Nie spadają wydatki Polaków na FMCG
Wydatki Polaków na produkty żywnościowe i chemiczne w 2009 r. wzrosły o 2,5 proc. Początek 2010 r. przyniósł jednak spadek popytu w przypadku wielu grup produktów.
Jak podaje GfK Polonia, w ubiegłym roku sprzedaż produktów spożywczych i chemicznych wzrosła w Polsce o 2,5 proc. i osiągnęła 43 mld zł. Wewnętrzna konsumpcja w Polsce była jednym z fundamentów cudu gospodarczego: byliśmy jedynym krajem w Unii, w którym nie wystąpiła recesja (spadek PKB w 2009 r. w stosunku do 2008 r.).
Wydatki na większość produktów spożywczych wzrosły, najmocniej w przypadku słodyczy i słonych przekąsek, informuje GfK Polonia. Sprzedaż przekąsek zwiększyła się aż 11 proc. wartościowo, co jest sporym zaskoczeniem dla rynku. Rosła też sprzedaż nabiału i kosmetyków. Mniej powodów do zadowolenia ma branża piwa, ale także w jej przypadku, mimo ilościowego spadu sprzedaży aż o około 10 proc., wartościowo nie było tak źle. Browary podniosły ceny swoich produktów.
Jednym z trendów, jakie wykryło GfK Polonia, jest wybieranie przez konsumentów tańszych produktów i szukanie okazji: promocji i wyprzedaży. Zyskują na tym sklepy dyskontowe, takie jak Biedronka czy Netto, które notują duże wzrosty sprzedaży. Według GfK udziały rynkowe sieci dyskontowych w handlu detalicznym wzrosły o 2 proc. (do 22 proc.). Wzrosła też sprzedaż w hipermarketach i supermarketach (o 1 proc.). Najbardziej skurczyła się sprzedaż sklepów tradycyjnych i wielobranżowych, bo aż o 3 proc., do 21 proc.