Trwa ładowanie...

Minister chce podatku od konkursu w Internecie

Tylko wygrana w imprezach organizowanych przez media jest wolna od daniny. Nie wystarczy samo ogłoszenie w sieci.

Minister chce podatku od konkursu w InternecieŹródło: Jupiterimages
d1tfi5f
d1tfi5f

Mówi o tym interpretacja ministra finansów nr DD3/033/219/ OBQ/10/PK-1545. To znacząca zmiana stanowiska, bo dotychczas resort nie stawiał takich warunków.
- Organizowanie konkursów w Internecie to powszechnie stosowany przez wiele firm sposób na przyciągnięcie klientów. Interpretacje podatkowe były dotychczas korzystne dla podatników. Nie było wątpliwości, iż jeśli dany konkurs został ogłoszony w Internecie, to wygrana nieprzekraczająca 760 zł jest wolna od podatku - mówi Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG.

Zmiana stanowiska

Sprawa dotyczy firmy świadczącej usługi telekomunikacyjne, która organizuje konkursy dla klientów, a także dla innych osób, aby zwiększyć sprzedaż i uatrakcyjnić ofertę. Wiadomość o quizie zamieszcza na ogólnopolskich portalach internetowych.

Firma uzyskała w tej sprawie korzystną dla siebie interpretację Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB4/415-129/10-2/JS). Dyrektor IS przypomniał, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 zł.

Stwierdził, iż wartość wygranych w akcji emitowanej w sieci, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza 760 zł, korzysta ze zwolnienia. Jak czytamy w interpretacji, użyte w przepisie określenie "w środkach masowego przekazu" odnosi się również do Internetu.

d1tfi5f

Liczy się organizator

Minister finansów uznał jednak stanowisko dyrektora IS za nieprawidłowe i zmienił je z urzędu. W ocenie ministra zwolnienie zależy od rodzaju konkursu. Dotyczy ono imprez z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W wypadku innych dziedzin wolna od PIT jest wyłącznie ta akcja, którą organizują i ogłaszają media.

„Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie wystarczy fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu - organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)«” - napisał minister.

– Ta interpretacja uderzy przede wszystkim w branżę finansowo-ubezpieczeniową, która bardzo często aranżuje rozmaite konkursy jako działania reklamowe. Teraz nie będzie to już tak atrakcyjne, gdyż organizator - jako płatnik - niezależnie od wartości nagrody będzie musiał pobrać i odprowadzić 10 proc. podatku - dodaje Grzegorz Grochowina.
Co ciekawe, dotychczasowe korzystne dla firm interpretacje zniknęły z bazy internetowej Ministerstwa Finansów.

Monika Pogroszewska

d1tfi5f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1tfi5f