Nie tylko Alma. Oto znane sklepy, które zniknęły z Polski
W październiku zarząd Almy złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Z działających w te wakacje 50 delikatesów zostało obecnie kilkanaście. To nie jedyna sieć sklepów, która zakończyła swoją przygodę w Polsce. Należą też do nich wielkie firmy międzynarodowe. Oto hipermarkety, dyskonty i delikatesy, które zniknęły z naszego rynku.
W ciągu kilku ostatnich miesięcy zamknięto większość placówek Almy. Z 50 delikatesów funkcjonujących jeszcze w okresie wakacyjnym obecnie działa tylko kilkanaście. Nie ma też już internetowego sklepu, który 27 października zakończył działalność. O poważnych kłopotach finansowych firmy było słychać już od kilku miesięcy. Cała grupa zamknęła rok 2015 stratą w wysokości aż 145,6 mln zł. W tym roku strata samej spółki Alma Market wyniosła 98,4 mln zł. W końcu w październiku zarząd złożył wniosek o ogłoszenie upadłości.
Kiedy na początku lat 90. zaczęły powstawać w Polsce sklepy wielkopowierzchniowe klienci byli zachwyceni. Szybko zaczęły powstawać kolejne handlowe "molochy" prowadzone przez międzynarodowe firmy. Hipermarkety w tym czasie rozwijały się błyskawicznie. W ciągu kilku tylko lat nowoczesne kanały dystrybucji detalicznej przejęły niemal 40 proc. rynku obrotu produktami szybkozbywalnymi. Jednak już niebawem okazało się, że polski rynek nie jest wcale łatwy i pierwsze firmy zaczęły wycofywać się z Polski.
Oto znane hipermarkety, delikatesy i dyskonty, które zniknęły z polskich miast.
W tym roku nie tylko Alma ogłosiła upadłość, ale też najstarsza sieć polskich supermarketów. MarcPol jeszcze w 2015 roku liczyła 60 sklepów. Na początku tego roku zmuszona była jednak zamknąć połowę swoich placówek. W końcu w czerwcu 2016 roku sąd ogłosił upadłość firmy.
MarcPol na rynku handlu detalicznego działał od 1988 roku. Firma była pierwszym dystrybutorem ubrań Lacoste w Europie Wschodniej. Swoje towary sprzedawała w warszawskim sklepie przy ulicy Marszałkowskiej.
Pierwszy jej market powstał w 1991 roku w Warszawie. Rok później otwarto między innymi słynny blaszak przy Pałacu Kultury i Nauki. Sieć miała też swoje sklepy za granicą - w Moskwie i Sofii.
MarcPol nie tylko otwierał nowe sklepy, ale też kupował inne sieci handlowe: w 2000 roku 11 sklepów firmy Pekpol Detal, a w 2002 roku 10 placówek handlowych sieci Robert.
Pierwszy sklep Bomi powstał w 1995 roku w Gdyni. W Warszawie polska sieć delikatesów pojawiła się w 1999 roku, natomiast na Giełdzie Papierów Wartościowych w 2007 roku. Strategia Bomi zakładała rozwój sklepów na terenie całego kraju. W sumie sieć miała 36 placówek w 20 miastach.
W 2012 roku firma złożyła jednak wniosek o upadłość. Oficjalnym powodem było wypowiedzenie spółce przez banki umowy kredytowej. Wkrótce po tym wszystkie sklepy Bomi zniknęły z polskiego rynku. W 2013 roku część z nich przejęła Alma.
Pierwszy market Real w Polsce pojawił się wiosną 1997 roku w Szczecinie. Do 2014 roku powstało ich aż 57. Marka Real, która należała do niemieckiego koncernu Metro AG, była jednym z najaktywniejszych graczy na rynku. Nie tylko budowała swoje nowe sklepy, ale też podkupywała inne marki. W 2006 roku za 224 mln euro przejęła od francuskiej Grupy Casino 19 hipermarketów Géant.
Jednak z powodu problemów finansowych koncernu zdecydowano się na sprzedaż sklepów nie tylko Polsce, ale też w Rumunii, Rosji i na Ukrainie. Do transakcji doszło w 2012 roku, a nabywcą została francuska sieć hipermarketów Auchan.
Od czerwca 2014 roku trwała zmiana szyldów. Proces ten zakończył się dopiero w tym roku.
Billa była pierwszym zagranicznym supermarketem, który pojawił się w Polsce. Markę tę wprowadziła na polski rynek w 1991 r. spółka Mitpol. Następnym właścicielem była grupa Rewe, która w 2001 roku sprzedała sieć grupie Auchan. Ta z kolei przemianowała przejętą markę na Elea.
Marka Billa powróciła na polski rynek w 2006 roku. Koncern Rewe, który w Polsce miał też swoje sklepy Minimal, przemianował całą swoją sieć na Billa.
Ostatecznie marka zniknęła z polskiego rynku cztery lata później, kiedy to francuska sieć E.Leclerc kupiła od Rewe 25 marketów.
Otwarty w Warszawie w 1993 roku HIT był pierwszym hipermarketem w Polsce. Jako pierwszy pojawił się też między innymi w Krakowie i Wrocławiu.
Sieć należąca do niemieckiej firmy Dohle kusiła ogromnym wyborem produktów, a także powiewem Zachodu. Na polskim, coraz bardziej konkurencyjnym rynku, nie wytrzymała jednak nawet dekady. Sieć podjęła decyzję o wycofaniu się z Polski. W 2002 roku jej 15 sklepów (w tym dwa w budowie) przejęła brytyjska sieć Tesco.
Hipermarkety Géant zostały zamknięte 30 października 2006 roku. Firma, która zadebiutowała w Polsce w 1995 roku, została przejęta przez niemiecką Grupę Metro AG - właściciela hipermarketów Real. Sprzedaż sklepów była wynikiem problemów finansowych, jakie miał w tym czasie poprzedni właściciel marki - francuska Grupa Casino. Tym sposobem Metro AG wzbogaciło się o 19 istniejących hipermarketów i 7 lokalizacji pod nowe sklepy.
Po akwizycji nastąpiła zmiana szyldów sieci na Real, co w tym czasie oznaczało wzrost liczby hipermarketów tej sieci w Polsce z 30 do 49.
Francuska grupa Casino, sprzedając hipermarkety Géant, zdecydowała też o pozbyciu się marketów sieci Leader Price. W 2006 roku jej 145 sklepów kupiła brytyjska firma Tesco.
Działające w Polsce 220 marketów Leader Price sprzedawało w większości produkty oznaczone marką własną, które można było też kupić jedynie w hipermarketach Géant.
W 2007 roki markety kupione przez Tesco zaczęły proces zmiany wizualnej. Natomiast lokalizacje nie wykupione przez brytyjską firmę, czyli te prowadzone na zasadzie franczyzy, z czasem zaczęły wykupywać inne sieci.
Supermarkety Albert, których właścicielem była holenderska spółka Ahold, działały w Polsce od 1994. W 2006 roku firma ta jednak wycofała z naszego kraju swoją markę. Decyzja ta spowodowana była nową strategią rozwoju spółki, która głosiła, że firma wzmacniać będzie swoją pozycję jedynie w tych krajach, gdzie jest na pierwszym lub drugim miejscu. Tym sposobem sklepy Albert pozostały w Czechach (pod tym szyldem placówki działają do dzisiaj), a polskie lokalizacje wykupił francuski Carrefour.
Firma Ahold, oprócz sklepów Albert, prowadziła też w Polsce hipermarkety Hypernova (od 1998 roku). Również one zniknęły z polskiego rynku w 2007 roku, kiedy to wraz z supermarketami Albert przejął je francuski Carrefour.
_ Na zdjęciu czeski hipermarket Albert. _
Rema 1000 to norweska sieć należąca do Reitan Group. Jej pierwsze sklepy pojawiły się w Polsce w 1993 roku i działały dekadę. W 2003 roku Norwegowie ostatecznie zdecydowali się na opuszczenie naszego kraju.
W pierwszej połowie 2003 roku cała polska REMA została sprzedana amerykańskiemu Food Emporium. Kilka miesięcy później od nowego właściciela 16 supermarketów Rema 1000 odkupiło Jeronimo Martins Polska, właściciel Biedronki.
_ Na zdjęciu norweski sklep Rema 1000. _