Katastrofa prezydenckiego Tu-154 to wyrok dla rosyjskich zakładów?

"Nasz Dziennik" ustalił, że udowodnienie awarii polskiego samolotu po serwisie w Rosji mogłoby oznaczać plajtę zakładów remontowych w Samarze. Remont Tu-154M w samarskich zakładach, należących do sponsora kampanii wyborczej Władimira Putina, został ubezpieczony na ponad 53 miliony złotych. Maszyna była na gwarancji.

Wrak prezydenckiego Tu-154
Źródło zdjęć: © AFP | Natalia Kolesnikova

"Nasz Dziennik" ustalił, że udowodnienie awarii polskiego samolotu po serwisie w Rosji mogłoby oznaczać plajtę zakładów remontowych w Samarze. Remont Tu-154M w samarskich zakładach należących do sponsora kampanii wyborczej Władimira Putina został ubezpieczony na ponad 53 miliony złotych. Maszyna była na gwarancji.

Dziennik pisze, że w przypadku dowiedzenia jej niesprawności, która mogła doprowadzić do katastrofy na lotnisku Smoleńsk Siewiernyj, zakłady Olega Deripaski musiałyby zwrócić koszty polisy. W grę wchodzą również ogromne odszkodowania dla rodzin ofiar, utrata renomy firmy, a w efekcie odpływ klientów i bankructwo. Gazeta dowiedziała się, że umowa zawiera klauzulę, iż wykonawca odpowiada za wady prawne i fizyczne ujawnione w wyremontowanych samolotach i pokrywa z tego tytułu wszelkie zobowiązania. Remontowane samoloty zostały objęte dwuletnią gwarancją lub 2000 godzin lotu. Rozbity tupolew po remoncie w zakładach w Samarze wylatał około 140 godzin.

Gazeta zwraca uwagę, że doświadczenia polskiego lotnictwa nakazują zachować nam ostrożność przy przyjmowaniu opinii Rosjan na temat przyczyn katastrof lotniczych. Dziennik przypomina dwie katastrofy samolotów Ił-62 należących do LOT w latach 80. i zauważa, że mimo, iż w obu przypadkach przyczyną katastrofy była utrata sterowania spowodowana uszkodzeniem jednego z silników i jasnych dowodów, rosyjscy eksperci nie chcieli potwierdzić takiej wersji zdarzeń, sugerując, że uszkodzenie silnika było efektem katastrofy, nie zaś jej przyczyną.

Przedstawiciele producenta niechętnie też współpracowali z polską komisją, przekazali jej tylko ogólnie znane dokumenty. W efekcie komisja musiała dokonywać na własną rękę skomplikowanych obliczeń mechaniki lotu maszyny i jej zachowania w różnych warunkach. Więcej o remoncie Tupolewa i odpowiedzialności zakładów remontowych - w "Naszym Dzienniku".

Wybrane dla Ciebie

Rekordowo tanie mleko w dyskoncie. Skąd taka cena?
Rekordowo tanie mleko w dyskoncie. Skąd taka cena?
Ukraińska szajka rozbita przez służby. Zatrzymania w dwóch miastach
Ukraińska szajka rozbita przez służby. Zatrzymania w dwóch miastach
Nakradła perfum za kilka tysięcy. Z regału zabrała osiem flakonów
Nakradła perfum za kilka tysięcy. Z regału zabrała osiem flakonów
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
Próg bogactwa w Polsce. Tyle musisz zarabiać
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
1893,41 zł miesięcznie po 56. roku życia. Komu należą się pieniądze?
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Podatki w górę ponad 40 proc. Mieszkańcy rozgoryczeni decyzją radnych
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Wiejskie szkoły do likwidacji? Mieszkańcy protestują
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Oddają pomidory za co łaska. "Można rwać, ile się chce"
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Kartonami przechytrzyli system kaucyjny. Mamy komentarz producenta
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Gigant zamknął cztery hale w Polsce. Podaje powody
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać
Chce przejść na emeryturę w wieku 40 lat. Mówi, ile trzeba zarabiać
Część emerytów dostanie zwrot podatku. Nawet 426 zł
Część emerytów dostanie zwrot podatku. Nawet 426 zł