Opłaty za przeloty samolotów cywilnych nad Polską spadają
Nad Polską w ubiegłym roku odbyło się łącznie ponad 701 tys. lotów - informuje Eurocontrol.
24.05.2015 | aktual.: 26.05.2015 09:47
Od kilku lat spadają opłaty za przeloty samolotów cywilnych nad Polską. Chodzi zarówno o opłaty za przelot tranzytem nad naszym krajem, jak i te tak zwane terminalowe, czyli dla samolotów lądujących i startujących z polskich lotnisk - informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłaty za przelot nad Polską to tak zwane opłaty nawigacyjne. W tym roku wysokość ich wynosi 143,89 zł za jedną operację lotniczą. Z kolei opłata terminalowa wynosi w tym roku 740,28 zł. Stawki te obowiązują dla wszystkich polskich lotnisk cywilnych i wynoszą tyle samo dla każdego z nich.
Tymczasem w roku 2013 opłata nawigacyjna przekraczała 150 zł. Cofając się do roku 2010 okazuje się, że wtedy stawka kształtowała się na poziomie 165 zł. Z kolei opłaty terminalowe wynosiły odpowiednio: ponad 812 zł i prawie 870 zł.
Urząd Lotnictwa Cywilnego nie informuje, dlaczego powyższe stawki spadają.
Nad Polską w ubiegłym roku odbyło się łącznie ponad 701 tys. lotów. Najwięcej było przelotów tranzytowych, bo w sumie 418 tys. - informuje Eurocontrol, czyli Europejska Organizacja do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.
Według danych Eurocontrol rok 2014 zakończył się liczbą ponad 240 tys. międzynarodowych startów i lądowań. Krajowych było ponad 43 tys.
Spośród lotów 57 proc. stanowiły rozkładowe, a 23 proc. wykonały linie niskokosztowe. Czartery miały 7 proc. udział w rynku, biznesowe - 6 proc., cargo - 5 proc., wojskowe i pozostałe po 1 proc.
Największym krajowym lotniskiem był Port Lotniczy im. Chopina w Warszawie, którego udział w liczbie lotów w Polsce wyniósł 42 proc. Dalej znalazł się Kraków i Gdańsk z odpowiednio 12 i 11 proc. udziałem.
Eurocontrol przedstawił też prognozę ruchu lotniczego w Polsce na ten rok. Nie jest ona zachwycająca, bo przewiduje że ruch lotniczy wzrośnie nad Wisłą o zaledwie 0,6 proc.