Kara dla banku za lokatę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał bank PKO BP karą w wysokości 5 milionów 700 tysięcy złotych. Decyzja dotyczy prowadzonej przez bank kampanii reklamowej lokaty terminowej o nazwie "Max Lokata".
18.12.2008 | aktual.: 18.12.2008 14:30
Bank informował, że lokata jest oprocentowana w wysokości 6 procent w skali rocznej. Jednak o tym, że okres ten jest liczony od 18 marca 2008 roku, a nie od chwili podpisania umowy, konsument mógł się dowiedzieć dopiero w placówkach banku.
Zdaniem prezes UOKiK Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel pominięcie tak istotnej informacji mogło wprowadzać konsumentów w błąd. Urząd zwrócił też uwagę, że w materiałach reklamowych nie zamieszczono żadnych oznaczeń, wskazujących na konieczność zapoznania się z dodatkowymi informacjami.
Od kary nałożonej przez UOKiK bank może się odwołać do sądu ochrony konkurencji i konsumentów.
Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz uważa, że sprawa ukarania banku PKO BP przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest jednoznaczna.
Krzysztof Pietraszkiewicz podkreśla, że przekaz reklamowy rządzi się swoimi prawami i nie należy go traktować jak ofertę handlową. Z tego powodu klienci zawsze powinni pytać o szczegóły w oddziałach banków.
Na pytanie, czy PKO BP powinien zapłacić karę, prezes ZBP odpowiedział, że bank jest dużą, doświadczoną instytucją, która podejmie właściwą decyzję.