Lidl pod ostrzałem. W tle krytyka za wprowadzanie klientów w błąd
Działania Lidla spotkały się z krytyką ze strony właściciela sieci Stokrotka – Grupy Maxima. Przedstawiciele firmy zarzucają niemieckiemu dyskonterowi wprowadzanie konsumentów w błąd w ramach prowadzonych kampanii reklamowych.
Jak podaje portal wiadomoscihandlowe.pl, łotewski oddział Lidla miał posługiwać się nieprecyzyjnymi porównaniami cenowymi, które – zdaniem Grupy Maxima – miały na celu wprowadzenie klientów w błąd. Spór rozpoczął się od kampanii reklamowej dotyczącej ceny kaszy gryczanej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jaja cała dobę. Nietypowa maszyna na wrocławskim osiedlu
Właściciel Stokrotki oskarża Lidl
Lidl w kampanii reklamowej porównał cenę produktu swojej marki własnej z droższą wersją tego samego towaru oferowaną przez jedną z marek Maximy. Problem w tym, że – jak twierdzi Maxima – w jej sklepach dostępna była również tańsza kasza gryczana innej marki własnej, która nie została ujęta w reklamie Lidla.
Maxima zarzuca niemieckiej sieci, że nie był to jednorazowy przypadek, a element szerszej strategii, w której celowo wybierano droższe produkty konkurencji, by wzmocnić przekaz reklamowy.
W opinii właściciela Stokrotki takie działania mogły wprowadzić klientów w błąd i wpłynąć na ich decyzje zakupowe, skutkując wyborem droższych produktów.
Co na to niemiecki dyskonter?
Lidl jednak odrzucił te zarzuty. Dana Hasana, szefowa komunikacji w Lidl Latvija, wyjaśniła w rozmowie z portalem Delfi, że porównania cenowe są standardowym narzędziem marketingowym, stosowanym również na innych rynkach, na przykład w Polsce, gdzie Lidl porównuje ceny z Biedronką.
Przedstawicielka Lidla zwróciła uwagę, że ani przepisy unijne, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie nakładają obowiązku porównywania wyłącznie najtańszych produktów konkurencji. Jej zdaniem działania Lidla mieszczą się w ramach dopuszczalnych praktyk marketingowych.
Warto przypomnieć, że Lidl miał już wcześniej problemy prawne związane z reklamami porównawczymi. We Francji tamtejszy sąd uznał jedną z kampanii sieci za przejaw nieuczciwej konkurencji, w wyniku czego Lidl został zobowiązany do zapłaty 43 mln euro odszkodowania na rzecz sieci Intermarché.