WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Helikoptery w ogniu zmian

Coraz bliżej do ogłoszenia wyników przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Do rywalizacji stanęły cztery firmy. Jedną z nich jest Sikorsky Aircraft Corporation, która w fabryce PZL Mielec produkuje model S-70i Black Hawk. Czy będzie ich używało nasze wojsko? Oto historia Sikorsky Aircraft Corporation.

Obraz

/ 12Helikoptery Sikorsky Aircraft w ogniu zmian

Obraz
© Kamil Jakubczak, Wirtualna Polska

Coraz bliżej do ogłoszenia wyników przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Do rywalizacji stanęły cztery firmy. Jedną z nich jest Sikorsky Aircraft Corporation, która w fabryce PZL Mielec produkuje model S-70i Black Hawk. Czy będzie ich używało nasze wojsko? Oto historia Sikorsky Aircraft Corporation.

Początków firmy Sikorsky Aircraft Corporation można doszukiwać się już w 1923 roku. Założyciel firmy Igor Sikorsky w 1919 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych ze swojego rodzinnego miasta na Ukrainie.
Wśród jego największych osiągnięć poprzedzających wyjazd do USA należy wymienić pierwszą na świecie maszynę latającą z czterema silnikami, na bazie której powstał legendarny bombowiec Ilia Muromiec wykorzystywany na szeroką skalę podczas I wojny światowej.
W 1939 roku Igor Sikorsky dowodził zespołem, który zaprojektował, wybudował i oblatał pierwszy na świecie wiropłat zdolny do kontrolowanego lotu pionowego. Obecnie ponad 95% produkowanych śmigłowców korzysta z rozwiązań zastosowanych w tej konstrukcji.

/ 121. Igor Sikorsky w prototypie śmigłowca VS-300

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Igor Sikorsky, uczony, konstruktor oraz założyciel firmy Sikorsky Aircraft Corporation, jeszcze w młodości eksperymentował z projektami wiropłatów.

Po 30 latach kariery w Rosji i w Stanach Zjednoczonych jako projektant i twórca samolotów powrócił do pomysłu stworzenia maszyny zdolnej do kontrolowanego lotu pionowego.

Sukces w postaci maszyny Vought-Sikorsky 300 nadszedł w 1939 roku. Igor Sikorsky osobiście prowadził pierwsze loty próbne na tej konstrukcji.

/ 122. R-4

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Pierwszy na świecie helikopter produkowany na masową skalę R-4, był jedynym służącym podczas II wojny światowej. Łącznie wyprodukowano 131 maszyn.

Na zdjęciu: Porucznik Carter Harmon, który brał udział w pierwszej misji wojskowej przeprowadzonej z pomocą R-4 w kwietniu 1944 roku, podczas której uratował trzech brytyjskich żołnierzy i amerykańskiego pilota. Ich samolot rozbił się w birmańskiej dżungli.

/ 123. R-5

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Sikorsky R-5 odbył swój pierwszy lot w 1943 roku. 29 listopada 1945 roku odbyła się pierwsza na świecie cywilna misja ratunkowa. Przy wykorzystaniu R-5 uratowano żeglarzy w czasie sztormu w okolicy Long Island Sound. Po wojnie jego zmodyfikowane wersje służyły między innymi w Wielkiej Brytanii (S-51).

/ 124. S-61 (Sea King)

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

S-61 został zaprojektowany dla US Navy w latach 50. XX wieku do zwalczania okrętów podwodnych. Był to jeden z pierwszych śmigłowców na świecie z możliwością dotankowania w czasie lotu. <,br>
Jego późniejsza wersja SH-3 Sea King do dziś służy w Stanach Zjednoczonych do transportu głowy państwa. Kiedy prezydent znajduje się na pokładzie, śmigłowiec nosi nazwę „Marine One”.

/ 125. CH-53E Super Stallion

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

CH-53E Super Stallion to najnowocześniejsza trzysilnikowa wersja największego i najpotężniejszego helikoptera morskiego (stworzonego w 1962 roku CH-53A).

Maszyna umożliwia Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych transport sprzętu i ludzi. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych oraz siły zbrojne Japonii również korzystają z tego śmigłowca.

/ 126. H-60 Seahawk

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Obecnie Seahawk jest oferowany marynarkom wojennym różnych państw w kilku wersjach: S-70B, MH-60R oraz MH-60S. Wykorzystywane są przede wszystkim do walki przeciwko łodziom podwodnym i jednostkom nawodnym.

Jego zoptymalizowany osprzęt służy do wykonywania trudnych zadań ofensywnych i defensywnych na otwartym morzu oraz w strefie przybrzeżnej. Sikorsky od 1982 roku wyprodukował łącznie ponad 800 egzemplarzy Seahawków.

/ 127. S-70i BLACK HAWK

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Produkowany w Polsce w zakładach PZL Mielec S-70i Black Hawk ma te same parametry, co UH-60M Black Hawk wykorzystywany przez amerykańską armię.
Sikorsky wyprodukował dotychczas ponad 2800 helikopterów Black Hawk dla armii 25 krajów.

Mielecka wersja zagrzewała w czerwcu reprezentację Polski w piłce nożnej. Maszyna w specjalnych barwach wykonała zawis nad stadionem Legii Warszawa przed towarzyskim meczem Polska-Andora. W tym samym miesiącu śmigłowiec wziął udział w pokazach ratunkowych w Gdańsku podczas Balt Military Expo. Jedna taka maszyna kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów dolarów.

/ 128. Demonstrator technologii X2

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Demonstrator technologii X2 jest dowodem przełomu w podejściu do pionowych lotów porównywalnym z pierwszymi lotami Igora Sikorsky’ego na maszynie VS-300.
Demonstrator X2 charakteryzuje się dwoma wirnikami poziomymi, z których każdy kręci się w inną stronę, oraz jednym pionowym.
Technologia X2 zostanie wykorzystana w pracach nad nowym rozpoznawczym śmigłowcem S-97 Raider. Koniec prac nad tą maszyną planowany jest na 2015 rok.

10 / 129. S-76

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Sikorsky wyprodukował ponad 800 egzemplarzy śmigłowca S-76 dla rynków komercyjnych od momentu jego powstania w 1978.
Śmigłowiec może zabrać na swój pokład 14 pasażerów w tym 2 pilotów. Obecnie trwają zaawansowane prace nad najnowszą wersją śmigłowca S-76D. Ich koniec planowany jest jeszcze w bieżącym roku.

11 / 1210. S-92

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Dwusilnikowy śmigłowiec S-92 może bez problemów zabrać na swój pokład 19 pasażerów. Od momentu pojawienia się na rynku w 2004 roku, wybudowano już ponad 150 maszyn tego typu.

S-92 służy firmom zajmującym się eksploatacją złóż ropy i gazu. W wielu państwach wykorzystywany jest do transportu głów państw. Obecnie trwają prace nad jego najnowszą wersją CH148 Cyclone dla kanadyjskich sił zbrojnych.

12 / 12Sergei Sikorsky (z prawej) z ojcem Igorem Sikorskym

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Sergei oficjalnie dołączył do United Aircraft Corporation w 1951 roku. W firmie swojego ojca przepracował 41 lat. Przeszedł na emeryturę jako wiceprezes ds. projektów specjalnych w 1992 r. Do dziś pozostaje aktywnym doradcą i ambasadorem firmy na świecie.

Wybrane dla Ciebie

Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych