Nieco lepsze dane o sprzedaży i bezrobociu

Sygnalizowana przez wskaźniki klimatu koniunktury gospodarczej w handlu poprawa w zakresie sprzedaży detalicznej została potwierdzona przez "twarde" dane.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Sygnalizowana przez wskaźniki klimatu koniunktury gospodarczej w handlu poprawa w zakresie sprzedaży detalicznej została potwierdzona przez „twarde” dane. W kwietniu sprzedaż była o 1% większa niż przed rokiem. To wynik nieco lepszy od oczekiwań, aczkolwiek trudno uznać go za przełomowy

Majowe badanie klimatu koniunktury w handlu przyniosło dodatni wynik (plus 1 - poprawę sygnalizowało 19% badanych przedsiębiorstw, jej pogorszenie 18%, pozostałe uznały, że ich sytuacja nie zmieniła się). Analitycy ankietowani przez Bloomberga oczekiwali, że w kwietniu sprzedaż detaliczna obniży się o 0,1% r/r po spadku o 0,8% w marcu. Faktyczny wzrost o 1% to najlepszy wynik od stycznia, gdy ostatni raz miał miejsce wzrost sprzedaży rok do roku (o 1,3%). W największym stopniu zwiększyła się w kwietniu sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach oraz sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków, najbardziej zmalała natomiast sprzedaż samochodów, mebli oraz sprzętu RTV i AGD, a także paliw.

Obraz

Minimalnie lepsze od oczekiwań były również kwietniowe dane o bezrobociu, które ostatecznie wyniosło 11%. Spadek o 0,2 pkt. proc. jest jednak symboliczny z uwagi na okres prac sezonowych.

Problem z zapasami

Z badania klimatu koniunktury w handlu wynika, że w maju firmy wskazywały na spadek bieżącej sprzedaży, ale znacznie wolniejszy niż wcześniej. W konsekwencji były w stanie spłacać swe zobowiązania z mniejszymi opóźnieniami. Nie udaje się ograniczyć nadmiernych zapasów towarów. W najbliższych miesiącach nadal spodziewane są ograniczenia sprzedaży. W efekcie nie dziwi, że wzrost bieżących i przyszłych cen towarów zapowiada coraz mniej przedsiębiorstw. Podobnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o zamiary dotyczące redukcji zatrudnienia.

Najgorzej koniunkturę oceniają małe firmy handlowe, najlepiej – duże. W najlepszej sytuacji jest branża gospodarstwa domowego oraz włókna, odzieży i obuwia (przeważają w nich korzystnych oceny nad negatywnymi). Więcej złych niż dobrych ocen mamy w branży żywnościowej, a także pojazdów samochodowych.

Inflacja powinna spadać

Analiza zachowania sprzedaży detalicznej w Polsce oraz inflacji skłania do oczekiwania na to, że presja na wydatki konsumenckie w Polsce będzie się utrzymywać. W dwóch poprzednich okresach osłabiania się dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej – w początkach i połowie tej dekady – sytuacja zaczynała się poprawiać dopiero wtedy, gdy realna, czyli uwzględniająca inflację, zmiana sprzedaży detalicznej była taka sama albo niższa niż wzrost cen.

Obraz

Pod uwagę bierzemy tu 12-miesięczne średnie, które lepiej obrazują ogólne tendencje i oczyszczają dane z efektów sezonowych. Widać przy tym, że sytuacja w zakresie sprzedaży detalicznej sprzyja obniżeniu się inflacji w kolejnych miesiącach.

RPP raczej nie zmieni stóp

Niemniej jednak trudno oczekiwać, by bieżące dane mogły wpłynąć na jutrzejszą decyzję Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Wciąż panuje przekonanie, że w II połowie tego roku dojdzie do ożywienia gospodarczego, więc zniknie antyinflacyjne środowisko. Do tego inflacja utrzymuje się powyżej celu wyznaczonego przez RPP, a dodatkowo kwietniowe dane wykazały podniesienie się inflacji bazowej (nie uwzględniającej cen żywności i paliw) do 2,6%. Cel inflacyjny to 2,5% z możliwością odchylenia o 1 pkt proc. w górę i w dół.

Na świecie jeszcze gorzej

Sytuacja sprzedaży detalicznej w Polsce prezentuje się stosunkowo dobrze na tle innych państw świata. Kwietniowe dane były kompletnym rozczarowaniem w USA - wykazały ponad 10-proc. zniżkę w porównaniu z tym samym okresem 2008 r. Dynamika spadku była większa niż w marcu. Na Ukrainie spadek sięgnął w kwietniu 20%. Wzrost w minionym miesiącu odnotowały Wielka Brytania (2,6%) oraz Chiny (14,8%). Nie ma jeszcze kwietniowych danych z Czech i Węgier, ale w marcu sprzedaż detaliczna w tym krajach zmniejszała się.

Katarzyna Siwek, Krzysztof Stępień
Expander

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy