MAC ws. nowelizacji prawa telekomunikacyjnego (komunikat)

...

10.07.2012 | aktual.: 10.07.2012 16:23

10.07. Warszawa - MAC informuje:

Koniec z "drobnym druczkiem" oraz 4-letnimi umowami na internet czy telefon. Rząd zakończył pracę nad nowelizacją ustawy o prawie telekomunikacyjnym, która jeszcze lepiej chroni interesy abonentów. Korzyści tych zmian legislacyjnych odczują niemal wszyscy obywatele. Projekt ustawy był szeroko konsultowany, aby zapewnić równowagę interesów na linii dostawca-użytkownik i efektywność zaproponowanych rozwiązań, lepiej przystających do realiów konkurencyjnego, zaawansowanego technologicznie rynku.

"Przygotowywane przez nas nowe prawo telekomunikacyjne jest już na finiszu. Teraz, po szerokim przedyskutowaniu z interesariuszami zapisów i przyjęciu przez rząd projektu ustawy, kierujemy projekt do pilnych prac parlamentarnych. Mam nadzieję, że parlament będzie pracował z równą determinacją i będzie można oczekiwać, że ustawa zostanie przyjęta wczesną jesienią. Tak, aby jak najszybciej wprowadzić w życie zmiany postulowane zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców oraz dopasować polskie prawo do wymogów unijnych dyrektyw. Zależało nam na stworzeniu ram prawnych dla bardziej partnerskich, równorzędnych relacji między dostawcami usług, a klientami.

Myślę, że udało się wprowadzić dużo dobrych rozwiązań. Dotychczas umowy proponowane przez operatorów nie zabezpieczały interesów użytkowników w stopniu satysfakcjonującym zarówno w opinii samych klientów, polskich władz oraz Komisji Europejskiej. Jestem przekonany, że zmiany przyniosą korzyści abonentom oraz przyczynią się do wzrostu zdrowej konkurencji na rynku usług telekomunikacyjnych.

Duża część zmian postulowanych podczas szerokich konsultacji społecznych przez interesariuszy i środowiska eksperckie, została wprowadzona do propozycji zapisów prawnych. Dotyczy to chociażby regulowania kwestii +cookies+, możliwości zmiany operatora w 24 godziny bez zmiany numeru, przeciwdziałaniu obniżania prędkości transmisji danych wobec zaoferowanego poziomu w umowie, lepszej ochrony danych osobowych, czy łatwiejszego dostępu dla osób niepełnosprawnych - także w kontekście numeru alarmowego 112" - powiedział Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji, prezentując nową ustawę.

Obecnie prace nad nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne dobiegły końca na etapie rządowym wraz z przyjęciem przez Radę Ministrów w dniu 10 lipca br. przedstawionego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji projektu ustawy nowelizującej. Kolejnym etapem legislacyjnym jest przyjęcie projektu przez parlament.

Od wejścia w życie nowelizacji ustawy umowy na telefon oraz internet mają być przejrzyste, czytelne i zrozumiałe - konsument musi być świadomy, co dostawca mu gwarantuje i jakie są ograniczenia w świadczeniu danej usługi. Do kluczowych celów zmiany w ustawie należało zagwarantowanie czytelności i przejrzystości umów na usługi telekomunikacyjne zawierane z abonentami. Wprowadzono możliwość weryfikacji prawdziwości wskazanych w umowach i podawanych do publicznej wiadomości przez dostawców usług informacji o oferowanych usługach.

Ponadto nałożono na dostawców usług obowiązek niezwłocznego informowania abonenta o wykorzystaniu limitu transferu danych na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu użytkownicy unikną zaskakująco wysokich rachunków za transfer danych. Wprowadzono obowiązek umożliwienia zmiany dostawcy usług i przeniesienia numeru w ciągu 24 godzin.

Projekt uwzględnia ograniczenie czasu trwania umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych tak, aby operatorzy nie mieli możliwości wymuszania na abonentach podpisywania długoterminowych i niekorzystnych umów. Pierwsza umowa nie będzie obowiązywać dłużej niż dwa lata, będzie można także podpisać umowę na czas krótszy niż rok, co zwiększy konkurencyjność na rynku usług telekomunikacyjnych.

Wprowadzono także możliwość zawarcia umowy drogą elektroniczną, za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej przedsiębiorcy. Umożliwi to zawieranie i zmianę umowy bez wychodzenia z domu, a jednocześnie pozwoli na spokojne zapoznanie się z proponowanymi warunkami umowy i podjęcie przez konsumenta w pełni świadomej decyzji.

Niezwykle istotną zmianą jest także skrócenie dopuszczalnego czasu przechowywania danych telekomunikacyjnych dotyczących użytkownika na potrzeby służb i organów ścigania z 24 do 12 miesięcy (tzw. retencja danych telekomunikacyjnych).

