Majątek i życie
Na koniec czerwca br.
Polacy mieli
12 193 391
polis na życie oraz 59 196 833 ubezpieczeń majątkowych. W ramach ubezpieczeń na życie ochroną było objętych blisko
42,5 mln osób.
23.12.2008 | aktual.: 29.12.2008 11:53
Zezwolenie na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w Polsce miało na koniec III kwartału 2008 r. 68 zakładów ubezpieczeń (przed rokiem - 67 podmiotów). Działalność w zakresie ubezpieczeń na życie (dział I) prowadziło 31 towarzystw, pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe (dział II) obsługiwały 34 spółki. Większość podmiotów (59 towarzystw) miało formę spółki akcyjnej.
W II półroczu br. w dziale I (ubezpieczenia na życie) ze względu na dekoniunkturę na rynku finansowym nastąpił odwrót od popularnych w poprzednich dwóch latach polis o charakterze inwestycyjnym. Rośnie natomiast popularność polis kapitałowych (na życie i dożycie). Bardzo dobre wyniki sprzedaży ubezpieczeń na życie są w dużej mierze zasługą współpracy ubezpieczycieli z bankami. To dzięki bancassurance pozycję na rynku umacniają PZU Życie, który zanotował rekordowy wzrost składki z bancassurance do wysokości około 5 mld zł oraz TUnŻ WARTA.
Zmiana struktury produktowej, jak również znacznie mniejsze przychody z lokat będących na ryzyku towarzystw ubezpieczeń, wpłynęły na osłabienie kondycji zakładów ubezpieczeń na życie. Widać to w pogarszających się wynikach technicznych i finansowych ubezpieczycieli na życie, jak również w obniżeniu się ich wskaźników bezpieczeństwa. W niektórych przypadkach konieczne było podniesienie kapitałów własnych.
Dobra passa w majątku
Kończący się 2008 r. to kolejny okres dobrej passy w ubezpieczeniach działu II (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe osobowe). Najbardziej cieszy większa popularność ubezpieczeń zdrowotnych. Tradycyjnie o kondycji działu II decyduje sytuacja na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, których udział w składce stopniowo wzrasta i wyniósł na koniec III kwartału br. 59 proc. Na uwagę zasługuje istotne pogorszenie wyniku technicznego ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów, co wynika zarówno z kosztów ponoszonych przez zakłady ubezpieczeń z tytułu nałożonej od jesieni 2007 r. 12-proc. dodatkowej opłaty (tzw. podatku Religi), jak i systematycznie rosnących wypłaconych odszkodowań i świadczeń. Trwa obserwowane od kilku lat zmniejszanie się udziału w rynku tradycyjnych liderów - PZU i TUiR WARTA, co świadczy o wzrastającej konkurencji i postępującej dekoncentracji rynku.
Nowe rozwiązania
Towarzystwa ubezpieczeń proponują coraz to nowe produkty nie tylko dla klientów banków, ale także dla tych instytucji. W bankach można kupić m.in.: ubezpieczenia komunikacyjne, turystyczne, polisy lokacyjne w formie ubezpieczeń na życie i dożycie (na rynku pojawiło się co najmniej kilkaset produktów strukturyzowanych w formie lokat-polis), wiele rodzajów ubezpieczeń do kart płatniczych i kredytowych, do kredytów hipotecznych, konsumpcyjnych, różnego typu produkty assistance. Także w Polsce banki i zakłady ubezpieczeń coraz częściej sięgają po nieobecne dotychczas na naszym rynku rozwiązania - tworzą spółki joint venture (Grupa Commercial Union Polska i BZ WBK). We wrześniu otrzymał licencję Allianz Bank Polska, którego 100-proc. akcjonariuszem jest TU Allianz Polska. PZU podpisał umowę z Inteligo Financial Services o utworzeniu platformy internetowej do oferowania polis w systemie direct. Tego typu współpracę realizują mBank i BRE Ubezpieczenia.
Małgorzata Dygas
Gazeta Bankowa