OLX zagrożone gigantyczną karą. Zarzuty wielkiego kalibru

UOKiK wszczął postępowanie wobec grupy OLX. Zarzuty dotyczą nietransparentnych i wprowadzających w błąd określeń przyjętych w systemie zamieszczania opinii oraz algorytmu zawyżającego oceny, który modyfikuje ich pierwotny charakter. Grupie OLX .pl grozi kara do 10 proc. obrotu - podał UOKiK w komunikacie.

UOKiK wszczął postępowanie wobec grupy OLX. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu
UOKiK wszczął postępowanie wobec grupy OLX. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac. KKG

11.12.2023 | aktual.: 11.12.2023 10:50

W komunikacie wskazano, że konsumenci zgłaszali sygnały o nieprawidłowościach w systemie ocen. Prezes UOKiK, po analizie sprawy, wszczął postępowanie wobec Grupy OLX i postawił jej dwa zarzuty.

Poinformowano, że po pierwsze wątpliwości wzbudza grono osób uprawnionych do zamieszczania opinii w serwisie olx.pl, określonych mianem "kupujących".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wskazano, że wbrew powszechnemu znaczeniu ww. wyrażenia - nie są to tylko nabywcy, ale także osoby, które jedynie kontaktowały się ze sprzedającym. Zatem zakup produktu w serwisie nie warunkuje możliwości zamieszczenia opinii, która potem przedstawiana jest jednak jako ocena "kupującego". Sugerowanie, iż opinia pochodzi od osoby, która zakupiła i zweryfikowała produkt, może wprowadzać w błąd.

Drugim istotnym obszarem jest kwestia stosowanej skali ocen. Algorytm, jakim posługuje się serwis olx .pl, przypisuje wyższą wagę ocenom pozytywnym niż negatywnym i dodatkowo kwalifikuje jako oceny pozytywne te, które mieszczą się poniżej połowy w skali ocen. Oceny, które użytkownik ma do wyboru ("Złe", "Dobre", Rewelacyjne"), oceniając "doświadczenie transakcyjne", nie są tożsame z kategoriami ocen prezentowanych później w serwisie ("Nie polecam", "Nieźle", "Dobrze", "Rewelacyjnie"). Żeby przyporządkować oceny otrzymane przez sprzedającego do określonej kategorii, olx .pl dokonuje szeregu obliczeń, które nie są komunikowane użytkownikom. W rezultacie oceny wyświetlające się pod ogłoszeniami sprzedających mogą sugerować wartość wyższą niż nadana w rzeczywistości przez osoby "kupujące" w ich opiniach - czytamy w komunikacie.

Oceny wyższe niż w rzeczywistości?

Konsument nie ma wglądu w to, jakie oceny cząstkowe składają się na ogólną ocenę ogłoszeniodawcy. Nie może się także zapoznać z pisemnymi komentarzami dodanymi podczas wystawienia ocen cząstkowych (komentarze są obowiązkowe przy wyborze oceny "złe", przy pozostałych ocenach są dobrowolne), są one widoczne tylko dla "sprzedającego". Taki stan sprawia, że konsument nie jest w stanie łatwo zorientować się, iż podane oceny mogą być wyższe niż w rzeczywistości - wynika z kontroli UOKiK.

W ocenie prezesa Urzędu opisane praktyki mogły wprowadzać konsumentów w błąd i zaburzać transparentność procesu zakupów.

Źródło artykułu:PAP
uokikolxkara uokik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (39)