Projekt ogranicza także nadużywanie przepisów retencyjnych do rozstrzygania spraw cywilnych, przy jednoczesnej świadomości, że przepisy retencyjne dotyczą spraw innej, dużo większej wagi (zwalczanie terroryzmu, obronność, dobro publiczne etc.).

W kontekście powyższego wymaga podkreślenia, że obecnie procedowany jest również w MSW projekt założeń projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem danych telekomunikacyjnych - przewiduje m.in. zwiększenie nadzoru prokuratury, ograniczenie pozyskiwania i wykorzystywania danych retencyjnych, obowiązki sprawozdawcze etc. Na dzień dzisiejszy projekt jest po etapie konsultacji środowiskowych i międzyresortowych.

Uregulowano kwestię potrzeby wyrażania zgody użytkownika na to, czy na komputerze pozostają "ślady" po wizytach na stronach internetowych, czyli tzw. cookies - niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer www i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na dysku twardym) oraz możliwość ich wykorzystania przez usługobiorców. Zwiększy się również ochrona użytkowników końcowych, jakimi są obywatele, przed spamem oraz wzmocni ochrona danych osobowych, dając zwiększone uprawnienia kontrolne zarówno GIODO, jak i UKE.

Zapewniony zostanie także szerszy oraz łatwiejszy dostęp do usług telefonicznych osobom niepełnosprawnym poprzez nałożenie na wszystkich dostawców usług telefonicznych obowiązku zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do świadczonych przez siebie usług telefonicznych równoważnego dostępowi do usług telefonicznych, z jakiego korzysta większość użytkowników końcowych.

Dzięki rozwiązaniom technicznym (SIPR - platformy przygotowanej przez Centrum Projektów Informatycznych podległe MAC) i prawnym możliwe będzie wezwanie pomocy za pomocą SMS, co szczególnie istotne może się okazać dla osób z niepełnosprawnością aparatu słuchu lub mowy.

Dokonano radykalnej zmiany modelu tzw. usługi powszechnej opierając ją na faktycznej, potwierdzonej badaniami, sytuacji na rynku, a nie tak ja dotychczas - obligatoryjnym wyznaczeniu przedsiębiorcy świadczącym taką usługę, nawet tam, gdzie dostępne są usługi o lepszej jakości.

W zakresie gospodarki częstotliwościami ustawa wprowadza zapisy zmierzające do zwiększenia dostępu do częstotliwości dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz efektywniejszego zarządzania tzw. widmem radiowym, tj. współkorzystanie z widma radiowego, wprowadzenie aukcji, czy wprowadzenie wtórnego obrotu częstotliwościami. Projekt przewiduje także regulacje, które będą zapobiegać przetrzymywaniu i kumulowaniu widma.

Wprowadzono nowe zasady określania opłat za prawo do dysponowania częstotliwością, a w szczególności uproszczono regulacje dotyczące naliczania opłat. Kryteriami ustalenia maksymalnych kwot opłat, zgodnie z nowym podejściem, będą wykorzystywane zakresy częstotliwości, szerokości kanałów częstotliwościowych oraz wielkość obszaru, na którym podmiot dysponuje rezerwacją częstotliwości, a nie jak dotychczas stosowana technologia.

Projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne ma na celu wdrożenie pakietu unijnych dyrektyw łączności elektronicznej, likwidując przesłanki do skierowania sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE i nałożenia kar za opóźnienia implementacji, które zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej dotyczą także Belgii, Holandii, Portugalii oraz Słowenii. Do dnia dzisiejszego, do Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie wpłynęło oficjalne zawiadomienie o faktycznym wniesieniu tej skargi.

Pakiet obejmuje:

1) postanowienia dyrektywy 2009/140/WE zmieniającą dyrektywy: 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci i usług łączności elektronicznej oraz wzajemnych połączeń oraz 2002/20/WE w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej;

2) postanowienia dyrektywy 2009/136/WE zmieniającą dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie nr 2006/2004(WE) w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów;

3) uwzględnia postanowienia wyroku TS UE w sprawie C-522/08 w sprawie zakazu uzależniania zawarcia umowy o świadczenie usług od zawarcia umowy o świadczenie innych usług.

Należy podkreślić, że w związku w szeregiem zgłaszanych postulatów co do treści ustawy, zarówno jej założenia, jak i gotowy projekt poddano szerokim, wielokrotnym debatom oraz konsultacjom społecznym, aby wypracowany w efekcie jej kształt nie tylko odpowiadał wymogom regulacji unijnych, ale także możliwie najlepiej zaspakajał zapotrzebowanie społeczne, poprawiał bezpieczeństwo i wygodę oraz tworzył ramy dla wspierania konkurencji rynkowej i równoważenia interesów wielu stron.

Dlatego, w związku z uwagami zgłaszanymi w trakcie konsultacji, zapisy regulacji zawartych w projekcie ustawy były kilkakrotnie modyfikowane, a ostatecznie - ponad połowa ze zgłoszonych uwag została w tym trybie uwzględniona.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
internetprawotelekomunikacja
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)