Dziś Dzień Bez Kupowania. "Czas zmienić podejście"

Black Friday, Cyber Monday – o tych dniach słyszała już chyba większość Polaków. Zapewne niewielu słyszało, że rozdziela je Dzień Bez Kupowania. "Czas zmienić podejście" – apeluje Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, która promuje wydarzenie w Polsce.

Dziś Dzień Bez Kupowania. "Czas zmienić podejście"
Źródło zdjęć: © East News
Marcin Lis
oprac. Marcin Lis

25.11.2017 07:50

Każdego roku piątek po czwartym czwartku listopada (Dniu Dziękczynienia, które jest świętem ruchomym – red.) wyznacza początek zakupowego szaleństwa, które trwa przez kilka kolejnych tygodni. Tzw. Black Friday otwiera bowiem sezon wyprzedaży. Idea obniżania cen w tym dniu przywędrowała do nas zza oceanu, jednak jest znacząco wypaczona, gdyż obniżki nie są tak duże jak ma to miejsce w USA. Promocje często trwają przez cały weekend, a nawet tydzień i to nie koniec problemów. Dodatkowym argumentem jest fakt, iż nie obchodzimy Dnia Dziękczynienia wpisanego w historyczne i kulturowe DNA Amerykanów. W końcu to ich mitem narodowym są koloniści uratowani przez Indian.

Czas żniw###

Czarny piątek przywędrował jednak do Polski. Stało się tak za sprawą sklepów i sieci handlowych, które zwęszyły w nim świetny pomysł na zwiększenie obrotów. Dzień ten stanowi początek "żniw" w handlu. Trzy dni później organizowany od kilku lat jest Cyber Monday (Cyfrowy Poniedziałek), gdy ceny obniżają sklepy internetowe. Kolejne tygodnie to już nachalne propagowanie wydawania astronomicznych kwot w związku ze zbliżającymi się 6 grudnia i świętami. Boże Narodzenie, jak można byłoby sobie życzyć, nie kończy jednak prób wydrenowania naszych portfeli. Tuż po nim rozpoczyna się okres obniżek "poświątecznych", a następnie "noworocznych".

Zatrzymaj się - "Czas zmienić podejście"

I właśnie w odpowiedzi na często bezrefleksyjne wydawanie pieniędzy od kilku lat w ostatnią sobotę listopada, dzień przez Czarnym Piątkiem, a dwa dni przed Cyfrowym Poniedziałkiem, organizowany jest Dzień bez Kupowania. W Polsce pomysł promuje Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie. W tym roku zorganizuje happening przed Galerią Krakowską, by zachęcić klientów do „bardziej świadomego podejścia do zakupów i do wybierania produktów etycznych i wytworzonych w sposób zrównoważony”.

"Bezrefleksyjna konsumpcja może szkodzić pracownikom szyjącym nasze ubrania, buty, czy uprawiającym owoce egzotyczne w krajach globalnego Południa lub przyczynić się do degradacji środowiska naturalnego" – przypominają organizatorzy w informacji zamieszczonej na stronie internetowej. W tekście pojawia się również apel o poświęcanie większej ilości czasu rodzinie, dzięki mniejszemu zaangażowaniu w "konsumpcję zbytecznych dóbr".

"Czas zmienić podejście" – apeluje Fundacja i dokładnie pod taką nazwą organizuje wydarzenie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)