Helikoptery w ogniu zmian
Coraz bliżej do ogłoszenia wyników przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Do rywalizacji stanęły cztery firmy. Jedną z nich jest Sikorsky Aircraft Corporation, która w fabryce PZL Mielec produkuje model S-70i Black Hawk. Czy będzie ich używało nasze wojsko? Oto historia Sikorsky Aircraft Corporation.
Helikoptery Sikorsky Aircraft w ogniu zmian
Coraz bliżej do ogłoszenia wyników przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Do rywalizacji stanęły cztery firmy. Jedną z nich jest Sikorsky Aircraft Corporation, która w fabryce PZL Mielec produkuje model S-70i Black Hawk. Czy będzie ich używało nasze wojsko? Oto historia Sikorsky Aircraft Corporation.
Początków firmy Sikorsky Aircraft Corporation można doszukiwać się już w 1923 roku. Założyciel firmy Igor Sikorsky w 1919 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych ze swojego rodzinnego miasta na Ukrainie.
Wśród jego największych osiągnięć poprzedzających wyjazd do USA należy wymienić pierwszą na świecie maszynę latającą z czterema silnikami, na bazie której powstał legendarny bombowiec Ilia Muromiec wykorzystywany na szeroką skalę podczas I wojny światowej.
W 1939 roku Igor Sikorsky dowodził zespołem, który zaprojektował, wybudował i oblatał pierwszy na świecie wiropłat zdolny do kontrolowanego lotu pionowego. Obecnie ponad 95% produkowanych śmigłowców korzysta z rozwiązań zastosowanych w tej konstrukcji.
1. Igor Sikorsky w prototypie śmigłowca VS-300
Igor Sikorsky, uczony, konstruktor oraz założyciel firmy Sikorsky Aircraft Corporation, jeszcze w młodości eksperymentował z projektami wiropłatów.
Po 30 latach kariery w Rosji i w Stanach Zjednoczonych jako projektant i twórca samolotów powrócił do pomysłu stworzenia maszyny zdolnej do kontrolowanego lotu pionowego.
Sukces w postaci maszyny Vought-Sikorsky 300 nadszedł w 1939 roku. Igor Sikorsky osobiście prowadził pierwsze loty próbne na tej konstrukcji.
2. R-4
Pierwszy na świecie helikopter produkowany na masową skalę R-4, był jedynym służącym podczas II wojny światowej. Łącznie wyprodukowano 131 maszyn.
Na zdjęciu: Porucznik Carter Harmon, który brał udział w pierwszej misji wojskowej przeprowadzonej z pomocą R-4 w kwietniu 1944 roku, podczas której uratował trzech brytyjskich żołnierzy i amerykańskiego pilota. Ich samolot rozbił się w birmańskiej dżungli.
3. R-5
Sikorsky R-5 odbył swój pierwszy lot w 1943 roku. 29 listopada 1945 roku odbyła się pierwsza na świecie cywilna misja ratunkowa. Przy wykorzystaniu R-5 uratowano żeglarzy w czasie sztormu w okolicy Long Island Sound. Po wojnie jego zmodyfikowane wersje służyły między innymi w Wielkiej Brytanii (S-51).
4. S-61 (Sea King)
S-61 został zaprojektowany dla US Navy w latach 50. XX wieku do zwalczania okrętów podwodnych. Był to jeden z pierwszych śmigłowców na świecie z możliwością dotankowania w czasie lotu. <,br>
Jego późniejsza wersja SH-3 Sea King do dziś służy w Stanach Zjednoczonych do transportu głowy państwa. Kiedy prezydent znajduje się na pokładzie, śmigłowiec nosi nazwę âMarine Oneâ.
5. CH-53E Super Stallion
CH-53E Super Stallion to najnowocześniejsza trzysilnikowa wersja największego i najpotężniejszego helikoptera morskiego (stworzonego w 1962 roku CH-53A).
Maszyna umożliwia Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych transport sprzętu i ludzi. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych oraz siły zbrojne Japonii również korzystają z tego śmigłowca.
6. H-60 Seahawk
Obecnie Seahawk jest oferowany marynarkom wojennym różnych państw w kilku wersjach: S-70B, MH-60R oraz MH-60S. Wykorzystywane są przede wszystkim do walki przeciwko łodziom podwodnym i jednostkom nawodnym.
Jego zoptymalizowany osprzęt służy do wykonywania trudnych zadań ofensywnych i defensywnych na otwartym morzu oraz w strefie przybrzeżnej. Sikorsky od 1982 roku wyprodukował łącznie ponad 800 egzemplarzy Seahawków.
7. S-70i BLACK HAWK
Produkowany w Polsce w zakładach PZL Mielec S-70i Black Hawk ma te same parametry, co UH-60M Black Hawk wykorzystywany przez amerykańską armię.
Sikorsky wyprodukował dotychczas ponad 2800 helikopterów Black Hawk dla armii 25 krajów.
Mielecka wersja zagrzewała w czerwcu reprezentację Polski w piłce nożnej. Maszyna w specjalnych barwach wykonała zawis nad stadionem Legii Warszawa przed towarzyskim meczem Polska-Andora. W tym samym miesiącu śmigłowiec wziął udział w pokazach ratunkowych w Gdańsku podczas Balt Military Expo. Jedna taka maszyna kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów dolarów.
8. Demonstrator technologii X2
Demonstrator technologii X2 jest dowodem przełomu w podejściu do pionowych lotów porównywalnym z pierwszymi lotami Igora Sikorskyâego na maszynie VS-300.
Demonstrator X2 charakteryzuje się dwoma wirnikami poziomymi, z których każdy kręci się w inną stronę, oraz jednym pionowym.
Technologia X2 zostanie wykorzystana w pracach nad nowym rozpoznawczym śmigłowcem S-97 Raider. Koniec prac nad tą maszyną planowany jest na 2015 rok.
9. S-76
Sikorsky wyprodukował ponad 800 egzemplarzy śmigłowca S-76 dla rynków komercyjnych od momentu jego powstania w 1978.
Śmigłowiec może zabrać na swój pokład 14 pasażerów w tym 2 pilotów. Obecnie trwają zaawansowane prace nad najnowszą wersją śmigłowca S-76D. Ich koniec planowany jest jeszcze w bieżącym roku.
10. S-92
Dwusilnikowy śmigłowiec S-92 może bez problemów zabrać na swój pokład 19 pasażerów. Od momentu pojawienia się na rynku w 2004 roku, wybudowano już ponad 150 maszyn tego typu.
S-92 służy firmom zajmującym się eksploatacją złóż ropy i gazu. W wielu państwach wykorzystywany jest do transportu głów państw. Obecnie trwają prace nad jego najnowszą wersją CH148 Cyclone dla kanadyjskich sił zbrojnych.
Sergei Sikorsky (z prawej) z ojcem Igorem Sikorskym
Sergei oficjalnie dołączył do United Aircraft Corporation w 1951 roku. W firmie swojego ojca przepracował 41 lat. Przeszedł na emeryturę jako wiceprezes ds. projektów specjalnych w 1992 r. Do dziś pozostaje aktywnym doradcą i ambasadorem firmy na świecie.