proc. Złagodzone kryteria będą obowiązywać tylko do 31 grudnia 2016 r.

W celu przyspieszenia decyzji przedsiębiorców o lokowaniu nowych inwestycji w strefach do końca 2016 r. przewiduje się, że od 1 stycznia 2017 r. maksymalna dopuszczalna intensywność pomocy będzie niższa od maksymalnej dopuszczalnej intensywności wynikającej z mapy pomocy regionalnej. Poziom tego obniżenia będzie uzależniony od sytuacji makroekonomicznej oraz napływu inwestycji w drugiej połowie 2016 roku.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy po podjęciu decyzji o inwestowaniu chcieliby jak najwcześniej rozpocząć realizację projektu, zapewniono możliwość potwierdzania przez ministra gospodarki spełnienia tzw. efektu zachęty, na podstawie pełnej dokumentacji złożonej w ramach wniosku o objęcie gruntu strefą. Takie rozwiązanie pozwoli rozpocząć inwestycję przed wejściem w życie rozporządzenia włączającego teren inwestycji do strefy i przed uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w sse. W praktyce oznacza to dopuszczenie możliwości wcześniejszego rozpoczęcia przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie prywatnym przed jego formalnym włączeniem do strefy.

Możliwe będzie również dopuszczenie wsparcia pomocą publiczną reinwestycji realizowanych na terenach włączonych do strefy jako grunty prywatne. W praktyce oznacza to, że na terenie prywatnym włączonym do strefy pod konkretną inwestycję, będzie można wspierać kolejne nowe inwestycje. Obecnie taki teren może służyć wyłącznie realizacji inwestycji opisanej w uzasadnieniu do rozporządzenia, którym włączono grunt do strefy. Według zgłoszonej propozycji udzielenie zezwolenia na kolejną inwestycję byłoby możliwe, gdy:

- nowy projekt realizuje ten sam przedsiębiorca (lub jego następca prawny), dla którego Rada Ministrów włączyła do strefy grunt prywatny,

- inwestycja spełni co najmniej jedno z kryteriów określonych w rozporządzeniu o kryteriach lub w Założeniach do nowelizacji ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych,

- warunek zatrudnienia w nowym zezwoleniu będzie tak sformułowany, że w przypadku cofnięcia pierwszego zezwolenia (będącego podstawą włączenia gruntu do strefy), zezwolenie na reinwestycję również zostanie cofnięte.

Zoptymalizowaniu wykorzystania gruntów już objętych strefami będzie służyć rozwiązanie, które przewiduje, że w latach 2017-2019 włącznie nowych gruntów do strefy będzie uzależnione od wyłączenia ze strefy gruntów o powierzchni co najmniej równej połowie powierzchni włączanej. Natomiast w latach 2020-2026 stosunek ten będzie wynosił 1 do 1, czyli włączenie do sse 1 ha będzie uwarunkowane wyłączeniem z niej gruntu o powierzchni 1 ha.

Dla inwestorów szczególnie korzystne rozwiązania wprowadzono w tym roku. Chodzi o :

- wydłużenie okresu funkcjonowania 14 specjalnych stref ekonomicznych do końca 2026 r. (zgodnie z dotychczasowymi przepisami, mogły one funkcjonować do końca 2020 r.)

Przedłużenie okresu działalności stref o 6 lat zdynamizuje tempo napływu innowacyjnych technologii do Polski, co przełoży się na wzrost konkurencyjności naszej gospodarki. Dłuższe funkcjonowanie sse ma szczególne znaczenie dla inwestorów, realizujących projekty w sektorach o niskiej stopie zwrotu, np. z branży motoryzacyjnej, którzy w warunkach istnienia stref do 2020 r., nie podjęliby decyzji o ulokowaniu fabryk w Polsce.

- zwiększenie dostępu do pomocy w formie dotacji z budżetu państwa

W zmienionym "Programie wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020" zwiększono dostępność dotacji z budżetu państwa również dla firm strefowych. Ponadto przewiduje się, że katalog najważniejszych zadań spółek zarządzających strefami będzie rozszerzony o prowadzenie współpracy z placówkami edukacyjnymi w celu dostosowania ich programów edukacyjnych do potrzeb pracodawców oraz działania zwiększające potencjał stref do powstawania struktur klastrowych.


Rada Ministrów wyraziła zgodę na podpisanie umowy offsetowej z 16 maja 2013 r. pomiędzy: Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej strony oraz Harris Corporation z drugiej strony, przedłożonej przez ministra gospodarki.

Skarb Państwa 16 maja 2013 r. podpisał kolejną umowę offsetową z Harris Corporation na dostawy cyfrowego taktycznego sprzętu łączności. Umowa ta związana jest z umowami dostaw taktycznego sprzętu łączności w ramach międzyrządowego, polsko-amerykańskiego programu Foreign Military Sale (FMS). Sprzęt objęty umową będzie przeznaczony dla sił zbrojnych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

Wartość umowy wynosi 68.398.156,92 USD i jest równa wartości umów dostawy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego generujących konieczność jej podpisania. Wartość ta jest niezależna od łącznej wartości wszystkich zobowiązań offsetowych, które zostały lub będą przyjęte przez Skarb Państwa. Gdy zmieni się wysokość dostawy, proporcjonalnie zmieni się również wartość umowy offsetowej, co będzie związane z negocjacjami stron umowy.

Realizacja wynegocjowanych zobowiązań przyniesie wymierne korzyści dla zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP w utrzymaniu użytkowanego przez nie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zapewniając zdolność do obsługi i serwisu w Polsce radiowego sprzętu łączności taktycznej klasy 1 (Type 1).


Rada Ministrów zatwierdziła aneks nr 1 do umowy offsetowej z 22 października 2008 roku zawartego pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej z jednej strony oraz Signalhorn S. a r. l. z drugiej strony 22 kwietnia 2013 roku, przedłożony przez ministra gospodarki.

Termin wykonania umowy offsetowej został wydłużony do 31 grudnia 2015 r. Przyczyną przedłużenia był wniosek dostawcy zagranicznego, czyli Signalhorn S. a r. l. (poprzednio Satlynx S. a r. l.).

Aneks aktualizuje istniejące w umowie offsetowej zobowiązania oraz wprowadza nowe zobowiązania offsetowe:

- przedmiotem pierwszego będzie bezzwrotne wsparcie finansowe zagranicznego dostawcy dla WZŁ Nr 1 SA na utworzenie linii produkcyjnej do montażu kontenerów na potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz osiągnięcie przez WZŁ Nr 1 SA zdolności eksportowych. Wartość zobowiązania wynosi 2,9 mln euro, wartość offsetowa - 5,8 mln euro,

- drugie zobowiązanie dotyczy wdrożenia przez WZŁ Nr 1 SA technologii pomiarów odporności wyrobów przeznaczonych dla wojska na impuls elektromagnetyczny spowodowany wybuchem jądrowym (NEMP), zakupu sprzętu pomiarowego, technologii i know-how niezbędnego do ww. pomiaru oraz uruchomienie stanowiska pomiaru odporności na NEMP. Wartość zobowiązania wynosi 2,1 mln euro, wartość offsetowa - 4,2 mln euro,

- przedmiotem nowo wprowadzonego zobowiązania offsetowego jest nieodpłatne uruchomienie punktu serwisowego do specjalistycznego diagnozowania i naprawy trójzakresowych lampowych wzmacniaczy mocy (TWTA) typu Xicom XTD450T1 wykorzystywanych w terminalach satelitarnych Sił Zbrojnych RP;

- uruchomiony punkt serwisowy pozwoli WZŁ Nr 1 na samodzielne przeprowadzanie diagnostyki i napraw wzmacniaczy mocy TWTA na terenie Polski bez konieczności ich wysyłania do producenta za granicę (USA Ponadto realizacja obecnych zobowiązań będzie podstawą do dalszej współpracy obu stron, która przyczyni się do rozwoju polskiego przemysłu obronnego oraz zwiększy możliwości eksportowe offsetobiorcy.


Rada Ministrów wyraziła zgodę na zawarcie dwóch porozumień, w formie listów, przedłużających terminy wykonania postanowień dwóch umów sprzedaży jednostek AAU zawartych z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na rzecz rządu Hiszpanii i rządu Irlandii, dokument przedłożył minister środowiska.

Przedłużenie dotyczy realizacji przedsięwzięć z zakresu zazielenienia, czyli projektów mających na celu redukcję lub ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Na podstawie umowy z Hiszpanią realizowanych jest 18 projektów w ramach 3 programów priorytetowych. Żaden projekt nie został ukończony, a 16 z nich jest zagrożonych. Powodem problemów jest brak rozstrzygnięć dotyczących systemu wsparcia odnawialnych źródeł energii (ustawa o OZE). To z kolei powoduje trudności beneficjentów z otrzymaniem zewnętrznego finansowania, ponieważ banki nie chcą udostępniać środków finansowych na inwestycje. Dotyczy to nawet umów już podpisanych. Istotne jest również, że beneficjenci opóźniają rozpoczęcie inwestycji, czekając na wejście w życie nowej ustawy o OZE.

Ponadto nie ma możliwości wydatkowania dotacji otrzymanych w ramach Krajowego Systemu Zielonych Inwestycji w planowanym terminie.

Umowa z Irlandią - na jej podstawie realizowanych jest 14 projektów w ramach3 programów priorytetowych. Zakończono realizację 3 projektów. Zgodnie z obecnym stanem - zagrożone są 3 projekty. Zagrożenia te są identyczne jak w przypadku umowy z Hiszpanią, czyli brak ustawy o OZE. W odniesieniu do programu "Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej", powodem dokonania zmian są znaczne oszczędności uzyskane w postępowaniach przetargowych, co wynika z koniunktury na rynku.

Ministerstwo Środowiska zaproponowało EBOR zastąpienie zagrożonych projektów związanych z OZE innymi projektami, w tym projektami dotyczącymi zakupu i montażu kolektorów słonecznych. Jednak oba rządy i przedstawiciele EBOR nie wyrazili zgody na ww. propozycje. W związku z tym zaproponowano wydłużenie terminów realizacji postanowień umowy z rządem Hiszpanii do 31 grudnia 2015 r.

Natomiast w umowie z rządem Irlandii proponuje się:

- przesunąć na 31 grudnia 2014 r. termin realizacji programu "Zarządzanie energią" w budynkach użyteczności publicznej,

- przesunąć na 30 czerwca 2015 r. termin realizacji programu "Biogazownie rolnicze",

- zmniejszyć nakłady inwestycyjne na program "Zarządzanie energią" z powyżej 10 mln zł na powyżej 2 mln, natomiast w programie "Biogazownie rolnicze" - z powyżej 10 mln zł na powyżej 5 mln zł.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie powołania Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Światowej Wystawy EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Polska będzie uczestnikiem Światowej Wystawy EXPO 2015 w Mediolanie. Rada Ministrów wyraziła zgodę na powołanie Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej.

Wystawa odbywać się będzie od 1 maja do 31 października 2015 r., pod hasłem "Żywienie planety, energia dla życia". Swój udział w imprezie EXPO w Mediolanie zgłosiło 138 krajów, w tym m.in.: Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria, Węgry, Chiny, Słowacja, Indie.

Wystawa w Mediolanie będzie okazją do wymiany doświadczeń dotyczących bezpieczeństwa i jakości żywności oraz stosowanych w rolnictwie technologii. Będzie również doskonałą płaszczyzną do zaprezentowania osiągnięć poszczególnych krajów w branży żywnościowej. Zaprezentowane będą najnowsze trendy w promowaniu zdrowej żywności oraz działania edukacyjne na temat odpowiedniego i bezpiecznego dla zdrowia żywienia. Udział Polski w EXPO we Włoszech może być również doskonałą okazją do pogłębienia kontaktów gospodarczych i handlowych z tym krajem.

Właściwe i profesjonalne przygotowanie polskiej wystawy na EXPO pod względem ekspozycyjnym i programowym może przełożyć się na długofalowe korzyści, takie jak wzrost obrotów handlowych czy bezpośrednie inwestycje kapitałowe w Polsce.

Polska od 1992 r. brała udział we wszystkich wystawach światowych, wyjątkiem była wystawa w Yeosu w 2012 r. Sukcesem okazała się wystawa w Szanghaju, gdzie pawilon polski odwiedziło aż 8,5 mln osób. Dotychczasowy Polski udział w tych prestiżowych imprezach umożliwił promocję naszego kraju na międzynarodowej arenie i przyniósł bezpośrednie korzyści dla polskiej gospodarki poprzez zwiększenie inwestycji przez polskich przedsiębiorców, wzrost inwestycji zagranicznych oraz zwiększenie ruchu turystycznego.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

dvxhlz9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dvxhlz9