Otwarto węzeł "Turzno" na autostradzie A1 

Węzeł "Turzno", łączący autostradę A1 z północną częścią Torunia, został w czwartek po południu otwarty dla ruchu - poinformowała GDDKiA. Węzeł powstał razem z odcinkiem autostrady w 2011 roku, ale do tej pory był zamknięty z powodu braku drogi dojazdowej.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak poinformował w czwartek PAP rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy Tomasz Okoński, węzeł otwarto bez żadnych uroczystych akcentów. Ekipa drogowców wczesnym popołudniem zdemontowała znaki i bariery blokujące wjazd i węzeł od tego momentu był w pełni dostępny dla kierowców.

Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice oddano do użytku jesienią 2011 roku, ale dwa spośród czterech zaprojektowanych tu węzłów autostradowych były nieczynne z powodu braku lokalnych dróg dojazdowych. Dopiero pod koniec grudnia ub. roku oddano do użytku niespełna trzykilometrową drogę, która kosztem 57 mln zł połączyła Grudziądz (woj. kujawsko-pomorskie) z węzłem o tej samej nazwie.

Uruchomienie położonego na północ od Torunia węzła "Turzno" wymagało wybudowania dwukilometrowego połączenia z drogą krajową nr 15 (woj. kujawsko-pomorskie), co kosztowało niespełna 19 mln zł. W ramach inwestycji zbudowano także ponad 3 km dróg serwisowych, rondo w okolicy wsi Gronowo i wiadukt nad autostradą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 646 oraz przepusty drogowe, przejścia dla płazów i małych ssaków.

Otwarcie węzła "Turzno" pozwala kierowcom z Torunia i okolic znacznie skrócić drogę w kierunku Trójmiasta. Dotychczas, aby dojechać autostradą na północ, musieli oni kierować się na południowy wschód, do węzła w Lubiczu i w związku z tym znacznie nadkładać drogi.

Węzeł "Turzno" jest jedenastym tego typu obiektem na 152-kilometrowym odcinku autostrady A1 między Rusocinem koło Gdańska (połączenie z obwodnicą Trójmiasta), a Toruniem. Koncesję na budowę tego odcinka autostrady A1 i jego eksplo­atację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają od­powiednio: Skanska Infrastructure Development - 30 proc., John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69 proc., NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31 proc. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15 proc.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta