Oszustwa internetowe. Policja ostrzega przed fałszywymi pośrednikami płatności

Utrata kontroli nad kontem bankowym i poważne straty finansowe grożą osobom, które dadzą się podejść przestępców podszywających się pod popularne serwisy obsługi płatności internetowych, takie jak Dotpay, PayU, czy Przelewy24. Policja apeluje o ostrożność.

Oszustwa internetowe. Policja ostrzega przed fałszywymi pośrednikami płatności
Źródło zdjęć: © Policja.pl
Jacek Bereźnicki

17.05.2019 10:54

"Ostrzegamy przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności. Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez Internet" - taki komunikat pojawił się na stronie Komendy Głównej Policji.

Policja wskazuje, że przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy, by w ten sposób wyłudzać loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Problem jest znany od dawna, podobne ostrzeżenia regularnie pojawiają się w mediach, ale proceder kwitnie.

Skala działalności przestępców jest duża. Tylko w marcu policja odnotowała ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców.

"Nieświadomi konsumenci, ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych" - ostrzega policja.

Przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMS-ach, komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe sklepy internetowe.

Policja ma dla potencjalnych ofiar przestępców kilka praktycznych rad:

  • Uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 zł) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy).
  • Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank.
  • Zawsze czytaj uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMS-y na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

"Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty Cert.pl" oraz najbliższej jednostce policji - czytamy w komunikacie. Policja zwraca także uwagę, że można złożyć reklamację w swoim banku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (99)