Gotówka od rodziny. Oto kiedy trzeba ją zgłosić do skarbówki
Darowizny od rodziny mogą być zwolnione z podatku, ale wymagają zgłoszenia do urzędu skarbowego w ciągu sześciu miesięcy. Dokumentacja przelewu jest kluczowa, aby uniknąć problemów z fiskusem. Sprawdź, jak zabezpieczyć swoje darowizny przed kontrolą.
Darowizny od najbliższej rodziny mogą być zwolnione z podatku, pod warunkiem zgłoszenia ich do urzędu skarbowego w ciągu sześciu miesięcy. Jak podaje totalmoney.pl, kluczowe jest udokumentowanie transakcji, aby uniknąć problemów z fiskusem. Bez tego ulga podatkowa może zostać odrzucona.
Od 1 lipca 2023 r. zwiększone limity umożliwiają większej liczbie osób skorzystanie z ulgi podatkowej, o ile spełnione są wymogi formalne. Eksperci zalecają konsultację z prawnikiem, aby uniknąć błędów proceduralnych, które mogą skutkować odmową ulgi. Właściwa dokumentacja i terminowe zgłoszenia są kluczowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Test majonezów. Oto jak poradzili sobie z nim Białostoczanie
Jak udokumentować darowiznę pieniężną?
Dla darowizn pieniężnych wymagana jest dokumentacja przelewu. To istotne, aby udokumentować skąd pochodzą środki i jakie jest ich przeznaczenie. Bez tego urząd skarbowy może odrzucić ulgę podatkową.
Sytuacje, w których fiskus może zakwestionować darowiznę
- W przypadku, kiedy środki pieniężne są samodzielnie deponowane przez obdarowanego, zamiast darczyńcy.
- Brak właściwego formularza SD-Z2 w przypadku darowizny powyżej 36 120 zł.
- Nieprawidłowo udokumentowane wpłaty gotówkowe na konto.
Jeśli darowizna nie zostanie zgłoszona w terminie, tracisz możliwość skorzystania z ulgi, a fiskus może nałożyć karę finansową. Dlatego ważne jest, aby pilnować formalności i dokumentacji, co pozwoli cieszyć się korzyściami z nieopodatkowanych darowizn. Zabezpiecz swoje darowizny przed kontrolą, dbając o wszystkie formalności.