Łapówka za awans? Wielu Polaków nie ma z tym problemu

Co dziesiąty ankietowany w Polsce zaproponowałby gotówkę, gdyby pomogło to firmie lub w osiągnięciu celów osobistych, np. zdobyciu awansu.

Łapówka za awans? Wielu Polaków nie ma z tym problemu
StartupStockPhotos/CC0 Public Domain/pixabay

06.04.2017 | aktual.: 06.04.2017 18:30

Co czwarty ankietowany zachowałby się nieetycznie, żeby pomóc sobie w karierze - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej EY.

"Przekonanie, że korupcja w biznesie w Polsce jest dużym problemem, stopniowo spada" - pisze "Gazeta Wyborcza". "Blisko 38 proc. ankietowanych menedżerów w Polsce uważa obecnie, że korupcja w firmach to powszechne zjawisko. Cztery lata temu przekonanych było o tym 59, a dwa lata temu 43 proc. badanych".

- Pod tym względem Polska wyróżnia się na tle regionu i coraz bliżej jej do rozwiniętych krajów Europy Zachodniej - mówi Mariusz Witalis, partner w zespole zarządzania ryzykiem nadużyć w EY.

Mimo to "skłonność do nieetycznych działań jest w Polsce niepokojąca" - podkreślają eksperci. - Co dziesiąty ankietowany w Polsce zaproponowałby gotówkę, gdyby pomogło to firmie lub w osiągnięciu celów osobistych, np. zdobyciu awansu. Co siódmy zaksięgowałby przychody wcześniej, żeby osiągnąć cele biznesowe, a 9 proc. badanych jest gotowych kłamać przed zarządem, by awansować lub dostać podwyżkę - mówi Mariusz Witalis.

Eksperci zwracają też uwagę na to, że ludzie młodzi, z tzw. pokolenia Y, częściej gotowi są przymykać oko na nieetyczne działania. Jeden na czterech w wieku 25-34 lat i tylko jeden na dziesięciu powyżej 45 lat usprawiedliwia wręczenie gotówki, gdy na szali jest kondycja finansowa firmy.

Jak walczyć z korupcją w firmach? Zdaniem Mariusza Witalisa, skuteczność da tylko połączenie kilku działań. - Korporacje muszą wpajać pracownikom zasady etyczne, ale to nie wystarczy. Mamy nowe technologie, które pozwalają sprawdzać pracowników i podejmowane przez nich działania - mówi. Chodzi m.in. o kontrolę e-maili czy monitorowanie profili na portalach społecznościowych.

Ekspert podkreśla jednak, że aż połowa ankietowanych uważa takie działania za naruszenie prywatności.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)