Trwa ładowanie...
transport
04-12-2008 12:55

KE chce odszkodowań dla pasażerów opóźnionych autobusów

Komisja Europejska (KE) zaproponowała w
czwartek rozszerzenie na transport autobusowy i morski legislacji
gwarantującej prawa pasażerów, w tym do odszkodowań za znaczne
opóźnienia. Propozycje zakazują też dyskryminacji pasażerów
niepełnosprawnych.

KE chce odszkodowań dla pasażerów opóźnionych autobusówŹródło: PAP
d1t07sh
d1t07sh

I tak w przypadku poważnego spóźnienia autobusu, powyżej 120 minut, KE proponuje rekompensaty w wysokości 50 proc. ceny biletu, a w przypadku przerwania podróży lub jej anulowania bez zapewnienia alternatywnego połączenia - 100 proc. Za spóźnienie powyżej 60 minut odszkodowania mają wynosić 25 proc. ceny biletu.

W przypadku śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pasażera, odszkodowanie ze strony firmy transportowej nie będzie mogło przekroczyć 220 tys. euro.

W UE - jak szacuje KE - z transportu morskiego korzysta rocznie około 200 mln pasażerów, a ponad 500 mln pasażerów podróżuje autobusami. Przepisy mają dotyczyć połączeń autokarowych i morskich zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych.

Jeżeli chodzi o transport autobusowy, to KE proponuje, by legislacja obowiązywała samochody przewożące przynajmniej osiem osób, a więc także popularne w Polsce mikrobusy.

d1t07sh

Kraj członkowski będzie mógł z tej legislacji wyłączyć niektóre połączenia autobusowe w transporcie miejskim lub regionalnym. "Ale tylko pod warunkiem, że te połączenia są świadczone w ramach usługi użytku publicznego, a kontrakty przewidują już podobne prawa pasażerów, co zaproponowana unijna legislacja" - powiedział na konferencji prasowej komisarz UE ds. transportu Antonio Tajani.

Przedstawione propozycje kompletują unijną legislację dotyczącą praw pasażerów we wszystkich rodzajach transportu. Celem jest poprawa ochrony pasażerów, a zwłaszcza niepełnosprawnych, na wzór podobnej jaka istnieje już w transporcie lotniczym i kolejowym.

Propozycje zawierają zestaw minimalnych zasad dotyczących dostępu do informacji przed i w trakcie podróży, pomocy i rekompensat w przypadku przerwania podróży oraz poważnych spóźnień, a także szczególnej pomocy dla osób niepełnosprawnych. Propozycje zakładają też utworzenie niezależnych ciał, które mają zajmować się rozstrzyganiem sporów.

Propozycje KE, by wejść w życie muszą zostać przyjęte zarówno przez Parlament Europejski jak i przez Radę ministrów transportu "27".

Inga Czerny

d1t07sh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1t07sh

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj