PKP Intercity traci miliony

Strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniesie ok. 27 mln zł - poinformował w czwartek dziennikarzy prezes przewoźnika Janusz Malinowski. To wyniki wstępne, jeszcze przed audytem. Strata spółki za 2010 r. wyniosła ponad 136 mln zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

- Gdybyśmy w zeszłym roku nie zrobili tylu remontów taboru, to 2011 rok zamknęlibyśmy z zyskiem. Ale też nie o to chodziło, chodziło o to, byśmy jak najszybciej mieli jak najwięcej sprawnych lokomotyw i wagonów - powiedział Malinowski. Wyjaśnił, że w 2011 r. spółka przeznaczyła na remonty 168 mln zł - wobec ponad 117 mln zł w 2010 r.

W 2011 r. EBITDA, czyli zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem kosztów kredytów, podatków czy amortyzacji, wyniósł 210 mln zł. W 2010 r. było to 101 mln zł.

Malinowski wyjaśnił, że w br. działalność spółki powinna być już zbilansowana, czyli wynik finansowy będzie zbliżony do zera. Jak wyjaśnił, w br. na spółce nie będzie już ciążył dług wobec zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP PLK. - To zadłużenie jeszcze półtora roku temu wynosiło ok. 250 mln zł. W styczniu spłaciliśmy ten dług do końca i teraz regulujemy zobowiązania za dostęp do torów na bieżąco - powiedział Malinowski.

Prezes chce też, by spółka w tym roku zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów. Zaznaczył, że od kilku lat przewoźnik notuje tu spadek - w 2009 r. spółka przewiozła prawie 52 mln pasażerów, w 2010 r. - ok. 37 mln osób, a w 2011 r. ok. 36,5 mln. Zarząd spółki chce, by w tym roku było to ok. 37,5 mln pasażerów.

Malinowski zauważył, że przewoźnicy mają problem z zachęceniem pasażerów do podróży koleją. To - jego zdaniem - efekt licznych remontów torów, które wydłużają czas przejazdu i doprowadzają do częstych zmian rozkładu. PKP Intercity wyliczyło, że każde wydłużenie czasu przejazdu pociągu o minutę kosztuje spółkę dodatkowo 13 zł. - Nie zachęcimy pasażerów do kolei, jeśli podróż z południa kraju nad morze będzie trwała kilkanaście godzin jak teraz - zaznaczył Malinowski.

Przypomniał, że PKP Intercity planuje w tym roku naprawić ponad tysiąc wagonów i ponad 150 lokomotyw. Spółka ma ok. 1,5 tys. sprawnych wagonów, a na początku czerwca 2012 r., tuż przed Euro2012, chce ich mieć ok. 1,7 tys.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji