Fiat może liczyć na 39 mln zł w formie dotacji z budżetu

Pomoc publiczna dla Fiat Auto Poland (FAP), w związku z uruchomieniem w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon, może wynieść 39 mln zł. Wsparcie będzie miało formę programu wieloletniego w postaci dotacji z budżetu państwa - podał resort gospodarki.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | Bartek Wrzesniowski

Pomoc publiczna dla Fiat Auto Poland (FAP), w związku z uruchomieniem w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon, może wynieść 39 mln zł. Wsparcie będzie miało formę programu wieloletniego w postaci dotacji z budżetu państwa - podał resort gospodarki.

We wtorek międzyresortowy zespół do spraw inwestycji zagranicznych rekomendował wsparcie dla nowej inwestycji FAP, co otwiera procedury związane z przygotowaniem, zatwierdzeniem i uruchomieniem programu wieloletniego. W środę biuro prasowe Ministerstwa Gospodarki przedstawiło PAP szczegóły tej decyzji.

Rekomendowana wartość programu wieloletniego - 39 mln zł - stanowi 2,7 proc. szacowanej na ponad 1,4 mld zł inwestycji. Pomoc w formie programów wieloletnich przyznawana jest w postaci dotacji z budżetu państwa.

"Pomoc w ramach dotacji na inwestycje uzależniona jest od poniesienia zadeklarowanej wysokości nakładów inwestycyjnych oraz od utrzymania tej inwestycji przez pięć lat od dnia jej zakończenia" - podał resort gospodarki.

W przypadku projektów tego rozmiaru konieczna także będzie zgoda Komisji Europejskiej na udzielenie pomocy. Na razie nie wiadomo, kiedy zakończą się wszystkie procedury.

W kolejnym etapie, po przygotowaniu projektu założeń do programu wieloletniego, zostaną one zaopiniowane przez kancelarię premiera w zakresie zgodności ze strategiami rządowymi. Kolejnym krokiem będzie wyrażenie zgody na ustanowienie programu przez premiera. Zgoda szefa rządu spowoduje, że projekt uchwały zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Następnym etapem jest akceptacja Komitetu Rady Ministrów, a później rządu.

"Po uchwaleniu przez Radę Ministrów programu wieloletniego, minister gospodarki podpisze umowę o udzielnie pomocy publicznej" - podało biuro prasowe ministerstwa.

Według informacji przedstawicieli Fiat Auto Poland, pierwsze egzemplarze nowej lancii zjadą z linii produkcyjnej fabryki w Tychach wiosną przyszłego roku. Docelowo wielkość produkcji nowego modelu lancii w Tychach ma przekroczyć 100-120 tys. egzemplarzy rocznie - może to być czwarta część produkcji tyskiego zakładu, który pozostanie największą pod względem ilości produkowanych aut fabryką koncernu w Europie.

Tłumacząc powody, dla których firma wystąpiła o publiczne wsparcie, prezes FAP Enroci Pavoni mówił we wtorek PAP, że obowiązkiem zarządu jest wykorzystanie wszystkich wyznaczonych przepisami możliwości, które mogą wzmocnić konkurencyjność firmy i jej nowego projektu. - Chcemy być w Polsce traktowani tak samo, jak inni inwestorzy - powiedział prezes.

Według Pavoniego w skali całości inwestycji publiczne środki, na jakie mogą liczyć inwestorzy, są niewielkie, niemniej takie wsparcie jest dla inwestora cenne - sprawia, że projekt staje się bardziej konkurencyjny. - To także sygnał, że władze doceniają i chcą wspierać inwestorów - uważa Pavoni.

Prezes zapewnił, że choć w Tychach od przyszłego roku będzie produkowana lancia ypsilon, a nie nowy model fiata pandy, z łączną produkcją ok. pół miliona samochodów rocznie i zatrudnieniem - jak obecnie - ok. 6,5 tys. osób - tyski zakład pozostanie największą fabryką Fiata w Europie. Nie są planowane zwolnienia pracowników czy ograniczenie zainstalowanych zdolności produkcyjnych zakładu.

W ubiegłym, rekordowym roku, produkcja w tyskiej fabryce przekroczyła 600 tys. egzemplarzy, z czego prawie 300 tys. stanowił fiat panda. Obecnie tyska fabryka produkuje fiata pandę, fiata 500, abartha 500 oraz nowego forda ka, na zlecenie koncernu Forda. W przyszłym roku rozpocznie się produkcja nowej lancii ypsilon, a obecna panda będzie wytwarzana tak długo, jak będzie na nią popyt - na pewno przez cały 2011 r. i w roku 2012.

FAP nie zgadza się z opinią, że zamiast masowej pandy w Tychach ulokowano produkcję niszowej nowej lancii. Jak mówią przedstawiciele firmy, produkcję przekraczającą 100 tys. egzemplarzy trudno nazwać niszową. Według koncernu, jest szansa na to, by nowa lancia ypsilon stała się popularnym modelem także na tych rynkach, gdzie dotąd nie była powszechnie znana. Może w tym pomóc m.in. wspólna sieć salonów Lancii i Chryslera.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje